Blog - 12 november 2019

4 min leestijd

Web Summit 2019: de belangrijkste learnings

Geschreven doorRoy Onze ervaren Senior Digital Marketeer | Business Lead (Team Rood)

Ook al speuren we vaak het World Wide Web af om op zoek te gaan naar nieuwe trends en ontwikkelingen, nog niet alles is vindbaar op Google. Vandaar dat Steven en Roy aanwezig waren bij Web Summit 2019. Mocht jij je dus afvragen, hoe ziet de toekomst er nou eigenlijk eruit op het gebied van online marketing? Deze blog zit boordevol nuttige info zodat je een goed beeld van de diverse veranderingen en verschuivingen in de branche. Doe er je voordeel mee!

”The best technology conference on the planet”

Als online marketing bureau is het belangrijk om vooruitstrevend te zijn en om op de hoogte te zijn van de nieuwste trends. Zo kunnen we zoveel mogelijk succes behalen voor onze klanten. Reden genoeg dus voor Steven en Roy om het vliegtuig te pakken naar Lissabon en om een bezoek te brengen aan “The best technology conference on the planet”. Tijdens dit event gaven diverse grote sprekers presentaties en kon er genetwerkt worden met diverse innovatieve start-ups. Aangezien je online al kon zien dat er een immens programma was, hebben de heren vooraf uitgezocht waar ze meer over wilden weten. Van automatisering tools tot aan de toekomst van social media: een flinke waslijst met onderwerpen ging mee het vliegtuig in richting het zonnige Portugal. De belangrijkste learnings lichten we hieronder uit.

Van keyword zoekopdrachten naar AI-enabled conversaties

Iets waar nu al niet meer omheen komen, maar in de toekomst al helemaal niet meer: dat is Artificial Intelligence, oftewel AI. Deze techniek zorgt ervoor dat er dankzij diverse slimme software en tools steeds meer geautomatiseerd wordt.

Rohit Prasad, VP & Head Scientist van Alexa Amazon Artificial Intelligence gaf in zijn presentatie aan dat de markt erg veel ontwikkelingen doormaakt. Alexa is in vijf jaar tijd van text into speech gegaan. Alexa spreekt veel vloeiender en completer, dan de robot vijf jaar geleden. Inmiddels is de software al door meer dan 10.000 merken geadopteerd en geïntegreerd. Hierdoor zijn er wereldwijd miljarden opdrachten die gedaan worden. Alexa kan meer dan 100.000 ‘taken’ uitvoeren. In de toekomst gaat dit nog een stuk verder. Zie het als je personal assistent die overal mee naartoe gaat. Hiervoor zijn nieuwe gadgets ontwikkeld als een bril, een ring en nog veel meer. Zeker iets om in de gaten te blijven houden dus!

Op onze website vind je ook een pagina waarop je kan lezen hoe ik AI kan gebruiken in mijn marketing. 

Machine learning

Nemen machines ons werk over? Volgens de CEO van Sprinklr zal machine learning er niet voor zorgen dat er geen werk meer is in de toekomst. Het zorgt er juist voor dat wij dingen kunnen doen die we leuk vinden. De tools en software nemen de taken over die wij niet leuk vinden, denk bijvoorbeeld aan handmatig code uitpluizen.

Retentie als conversie

Naast dat er steeds meer wordt geautomatiseerd, blijft marketing nog steeds mensenwerk. Hoe kom je bijvoorbeeld aan nieuwe klanten? Hier zijn zeer veel trucjes voor. Als die ene klant een samenwerking aangaat dan is dit natuurlijk super. Echter focussen we ons op dit moment meer op het binnenhalen van een nieuwe klant in plaats van het klantbehoud. ‘Keeping them is a harder challenge’. Tijdens het binnenhalen van een klant wordt veelal een mooi verhaal opgehangen, dat niet overeenkomt met de ervaring van de gebruiker/klant. Hierdoor is retentie vrijwel onmogelijk want de klant heeft geen goed gevoel na de eerste ervaring. Het verhaal moet aan de voorkant kloppen. Sales en de productowner moeten samenwerken. Verandert er bij de één wat, dan moet de ander mee veranderen. Dit werkt beide kanten op. Werkt iets niet meer? Dan gaat men vaak bezig met pleisters plakken. Hierdoor wordt er vaak maanden lang kleine verliezen genomen, waarbij het eindoordeel eigenlijk al bekend was. ‘Don’t get in the black hole of tiny optimizations. Know when to reset and start all over again.’ Een moeilijke maar dappere beslissing is soms nodig. Blijf niet doormodderen, maar durf een knoop door te hakken en opnieuw te beginnen. Zorg ervoor dat je beter doet.

Succesvol op social

Iets wat blijft veranderen, dat is het social media landschap. Hoewel we 10 jaar geleden nog allemaal fanatiek elkaar krabbels stuurden op Hyves, zijn we tegenwoordig foto’s aan het liken op Instagram en Facebook. Niet alleen is er een zichtbare verschuiving van de mediums, er vindt ook een verandering plaats over hoe de gebruiker met social media omgaat. Een belangrijke learning van een presentatie van Alex Chung, founder van GIPHY, is dat niemand meer om je boodschap geeft. Het is als bedrijf aan jou de taak om de consument te helpen zichzelf te uiten. Kijk scherp naar welke content je maakt, voor welk platform jouw content geschikt is en wie je doelgroep is. Op deze manier kun je sterke merkcampagnes draaien op social media. Een goed voorbeeld is Mailchimp. In iedere post op Instagram komt het bekende aapje terug, wat zorgt voor veel herkenbaarheid.

Future of work

Met de juiste mensen aan boord, behaal je het meeste succes. Tijdens Web Summit 2019 werd benadrukt dat er ook op het gebied van HR een aantal veranderingen zullen plaatsvinden. Om de juiste mensen te kunnen vinden zal People Analytics the next big thing worden. Hierbij draait het om analyseren van een grote set aan data van werknemers door de werkgever. Daarbij wordt gendergelijkheid en etnische diversiteit een steeds belangrijker onderdeel binnen de arbeidsmarkt.

Technologie verandert online marketing

De afgelopen jaren zien we eigenlijk al wel dat door diverse technische innovaties de online marketing branche verandert. Dit zal de komende jaren alleen nog maar meer gebeuren. In de toekomst wordt er steeds vaker gebruikgemaakt van AI, waardoor werkzaamheden veranderen. Hierdoor zal er meer gefocust worden op de strategie. Hoewel de computer kan zorgen voor een efficiëntere werkwijze, zal er altijd behoefte blijven aan de menselijke kennis. Wij weten hoe we onszelf moeten verplaatsen in de consument en aan de hand hiervan kunnen we strategische keuzes maken.

De invloed van de veranderingen van jouw bedrijf?

Met een hoop nieuwe info op zak gaan wij als Traffic Today bezig met het toepassen van deze nieuwe informatie van Web Summit 2019 om zo in te spelen op de nieuwste veranderingen en innovaties. Heb je nog vragen of wil je meer weten wat één van de veranderingen voor invloed kan hebben op jouw bedrijf? Toets dan ons telefoonnummer in op je telefoon of tik een mailtje met jouw vraag. Wij staan je graag te woord!

cta-employee-particles
call-to-action
Roy staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Wat is Google BERT?

Vorige blog

Boost je organische resultaten met deze SEO check

Volgende blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.