Blog - 29 april 2024

2 min leestijd

BrightonSEO 2024: de belangrijkste take aways

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Vorige week stapten onze Head of SEO Marc en Head of Content Eva in het vliegtuig naar Engeland om ‘s werelds grootste search conference bij te wonen. Ze kwamen terug met een rugzak en koffer vol inzichten en nieuwe trends. In deze blog delen ze de belangrijkste take aways van brightonSEO 2024, zodat jij helemaal op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen in de search-wereld.

1. Google wordt niet vervangen, maar de zoekervaring breidt zich uit

Iets wat we al zagen gebeuren, maar tijdens brightonSEO nogmaals werd bevestigd, is dat de manier van zoeken zich uitbreidt naar andere kanalen. Waar we eerder massaal onze vragen intikten in de zoekbalk van Google, beginnen we nu meer en meer alternatieven te gebruiken, zoals social media en marketplaces als bol en Amazon.

Ga maar eens voor jezelf na hoeveel content je consumeert naast Google. Als je de kwaliteit wilt weten van een specifiek product, kijk je misschien eerst op YouTube voor een review. Als je inspiratie zoekt voor een recept, kun je op Pinterest terecht. En als je inspiratie zoekt voor een vakantie scroll je waarschijnlijk door Instagram of TikTok.

Zorg er dus voor dat je als bedrijf dus breder zichtbaar bent. Maar let op: dit betekent niet dat je nu op elk platform een strategie moet uitrollen. Ga vooral na wie je wilt bereiken en waar je doelgroep actief is. Een tip is om via social media te kijken wat er speelt onder de doelgroep. Waar heeft jouw doelgroep behoefte aan en hoe kan je hierop inspelen?

2. Grote impact Google SGE op digitale landschap

Waar we tijdens brightonSEO niet omheen konden is de verwachte impact van Google Search Generative Experience (SGE) op het digitale landschap. Met SGE voegt Google door AI gegenereerde antwoorden toe aan de zoekresultaten om de resultaten relevanter en intuïtiever te maken. Daarnaast wordt er vaker gelinkt naar andere platforms, zoals socials en marketplaces.

De huidige organische resultaten worden naar beneden gedrukt. Daarnaast geldt dat bij branded zoektermen een bepaald merk niet altijd bovenaan staat. Dit kunnen bijvoorbeeld ook social mentions zijn van dat merk. Voor grote bedrijven geldt daarom om goed te letten op je algemene Brand Sentiment: hoe praten mensen over je online?

Het optimaliseren van andere platformen en daar meer organisch verkeer vandaan halen kan een effectieve hedging-techniek zijn. Hierdoor verspreid je je aanwezigheid over meerdere kanalen en verminder je de afhankelijkheid van Google’s zoekresultaten. De verwachting is dat Google SGE wordt gelanceerd op 14 mei tijdens het jaarlijkse evenement Google I/O.

3. Gen Z verandert de marketingfunnel

Gen Z verandert de marketingfunnel. De Gen Z generatie, geboren tussen 1995 en 2010, is opgegroeid in een wereld waarin smartphones, social media en constante verbinding de norm zijn. Ze zijn van nature digitaal ingesteld. Social media is voor Gen Z naast een entertainmentcentrum, ook een sociale ontmoetingsplaats, leerplatform en nieuwsbron. Het uiteindelijk overgaan tot een conversie ontstaat door een mix van invloeden en denkpatronen. Gen Z verandert de marketingfunnel naar een ‘infinity loop’ waarbij ervaring, verkenning, community en loyaliteit centraal staan.

Kortom, het is niet langer voldoende om alleen maar zichtbaar te zijn in de traditionele marketingfunnel. Bedrijven moeten bereid zijn om te investeren in langdurige relaties, dynamische communicatie en community-opbouw om de aandacht van Gen Z te winnen en te behouden.

4. Zet de mens centraal

Door AI kunnen we onze werkzaamheden efficiënter uitvoeren, maar het belangrijkste is en blijft de menselijke factor. Technologie kan veel taken automatiseren, maar empathie, creativiteit en sociale interactie zijn onvervangbaar. Spreek de taal van je doelgroep. Trek de aandacht met inspiratievolle content, geef je doelgroep een positief gevoel en blijf betrokken en in contact. Zo maak je pas écht impact.

Hulp nodig bij jouw online marketing campagnes?

Kortom, er speelt weer genoeg om mee aan de slag te gaan. En denk je nu na het lezen van dit blog: hier kan ik wel wat hulp bij gebruiken? Neem gerust contact op. We helpen je graag!

Digital Tournament Cup trekt marketing bureaus naar Erve Asito stadion

Vorige blog

Bepaal je strategie met het communicatiekruispunt van Ruler

Volgende blog