Blog - 14 december 2018

3 min leestijd

De toegevoegde waarde van Augmented Reality

Geschreven doorRoy Onze ervaren Senior Digital Marketeer | Business Lead (Team Rood)

Het wereldwijde succes van de innovatieve Pokémon Go game is je vast niet ontgaan. Met de Augmented Reality (AR) techniek worden Pokémon-figuren via een smartphonescherm in echte straten en parken getoond aan spelers. Dankzij de populariteit van dit spel lijkt de weg van AR vrij voor andere toepassingen. Naar verwachting kan Augmented Reality zorgen voor een massale groei in de e-commerce. Daarom vertellen we je in deze blog waarom AR op den duur interessant kan zijn voor jouw bedrijf.

Augmented Reality software

Augmented Reality wil zeggen dat grafische content wordt toegevoegd aan een beeld van de werkelijkheid. Een succesvol voorbeeld hiervan is Pokémon Go. Dankzij de populariteit van deze game is er steeds meer vraag naar AR en hierdoor wordt er over de hele wereld flink veel in geïnvesteerd in Augmented Reality software. Hierdoor zijn er steeds slimmere software en sensoren beschikbaar. De grootste ontwikkeling vindt plaats bij de mobiele platformen ARCore van Google en ARKit van Apple.

De ultieme klantbeleving

Augmented Reality is niet alleen interessant voor gameontwikkelaars, het kan ook erg interessant zijn voor de e-commerce. Met Augmented Reality kunnen webshops namelijk een ultieme klantbeleving realiseren. In praktijk wordt deze online strategie op diverse manieren toegepast. Eén bekend voorbeeld is de virtuele paskamer. Op deze manier kunnen klanten kijken hoe het product staat door het voor een livebeeld van zichzelf te plaatsen; een echte uitkomst voor modewebshops. Maar ook andere shops maken op een goede manier gebruik van AR. Denk bijvoorbeeld aan IKEA. Download de apps van dit bedrijf en ontdek hoe dat hippe tafeltje of die prachtige bank eruitziet in jouw kamer.

Visualisatie en persoonlijkheid
AR kan flink veel opleveren voor jouw webshop. Het tilt de producten naar een nieuw niveau. Daarbij is dit een extra manier van service bieden aan klanten. Het is bij Augmented Reality de bedoeling dat de gebruiker op een niet-storende manier iets extra’s ervaart. Daarbij zien we als online marketing trend van 2018 dat er steeds meer behoefte komt aan visualisatie. Daarbij wordt er ook steeds meer waarde gehecht aan persoonlijkheid. En laat Augmented Reality nou net een mix zijn tussen deze twee ontwikkelingen. Kortom: Augmented Reality kan echt een toegevoegde waarde zijn voor jouw onderneming.

Augmented reality toepassingen

Augmented Reality (AR) wordt op verschillende creatieve manieren toegepast om klanten te betrekken, merkbekendheid te vergroten en producten of diensten te promoten. Hier zijn drie voorbeelden:

AR-productdemonstraties

Bedrijven gebruiken AR om producten tot leven te brengen voor potentiële klanten. Zo zijn er vloerenwinkels die een AR-app aanbieden waarmee klanten de gewenste vloer in hun eigen huis kunnen plaatsen om te zien hoe ze eruit zouden zien en of het mooi staat in de eigen woning. Maar er zijn ook aanbieders van verf die de kleur fictief op je muur kunnen plaatsen met behulp van een app, waardoor de beslissing makkelijker wordt.

AR-vertalingen met Google

Google Translate biedt ook een bepaalde toepassing van Augmented Reality aan. In het buitenland kan het lastig zijn om een menukaart te lezen. Met behulp van de speciale lens, zet hij de woorden direct om in de taal die je hebt ingesteld. Het overtypen van de menukaart is zo niet meer nodig, want Google doet het werk al voor je.

AR op social media

Eén van de meest opvallende toepassingen van AR, is te gebruiken op TikTok. Op het bekende Chinese platform worden verschillende filters en effecten aangeboden, waarmee je jezelf kan veranderen in een ander persoon. Met AR-filters kunnen TikTokkers hun gezicht en omgeving aanpassen, waardoor je een typetje na kan doen. Entertainer Kaj Gorgels, bekend van Expeditie Robinson en zijn podcast met Monica Geuze, gebruikt dit al heel veel. Deze filters hebben de for you page behoorlijk veranderd in de voorbije jaren.

Wearables

De mogelijkheden bij Augmented Reality zijn eindeloos. Niet alleen op de smartphone en tablet kan AR worden geïmplementeerd, maar ook zijn er oordopjes, brillen en andere wearables waarbij er gebruik wordt gemaakt van AR. Daarbij worden er steeds meer items ontwikkeld, dus wie weet wat er over 5 jaar staan.

Toekomst Augmented Reality

Dankzij AR kunnen marketingteams en ondernemers op een meer creatieve en innovatieve manier de beleving van de klant naar een hoger niveau tillen. Echter worden Augmented Reality items nog niet massaal geproduceerd en is de software nog aan de prijzige kant. Daarnaast is het slim om in je achterhoofd te houden dat de het implementeren van Augmented Reality een aardige klus is en flink veel voorbereidingstijd vergt. Zo is het belangrijk dat er 360 graden foto’s beschikbaar zijn van je producten, dus als je een grote webshop hebt met veel producten dan kan dit een flink karweitje zijn. Wel is AR flink aan het ontwikkelen en is de verwachting dat de stap naar Augmented Reality over een aantal jaar minder groot is voor de wat kleinere partijen. Voor nu raden we iedere ondernemer en marketeer aan om de ontwikkelingen goed in de gaten te houden en om in te spelen op eventuele kansen. Blijf je concurrent voor en wees authentiek, want zo zet je jouw bedrijf in de schijnwerpers.

cta-employee-particles
Steven staat voor je klaar!
Hoor het van Steven

De 7 e-mails die iedere marketeer moet gebruiken

Vorige blog

Zo krijg je een natuurlijk linkprofiel

Volgende blog
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.