Blog - 26 februari 2024

2 min leestijd

Customer Lifetime Value: wat is het & welke inzichten biedt het je?

Geschreven doorRonald Onze ervaren Advertising Marketeer

Heb je enig idee wat de terugkerende waarde van je klanten is? Een maatstaf die je hierbij kan helpen, is de Customer Lifetime Value. De Customer Lifetime Value is een hulpmiddel dat je belangrijke informatie geeft over de verwachte omzet van een klant gedurende de tijd dat die klant bij je is. De Customer Lifetime Value heeft daarnaast ook een voorspellend vermogen. Simpel gezegd komt het erop neer dat je ermee kan inschatten wat jouw klanten gemiddeld zullen uitgeven als ze een aankoop bij je doen. De Customer Lifetime Value klinkt nu misschien nog wat abstract, maar na het lezen van dit blog is het je hopelijk een stuk duidelijker.

Hoe pas je CLV toe in Google Ads?

In dit blog gaan we dieper in op CLV als begrip binnen Google Ads. Met sales data in de backend van je website kan je analyseren welke gebruikers loyaal, minder loyaal en inactief zijn. Deze data kan je met behulp van een DMP (data management platform) automatisch doorsturen naar Google Ads. Op basis van deze gegevens kun je de gebruikers segmenteren. Door deze segmenten te gebruiken bepaal jij je campagnestructuur. Het fragmenteren van verschillende soorten klanten helpt je bij het maken van  gerichtere keuzes op basis van rendement.

Wanneer je deze campagnestructuur hebt staan kan je per campagne aangeven hoeveel waarde je hecht aan de conversie die deze heeft gerealiseerd op basis van hoe loyaal een klant is.

Een loyale klant, die al jaren herhalingsaankopen doet, heeft in principe een lagere waarde dan een klant die net inactief is geworden of niet zo loyaal is. Aan de hand van deze data wordt het makkelijker om een campagne als succesvol of minder succesvol te bestempelen.

Hoe bereken je Customer Lifetime Value?

De CLV bereken je als volgt:

CLV = (gem. jaarlijkse omzet per klant) x (gem. levensduur v/d klant) )

Wanneer je deze data in dit model verwerkt hebt, bereken je je CLV. Deze gegevens kun je alleen niet zomaar berekenen. Deze haal je uit de historische gegevens van klanten die eerder een aankoop bij jou hebben gedaan.

Gemiddelde jaarlijkse omzet per klant

De gemiddelde jaarlijkse omzet per klant die je per jaar hebt omgezet kan je terugvinden in de backend van je CMS systeem. Uiteraard ben je er dan nog niet. Het aantal unieke klanten die voor deze omzet hebben gezorgd moeten nog in kaart worden gebracht. Unieke klanten zijn erg belangrijk omdat je over deze klanten de gemiddelde omzet wilt weten en niet per order. Wanneer je de jaarlijkse omzet en het aantal unieke klanten bepaald hebt, bepaal je hier het ratio tussen.

Gemiddelde levensduur van de klant
Hoe je de waarde van de klant berekend hebben we zojuist hierboven uitgelegd. Nu is het ook erg belangrijk voor de CLV om te weten hoelang een klant gemiddeld bij jouw bedrijf producten koopt. Dit brengt namelijk de Lifetime van CLV naar voren. Hierin is het belangrijk om te weten hoe hoog het verloop is van het aantal klanten binnen een bepaalde periode. Hoe hoger het verloop hoe korter de klanten gemiddeld klant bij je zijn.

Gemiddeld jaarlijkse omzet per klant

Om de gemiddelde jaarlijkse omzet te berekenen moet je eerst weten hoeveel er is omgezet in het afgelopen jaar. Wanneer je dit weet kan je de totale omzet delen door het aantal klanten per jaar. Je weet nu de gemiddelde jaarlijkse omzet per klant.

(Totale omzet per jaar / aantal klanten per jaar )

Gemiddelde levensduur v/d klant

Om de gemiddelde levensduur van de klant te berekenen moet je de volgende formule gebruiken.

Formule: (1 / churnrate)

De churnrate geeft het verlooppercentage aan van de klanten binnen een bedrijf. Dit is een belangrijk onderdeel bij het berekenen van de CLV omdat je niet weet hoelang de klant gemiddeld bij jou besteld.

De formule voor de churnrate is als volgt:

(Aantal nieuwe klanten per jaar – Aantal nieuwe klanten per jaar) / Aantal nieuwe klanten per jaar

Voorbeeld Customer Lifetime Value

Om je nog meer duidelijkheid te geven in de Customer Lifetime Value, onderstrepen we het met een voorbeeld.

Stel een bedrijf behaalt een omzet van 1.000.000 euro die behaald wordt met 2000 klanten.

Gemiddelde jaarlijkse omzet per klant = €1.000.000 / 2000 = €500.-

Aan het begin van het jaar heb je 2000 klanten en gedurende het jaar krijg je er 700 extra klanten bij.

Churnrate = ( 2000 – 700 ) / 2000 = 0,65

Gemiddelde levensduur v/d klant = 1 / 0,65 = 1,53 jaar

De gemiddelde customer lifetime value = €500.- x 1,53 = €765.-

Hoe werkt instant messaging?

Vorige blog

Alles wat je moet weten over Looker Studio

Volgende blog
Maximale uit je campagne halen?

Vul onderstaand contactformulier in en ik neem contact met je op.