Blog - 01 maart 2022

3 min leestijd

Wat is structured data?

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Hoe zorg je ervoor dat een zoekmachine weet waar een pagina over gaat? En hoe val je extra op binnen de zoekresultaten? Het toevoegen van structured data zorgt ervoor dat een zoekmachine jouw pagina beter begrijpt én je nog beter onder de aandacht komt bij . Maar wat is structured data? En wat levert het op? We leggen het je uit in onze nieuwe blog.

De betekenis van structured data

Structured data is een standaard code die je toevoegt aan een webpagina om zoekmachines beter te laten begrijpen waar een desbetreffende pagina over gaat. Door structured data toe te voegen aan een website, help je zoekmachines om content beter te begrijpen. Je geeft dus meer context aan jouw content. Bovendien kan het voorkomen dat structured data een boost geeft aan je CTR (click through rate), doordat je meer opvalt binnen de resultaten van de zoekmachine. Hoewel het niet duidelijk is of structured data invloed heeft op de ranking, valt je zoekresultaat wel eerder op, omdat het visueel aantrekkelijker wordt getoond. Daardoor neemt het verkeer naar websites wel af, wat we ook wel zero click searches noemen.

Dit zijn de voordelen

We hebben al uitgelicht wat de voordelen zijn van structured data, maar we duiken hier nog even dieper op in zodat je écht een goed beeld krijgt wat het voor jouw website kan opleveren.

  • Google begrijpt de content beter: door structured data toe te voegen aan je website, verwerkt en begrijpt de zoekmachine beter je content.
  • Je valt meer op in de zoekresultaten: wanneer iemand in de zoekresultaten op zoek gaat naar informatie, kunnen ze die informatie waarschijnlijk op verschillende pagina’s vinden. Maar hoe zorg je ervoor dat iemand klikt op jouw website? Structured data laat jouw zoekresultaat opvallen. De gestructureerde informatie zijn verrijkingen. Dit worden ook wel rich snippets genoemd, waar we hierna meer over vertellen.

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets zijn een verrijking op de normale zoekresultaten. Het zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen, die je kan genereren door gebruik te maken van structured data. Er zijn verschillende soorten rich snippets die getoond worden in de zoekresultaten.

  • Productinformatie: met structured data zorg je ervoor dat Google meteen de prijsinformatie laat zien in de zoekresultaten
  • Broodkruimelnavigatie: structured data maakt het mogelijk om zowel de websitenaam als broodkruimelnavigatie te tonen. Zo kan iemand meteen via de zoekresultaten doorklikken naar verschillende belangrijke pagina’s op jouw website. Hieronder vind je een voorbeeld van dit type rich snippets.
  • Reviews: met structured data kan je ook jouw reviews tonen. De beoordeling – in de vorm van sterren – straalt extra vertrouwen uit. Bovendien is het ook nog eens een eyecatcher in de zoekresultaten. Hieronder vind je een voorbeeld van rich snippets reviews.

  • Evenementen: via structured data is het ook mogelijk om bepaalde evenementen uit te lichten.

Wat zijn rich cards?

Naast rich snippets heb je ook nog rich cards. Deze zijn in 2016 gelanceerd door Google. Met rich cards wordt de extra informatie die je geeft aan een pagina, nog groter en opvallender getoond. Het zijn als het ware kaartjes waardoor foto’s nog beter getoond worden. Rich cards zijn ontwikkeld om mobiele websitegebruikers meer opties aan te bieden. Het wordt vaak ingezet om recepten, films en restaurants onder de aandacht te brengen.

Hoe implementeer je structured data?

Structured data kan je op diverse manieren implementeren. Dit kan via verschillende formaten, zoals JSON-LD, Microdata en RDFa. Het is niet zo dat één formaat beter is dan de ander. Wel raden we je aan om gebruik te maken van één type formaat.

Het inladen van structured data kan op verschillende manieren: statisch en dynamisch. Het dynamisch inladen van content heeft vaak de voorkeur. Dit komt doordat de code automatisch verandert wanneer de inhoud van de pagina wordt aangepast. Wanneer je statische structured data wil inladen, dan moet je de code aanpassen als de inhoud wordt aangepast. Weet je dus nu al dat de inhoud op een pagina niet verandert? Dan is het prima om te kiezen voor statische structured data.

Let op: als je structured data wilt markeren, is het belangrijk dat je enkel kiest voor unieke inhoud. Bovendien moet deze inhoud zichtbaar zijn op je website. Ook is het verboden om misleidende inhoud te markeren.

Tools voor structured data

Er zijn diverse tools voor het opmaken van structured data. Hieronder vind je een aantal handige tools die je kan gebruiken:

  • Schema.org: dit is één van de bekende websites waar je structured data schema’s op kunt vinden.
  • Rich Result Test Tool: heb je een structured data code opgesteld? Via de Rich Result Test Tool test je de code eenvoudig. Zo ontdek je of de code klopt of dat deze nog eventuele fouten bevatten.
  • Schema Markup Generator: met deze tool is het makkelijker om een basiscode op te stellen.

Structured data implementeren voor jouw website?

Structured data is een mooie toevoeging om toe te passen aan jouw website. Je helpt zoekmachines om je pagina’s beter te begrijpen én je valt meer op in de zoekresultaten. Wil jij graag structured data implementeren voor jouw website, maar kun jij hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan zeker even contact met ons op. Onze specialisten helpen je hier graag bij!

Waarom een FAQ-pagina een must is voor je webshop

Vorige blog

Verzin jij de beste viral marketing campagne?

Volgende blog