De 7 e-mails die iedere marketeer moet gebruiken

De meeste e-mailmarketing beginners sturen van tijd tot tijd enkele nieuwsbrieven, zonder zich ervan bewust te zijn dat met deze e-mailstrategie ze slechts een zeer klein deel van hun potentieel gebruiken. De kracht van e-mailmarketing zit hem in de vele soorten e-mailmarketing campagnes die de verkoop eenvoudig en tegen lage kosten kunnen stimuleren.

Hoe precies? Dat legt Megan van Newsletter2Go je in dit artikel uit. Lees mee en ontdek de 7 soorten e-mails die iedere marketeer moet gebruiken.

1. Welkomstmails

Automatische mailing.

Gefeliciteerd! Een nieuwe ontvanger heeft zich zojuist geregistreerd om je nieuwsbrief te ontvangen. Nieuwe abonnees verzamel je eenvoudig met een aanmeldformulier, welke met vrijwel alle nieuwsbrief programma’s kan worden ontworpen. Aan de hand van een code integreer je het formulier vervolgens op strategische plaatsen op de website. Denk aan de sidebar, footer, onderaan een blogpost en op de contactpagina.

Met een welkomstmail leg je direct het eerste contact met nieuwe ontvangers. Door een gepersonaliseerde e-mail te maken laat je je nieuwe abonnees zien dat je om hen geeft. In de welkomstmail heb je de mogelijkheid om uit te leggen wat voor soort inhoud lezers in hun toekomstige nieuwsbrieven kunnen verwachten. Een goede welkomstmail kan ook een kortingscode voor de eerste aankoop bevatten.

2. Promotionele e-mails

Handmatige mailing.

Dit zijn de klassieke productnieuwsbrieven. In deze e-mail kun je informatie opnemen over nieuwe producten, speciale aanbiedingen (zoals coupons) of aankooptips. Het liefst zijn de aanbevelingen dynamisch en gemodelleerd op basis van eerdere aankopen van klanten.

Om zo effectief mogelijk te zijn stuur je liever geen onpersoonlijke e-mails in bulk. In plaats daarvan kun je je nieuwsbrieven individualiseren met behulp van op maat gemaakte modules. Denk aan een gepersonaliseerd onderwerp en een unieke aanhef (“Goedemiddag Anne” in plaats van “Goedemiddag mevrouw/meneer”). Ook de inhoud kan worden aangepast, denk aan persoonlijk gekozen productaanbevelingen of content gebaseerd op de interesses van de klant.

Hierbij helpt een A/B-test om de ideale nieuwsbrief en de verzendfrequentie te bepalen. Regelmatig e-mails verzenden is effectiever dan sporadisch wat van je te laten horen. Een regelmatige verzending helpt tevens bij het up-to-date houden van je e-maillijst.

3. Tips, trucs en studies

Handmatige mailing.

De populairste vorm van nieuwsbrieven is vaak de educatieve e-mail, waarin je je klanten tips en trucs aanbiedt (bijvoorbeeld in de vorm van blogartikelen, studies of whitepapers). Met dit soort e-mails presenteer je jezelf als expert in je vakgebied en ontwikkel je een sterk merkimago.

Dit type e-mail is effectief voor allerlei soorten branches. Een kledingketen helpt shoppers de juiste outfits kiezen, terwijl een software fabrikant met videotutorials de installatie makkelijker maakt. Lezers stellen dit soort e-mails vaak erg op prijs.

4. Verlaten winkelwagen mailings

Automatische mailing.

Veel aankopen worden nooit afgerond, zelfs niet wanneer de klant de producten al in het winkelwagentje heeft geplaatst. Vaak is het achterlaten van de winkelwagen gekoppeld aan een tijdnood, twijfel, gebrek aan geld of kritiek op het product. Veel klanten vergeten de producten naderhand compleet en zullen je dankbaar zijn wanneer er een herinnering in hun mailbox oppopt. Verlaten winkelwagen mailings werken voor veel bedrijven zeer effectief en verhogen moeiteloos de verkoopcijfers.

5. Verjaardagsmailings

Automatische mailing.

Dagelijks worden er verjaardagsmails naar jarige klanten verstuurd. Ontvangers verwachten een cadeautje op hun verjaardag, vandaar dat dit soort e-mails niet vergeten mogen worden. De e-mails zijn het liefst gepersonaliseerd met de informatie die beschikbaar is (leeftijd, naam, achternaam, voornaam, koopgedrag, enz.). Ook kunnen ze het best een klein cadeautje bevatten, zoals een kortingscode, speciaal advies of een uitnodiging voor een evenement. Wil je het verkeer naar de fysieke winkel verhogen? Een mailing versturen met de boodschap dat er een cadeautje in de winkel op hen wacht is in dit geval de juiste strategie.

Verjaardagsmailings staan bekend om hun hoge openratio en goede conversies.

6. Reactivatie e-mails en herinneringsmails

Handmatige mailing.

Na enkele maanden e-mails versturen zul je zien dat verschillende categorieën klanten zich onderscheiden. Sommige klanten zullen meer loyaal zijn en komen regelmatig terug om je website te bezoeken en een aankoop te doen. Andere klanten doen slechts één keer een aankoop en komen vervolgens niet meer terug bij je bedrijf.

Aarzel niet om trouwe klanten te belonen door hen van tijd tot tijd een cadeautje aan te bieden of hen uit te nodigen voor speciale evenementen. Evenzo kun je proberen om inactieve klanten na een aantal maanden (bijvoorbeeld zes maanden) te reactiveren door hen een welkom terug korting aan te bieden.

7. Seizoensgebonden e-mails

Handmatige mailing.

Profiteer van feestelijke aangelegenheden om specifieke campagnes te organiseren, bijvoorbeeld tijdens Pasen of Kerstmis. Dit type campagne werkt goed aangezien klanten rond deze tijd sowieso al nieuwsbrieven in hun inbox verwachten. Ook is dit vaak hét moment waarop ontvangers advies nodig hebben bij het uitkiezen van cadeaus voor zichzelf of hun geliefden.

Als je naar de e-mails internationaal verstuurt moet je van tevoren niet vergeten om de contacten op basis van de specifieke lokale omstandigheden te segmenteren. Je Franse klanten zullen bijvoorbeeld geen interesse hebben in een nieuwsbrief voor Thanksgiving. Dit type segmentatie is echter eenvoudig in te stellen met een nieuwsbrief software.

Welke soort e-mail ga jij binnenkort versturen?

Plaats een reactie

*