Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Hoe zorg je ervoor dat een zoekmachine weet waar een pagina over gaat? En hoe val je extra op binnen de zoekresultaten? Het toevoegen van structured data zorgt ervoor dat een zoekmachine jouw pagina beter begrijpt én je nog beter onder de aandacht komt bij . Maar wat is structured data? En wat levert het op? We leggen het je uit in onze nieuwe blog.
Structured data is een standaard code die je toevoegt aan een webpagina om zoekmachines beter te laten begrijpen waar een desbetreffende pagina over gaat. Door structured data toe te voegen aan een website, help je zoekmachines om content beter te begrijpen. Je geeft dus meer context aan jouw content. Bovendien kan het voorkomen dat structured data een boost geeft aan je CTR (click through rate), doordat je meer opvalt binnen de resultaten van de zoekmachine. Hoewel het niet duidelijk is of structured data invloed heeft op de ranking, valt je zoekresultaat wel eerder op, omdat het visueel aantrekkelijker wordt getoond. Daardoor neemt het verkeer naar websites wel af, wat we ook wel zero click searches noemen.
We hebben al uitgelicht wat de voordelen zijn van structured data, maar we duiken hier nog even dieper op in zodat je écht een goed beeld krijgt wat het voor jouw website kan opleveren.
Rich snippets zijn een verrijking op de normale zoekresultaten. Het zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen, die je kan genereren door gebruik te maken van structured data. Er zijn verschillende soorten rich snippets die getoond worden in de zoekresultaten.
Naast rich snippets heb je ook nog rich cards. Deze zijn in 2016 gelanceerd door Google. Met rich cards wordt de extra informatie die je geeft aan een pagina, nog groter en opvallender getoond. Het zijn als het ware kaartjes waardoor foto’s nog beter getoond worden. Rich cards zijn ontwikkeld om mobiele websitegebruikers meer opties aan te bieden. Het wordt vaak ingezet om recepten, films en restaurants onder de aandacht te brengen.
Structured data kan je op diverse manieren implementeren. Dit kan via verschillende formaten, zoals JSON-LD, Microdata en RDFa. Het is niet zo dat één formaat beter is dan de ander. Wel raden we je aan om gebruik te maken van één type formaat.
Het inladen van structured data kan op verschillende manieren: statisch en dynamisch. Het dynamisch inladen van content heeft vaak de voorkeur. Dit komt doordat de code automatisch verandert wanneer de inhoud van de pagina wordt aangepast. Wanneer je statische structured data wil inladen, dan moet je de code aanpassen als de inhoud wordt aangepast. Weet je dus nu al dat de inhoud op een pagina niet verandert? Dan is het prima om te kiezen voor statische structured data.
Let op: als je structured data wilt markeren, is het belangrijk dat je enkel kiest voor unieke inhoud. Bovendien moet deze inhoud zichtbaar zijn op je website. Ook is het verboden om misleidende inhoud te markeren.
Er zijn diverse tools voor het opmaken van structured data. Hieronder vind je een aantal handige tools die je kan gebruiken:
Structured data is een mooie toevoeging om toe te passen aan jouw website. Je helpt zoekmachines om je pagina’s beter te begrijpen én je valt meer op in de zoekresultaten. Wil jij graag structured data implementeren voor jouw website, maar kun jij hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan zeker even contact met ons op. Onze specialisten helpen je hier graag bij!