Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
YouTube is het grootste videoplatform ter wereld en op Google na de meest gebruikte zoekmachine. Het is daarom een kanaal dat niet vergeten kan worden in jouw social media strategie. YouTube is een platform dat meegaat met z’n tijd, wat alleen maar blijkt uit de nieuwe functie die YouTube recent introduceerde: YouTube Shorts. In deze blog vertellen we je precies wat YouTube Shorts is en hoe jij deze functie in kunt zetten.
YouTube Shorts kan gezien worden als de concurrent van TikTok. Waar je op YouTube normaal gesproken video’s van vrijwel elke lengte kan delen, kan je op YouTube Shorts alleen maar korte video’s delen, van maximaal 60 seconden. Deze social media trend werd de wereld ingebracht door TikTok: dit platform – dat in korte tijd een enorme groei beleefde – staat bekend om zijn korte video’s. Eerder zagen we Instagram hier al op inspringen door Reels toe te voegen aan de applicatie, nu volgt YouTube ook. Het lijkt aan te slaan, want Shorts worden momenteel veel bekeken. Ook zien we veel grote YouTube-kanalen hier fanatiek aan mee doen. Shorts springen in op het steeds kleiner wordende concentratiegehalte van een social media gebruiker: door video’s aan te bieden van een zeer korte duur, zijn veel kijkers eerder geneigd om hier op te klikken.
YouTube Shorts kan door iedere YouTube-gebruiker gebruikt worden. Je hebt natuurlijk een account nodig, maar aangezien je YouTube-account hetzelfde is als je Google-account, gaan we er vanuit dat je deze al hebt. Voor de content die je als Short plaatst, kun je verschillende strategieën gebruiken. Zo kun je oude content hergebruiken, maar kun je er ook voor kiezen om content te maken, speciaal voor Shorts. We vergelijken de twee met elkaar:
Als het goed is, zijn jouw social media-kanalen gevuld met content. Gave visuals, pakkende teksten maar ook video’s doen het erg goed bij jouw volgers. Deze video’s zijn via Shorts makkelijk te hergebruiken, zelfs meerdere keren. Als jij een video hebt van bijvoorbeeld tien minuten, kun je hier verschillende scènes uit pakken om deze als Short te uploaden. Zo wordt je YouTube Shorts-segment een soort “Best of”: in één oogopslag zien kijkers wat voor leuke content jij voorheen plaatste. Door een pakkende titel aan je Shorts toe te voegen, trek je makkelijk kijkers.
Je kunt er ook voor kiezen om juist content te plaatsen die speciaal gemaakt is voor YouTube Shorts. Deze content is vrijwel dezelfde content als die je op TikTok zou plaatsen. Het enige échte verschil is dat TikTok veel waarde hecht aan authenticiteit en daardoor amateuristische video’s prefereert. Bij YouTube is dit niet het geval: je Shorts mogen dus gerust van een hoge kwaliteit zijn. Als jij deze strategie hanteert, is het belangrijk dat jij wel relevante content plaatst, waarvan de boodschap ook écht binnen een minuut duidelijk is. Tips & Tricks-video’s zijn hier een goed voorbeeld van.
Natuurlijk is het ook mogelijk om de twee te combineren, maar zorg ervoor dat je wel een goede strategie hebt achter het uploaden van je video’s. Aangezien Shorts ook in de YouTube-tijdlijn van je volger verschijnen, kun je bijvoorbeeld makkelijk inspringen op actualiteiten. Merk jij een bepaalde trend waar jouw concurrenten allemaal aan meedoen? YouTube Shorts is de mogelijkheid om hier snel op in te springen!
Wil je geld verdienen met Youtube Shorts? Dan dien je eerst Youtube-partner te worden. Dit betekent dat er advertenties worden weergegeven in je Shorts-video’s en je een deel van de advertentie-inkomsten ontvangt op basis van het aantal weergaven en advertentieklikken. Om deel te nemen aan het YPP moet je voldoen aan de vereisten van 1000 abonnees en 4000 uur bekeken video’s in de afgelopen 12 maanden. Een flinke uitdaging dus, als je geld wil verdienen met Youtube Shorts!
Momenteel zijn er nog geen mogelijkheden om te adverteren binnen YouTube Shorts, maar dat betekent niet dat het voor jou als bedrijf geen interessant platform is. Door jouw bedrijf ook actief te maken op Shorts, laat jij aan je volgers zien dat je op de hoogte bent van trends en graag inspringt op actualiteiten. Daarnaast kan YouTube Shorts aan meerdere doelstellingen binnen jouw social media strategie bijdragen:
Bovendien is het altijd een goed idee om de prestaties van je Shorts te volgen via YouTube Analytics. Hierdoor kun je zien welke video’s goed presteren en waar je publiek het meest in geïnteresseerd is, wat je kan helpen om je contentstrategie te verbeteren en meer succesvolle Shorts te maken.
Ook al is YouTube Shorts nog niet heel lang actief, wij verwachten dat dit een trend is en geen rage. De populariteit is dan wel in korte tijd enorm gestegen, wij verwachten dat deze populariteit niet snel zal verdwijnen. De korte aandachtspan van social media gebruikers maakt dat lange video’s echt niet altijd beter zijn en dat kwaliteit over kwantiteit gaat. Dit is iets wat wij niet snel zien ombuigen: de mogelijkheden met YouTube Shorts blijven dus nog zeker een tijd actueel.
Ben jij benieuwd wat er zoal mogelijk is voor jouw bedrijf aan de hand van YouTube Shorts? Eén van onze digital marketeers bespreekt de mogelijkheden graag met je. Neem nu contact met ons op en wie weet: misschien begint jouw YouTube Shorts-campagne wel sneller dan je ooit had kunnen denken!