Blog - 13 maart 2024

2 min leestijd

Alles wat je moet weten over Looker Studio

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Dankzij Looker Studio haal je op basis van data het beste uit jouw online-marketingactiviteiten. De tool staat erom bekend dat je al je data kunt bundelen in een handig overzicht. Maar hoe werkt de tool en wat zijn de mogelijkheden? In deze blog vertellen we je er meer over!

Wat is Looker Studio?

Looker Studio (vroeger Google Data Studio) is een tool die vaak gebruikt wordt door marketeers om data dashboards te maken. Zo kun je je eigen dashboards maken, maar is het ook mogelijk om gebruik te maken van dashboard templates. Looker Studio zorgt ervoor dat je snel en overzichtelijk KPI’s in kaart brengt. Ook voor rapporten werkt de tool erg goed.

Je kunt gegevens uit verschillende bronnen verzamelen en deze vervolgens visualiseren. Denk aan Google Analytics, Google Ads, Search Console en Facebook en Instagram Ads. Omdat Looker Studio werkt met een drag-and-drop systeem, werkt het eenvoudig om tabellen en grafieken te maken.

De voordelen van Looker Studio

Als je gebruikt maakt van Looker Studio, brengt dit de volgende voordelen met zich mee:

  • De tool is in de basis gratis;
  • Dankzij de data dashboards kun je gemakkelijk automatiseren;
  • Er zijn kant-en-klare templates te vinden, maar je kunt dashboards ook maken aan de hand van je eigen huisstijl;
  • Je koppelt Looker Studio met bekende software zoals Google Analytics, Google Ads of SEMrush. De gegevens zijn allemaal real time;
  • Rapporten exporteer je vanuit Looker Studio naar PDF, Excel, Google Spreadsheets of e-mail. Hierdoor is het eenvoudig om consistente rapportages te maken;
  • In Looker Studio maak je gebruik van handige formules en filters.

De kosten van Looker Studio

Zoals je leest, is Looker Studio in de basis gratis. Werk je met producten van Google? Denk aan Google Analytics of Search Console, dan kost het je niets om de data te importeren en om te zetten in een dashboard. Voor sommige partner-connectors betaal je extra. Vaak is de connector gratis vanaf een bepaald abonnement bij de tool of je betaalt extra voor de connector.

Tips om te werken in Looker Studio

1. Wat zijn je doelen?

Voordat je begint in Looker Studio, is het belangrijk dat je nadenkt over de doelen. Wil je bijvoorbeeld focussen op leads, conversies of juist kliks? Als je je bewust bent van je doelen, kun je perfect kiezen welke kanalen en cijfers hierbij passen.

2. Welke informatie heb je nodig?

Als je weet wat je doelen zijn voor de rapportage, is het ook belangrijk dat je de juiste informatie in Looker Studio zet. Deze informatie moet inzicht geven in jouw doelen. Zorg er daarom ook voor dat je alleen de relevante informatie en cijfers toont. Denk na over relevante KPI’s of andere specifieke behoeften.

3. Zorg voor eenvoud

Ondanks dat het misschien logisch klinkt, is het van belang om je Looker Studio eenvoudig en duidelijk in te richten. Hierdoor voorkom je dat het onoverzichtelijk of onduidelijk wordt. Te veel cijfers, tabellen of grafieken maken het verwarrend. Dit wil je voorkomen.

Looker Studio helpt je met jouw inzichten

Nu je weet wat de mogelijkheden zijn van Looker Studio, kun je resultaten beter analyseren en verwerken. Door gebruik te maken van bovenstaande tips, optimaliseer je het gebruik van Looker Studio. Heb je nog vragen over bovenstaand? Neem gerust contact op. We helpen je graag verder.

Customer Lifetime Value: wat is het & welke inzichten biedt het je?

Vorige blog

Gamification marketing: wat houdt het in?

Volgende blog