Blog

Structured data met Schema.org

Geschreven door

Cynthia ten Bras

Online Marketeer

Gepubliceerd

25 november 2019

Kennis

Voor veel mensen actief in de online wereld is Structured Data nog altijd een relatief onbekend begrip. Rich Snippets? Wat zijn dat? Met Structured Data kan je jouw resultaat in de Google SERPS flink beïnvloeden en verbeteren. Dat kan zo ver gaan als een heel drop-down FAQ menu gelijk in de Google resultaten, maar kan ook zo simpel zijn als een publicatiedatum en hoeveelheid facebook likes in jouw snippet.

Het opmaken van jouw snippet doe je met bepaalde markup code. Deze kan je eventueel zelf schrijven, maar veel gemakkelijker is het om gebruik te maken van de website Schema.org. Op deze site vind je talloze verschillende markup codes voor alle verschillende type organisaties. Dit is belangrijk, want elk ander type website wil andere data tonen. Zo hebben review sterren voor een recepten website veel toegevoegde waarde, maar zijn publicatiedatum en de auteur weer handig voor nieuwssites.

Wat is Structured Data?

Structured data zijn dus stukjes code die worden toegevoegd aan de pagina’s van je website om bepaalde content te markeren. Het nut van Structured Data is tweeledig: aan de ene kant helpt het zoekmachines beter begrijpen waar de content op je pagina’s over gaat. Aan de andere kant kan correct geïmplementeerde Structured Data ook wonderen doen voor je CTR. Daarnaast, heb je wel eens een vraag gegoogeld, en daarbij een opvallende box bovenaan de pagina gezien? Dat is een featured snippet, dé kers op de taart van elke SEO campagne. Ook deze snippet wordt ingesteld met Structured Data.

breadcrumbs toevoegen aan je Google resultaten

Structured data kan ook nog veel verder gaan; zo zijn er specifieke markup codes voor interactieve mobiele snippets en acties die worden geactiveerd met je stem. De mogelijkheden zijn dus eindeloos!

Wat is Schema.org?

Op de website van Schema.org staan alle denkbare variaties van Structured Data bij elkaar en uitgelegd. Vanaf deze site kan je de markups kopiëren en aanpassen naar de door jouw gewenste variabelen. Dit kan zowel in de oude RFDa standaard als het nieuwe JSON-LD. Erg handig!

Hoe ziet Structured Data eruit?

Er zijn meerdere standaarden in gebruik voor de markup code. In het verleden werd meestal het zogeheten RFDa of Microdata gebruikt. Deze code werkt nog steeds, maar wordt niet meer geadviseerd. Het implementeren van RFDa code moet rechtstreeks in de HTML gedaan worden. Dat betekent dat de code zichtbaar is voor iedereen en erg foutgevoelig is. De nieuwe moderne standaard heet JSON-LD. Deze code is gebaseerd op JavaScript en de markup code staat dus vanzelfsprekend ook verwerkt in een script. Dit script is alleen leesbaar voor zoekmachines en kan niet voor fouten zorgen bij het verwerken van de HTML code door je browser. Dit maakt JSON-LD veiliger en gemakkelijker in het gebruik.

Een van de meest gebruikte markup codes is de code om een adres van een organisatie aan te geven. Deze ziet er als volgt uit:

JSON-LD voorbeeld markup code

De markup codes zijn gemakkelijk te kopiëren vanaf Schema.org. Het enige wat resteert is om, in dit geval, je eigen adres in te vullen. Dit geldt echter voor alle JSON-LD markup: overal staat er al een voorbeeld ingevuld op Schema.org waardoor het gemakkelijk is om te achterhalen wat je er precies in moet zetten.

Structured data en SEO

Rich snippets, of eigenlijk Smart Snippets zoals Google ze noemt, zorgen van zichzelf niet voor een hogere ranking. De bekende ranking factoren zoals content, links en techniek worden niet minder belangrijk als er Structured Data wordt geïmplementeerd. Desondanks is het zeer nuttig voor SEO en kan de markup een wereld van verschil maken.

De markup zorgt er namelijk letterlijk voor dat je snippet er bijzonder uitziet en daardoor veel meer opvalt dan de anderen. Hierdoor wordt je CTR zeer positief beïnvloed. Daarnaast weten bezoekers al voordat ze op jouw snippet klikken meer over je pagina, waardoor de kwaliteit van de bezoekers ook stijgt. Dit zorgt weer voor een lagere bounce rate en meer conversies. Structured Data zorgt dus niet direct voor betere rankings, maar heeft wel directe verbindingen met factoren zoals Dwell Time en Bounce Rate, welke wél ranking factoren zijn.

Het is wel belangrijk om te onthouden dat correcte implementatie nog steeds geen garantie is dat Google jouw opgemaakte snippet gaat gebruiken. Dit hangt nog steeds af van allerlei andere factoren. Je zal op eigen kracht in de topposities terecht moeten komen voordat er een kans is dat jouw snippet wordt omgezet in een rich snippet.

Daarnaast is het zeer belangrijk dat de code op een correcte manier wordt geïmplementeerd. Google heeft richtlijnen opgezet waaraan men zich dient te houden. Zo mag je niet spammen met je snippets. Een voorbeeld van spam is dat je je reviewsterren toevoegt aan al je pagina’s, ofwel op ‘Organization Level’. Google zal dit zien alsof al je services exact dezelfde score hebben, wat niet klopt.

Een ander voorbeeld is dat je de snippet van een productpagina verkeerd opmaakt, door er bijvoorbeeld een foutieve prijs bij te vermelden.
Dit soort fouten worden niet op prijs gesteld door Google. Niet alleen kan het ervoor zorgen dat jouw snippet niet meer wordt getoond, het kan er ook voor zorgen dat je een handmatige penalty krijgt. Dit kan net zo schadelijk zijn als een reguliere penalty van Google. Jouw site kan potentieel volledig verdwijnen uit de organische resultaten. Het zal aardig wat fouten kosten voordat het zo ver komt, maar het is dus wel belangrijk om je aan de regels te houden!

Veel gebruikte Schema types

Een van de meeste gebruikte Schema.org mark-up is de organisatie type. Er zijn natuurlijk nog een aantal andere Schema types die veel worden gebruikt. Deze hebben we even op een rijtje voor je gezet:

Organisatie

Een beschrijving van de organisatie, met contactgegevens, website en social media. Deze wordt gebruikt voor organisatie die niet te bezoeken zijn, anders wordt lokaal bedrijf gebruikt.

Lokaal bedrijf
Een beschrijving van een vestiging van een bedrijf, met openingstijden, adresgegevens en contactgegevens.

Breadcrumbs
Geeft de paden aan naar de huidige pagina. Het helpt om de bezoekers hun locatie te laten bekijken binnen de website.

Product
Een omschrijving van een product met prijs, merk, omschrijving en reviews.

Review
Recensies van bijvoorbeeld producten, films of een organisatie.

Artikel
Wordt vaak gebruikt voor nieuws- en blogberichten. Het zorgt ervoor dat zoekmachines de inhoud van deze berichten gemakkelijk begrijpt.

Event
Omschrijving van een evenement met locatie en dag dat het plaats vindt.

Recepten
Speciaal ontworpen voor recepten overzichten. Deze mark-up kan bijvoorbeeld de bereidingstijd, calorieën, ingrediënten en afbeeldingen tonen.

Nu hebben we natuurlijk maar enkele besproken, maar er is nog zoveel meer. Kijk op Schema.org om alle mark-ups te bekijken.

Schema.org implementen in je website

Het implementeren van Schema.org data in je website kan dus door middel van één van de drie formaten, microdata, JSON-LD en RDFa.
Zoals hierboven al benoemd adviseren wij om gebruik te maken van JSON-LD omdat deze code gebaseerd is op javascript, alleen leesbaar is voor zoekmachines en kan geen fouten veroorzaken bij het verwerken van de HTML-code door je browser.
Wanneer je je schema.org JSON-LD markup wilt implementeren in je website kun je dit op drie verschillende manieren doen.

1. Handmatig toevoegen
Als je maar enkele pagina’s hebt waar je graag structured data wilt toevoegen kun je de JSON-LD Schema-markup handmatig toevoegen. De tool Data highlighter van Google is hier erg geschikt voor om te gebruiken.
Met deze tool kun je gegevensvelden taggen zodat Google deze gegevens kan tonen in de zoekresultaten. Let wel op Data Highlighter ondersteund niet alle gegevenstypen.

2. Content Management System
Wanneer je je Schema.org data wilt toevoegen aan veel verschillende pagina’s is het toevoegen via het CMS de meest voor de hand liggende keuze. Voor verschillende Open Source systemen zijn hier plug-ins en/of extensies voor.

3. Google Tag Manager
Het implementeren van de Schema.org data kan ook met Tag Manager. Echter raad Google niet aan om dit met Tag Manager toe te voegen. Google’s algoritme gebruikt structured data alleen wanneer het zichtbaar is.

Volgens John Mueller van Google:

“On-page SEO should really be visible — it’s hard for Google’s algorithms to give something appropriate weight if we determine that it’s never visible. For example, when adding structured data, our goal is to only use it when we see that it’s visible on the page.”

Let wel op dat je bij het implementeren van structured data de richtlijnen van Google in de gaten houdt zodat het op de juiste manier wordt geïmplementeerd.

Implementatie van structured data testen

Ben je nieuwsgierig welke structured data er al op jouw website staat? Of heb je met behulp van Schema.org de structured data toegevoegd en ben je benieuwd of het nu werkt? We hebben een aantal manieren om te testen op een rijtje voor je gezet.

1. Google’s Structured Data Checker
Google zou Google niet zijn als ze hier een mooie tool voor hebben gemaakt. Met de Structured Data Checker kun je controleren of de implementatie van de structured data op de juiste manier is doorgevoerd.
Bij deze tool moeten de URL’s van de website echter wel individueel worden gecontroleerd wat er voor kan zorgen dat dit veel tijd in beslag neemt. Maar voor een snelle controle is deze tool zeker handig, controleer een aantal willekeurige pagina’s en je hebt al snel een beeld hoe je website er voor staat. Deze tool staat bij de meeste collega’s onder de favorieten!

2. Google Search Console
Google Search Console is natuurlijk een belangrijke tool voor je website en dat blijkt ook nu maar weer want je kunt ook voor de structured data een uitgebreid rapport vinden. Wanneer je Google Search Console opent kun je dit rapport vinden onder optimalisaties. Per property kun je een rapport bekijken, in dit rapport kun je inzicht krijgen in wat er goed gaat maar ook wat aandacht nodig heeft.

Hierboven zie je dat er alleen waarschuwingen zijn. Maar ook fouten worden als die er zijn in dit overzicht geplaatst. Wanneer je op een van deze waarschuwingen of fouten klikt krijg je meer informatie over het probleem, super handig dus! Hoe verder je klikt hoe gedetailleerder het wordt zodat je al heel snel kunt zien wat precies het probleem is.

Hoe staat het met jouw website?

Nu je weet wat structured data is, hoe je dit kunt toevoegen met behulp van Schema.org en hoe je kunt controleren of het juist geïmplementeerd is in je website kunnen we alleen nog maar vragen, hoe staat het met jouw website?

Zitten er fouten in je structured data of ben je nieuwsgierig waar je de structured data op je website mee kunt uitbreiden? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op!

Heb je een vraag?

Cynthia vertelt je graag meer.

Boost je organische resultaten met deze SEO check

Vorige blog

5 stappen om te beginnen met growth marketing in jouw organisatie

Volgende blog
Close Hoor het van Cynthia

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.