Blog - 09 november 2023

2 min leestijd

Dit is de DDMA Social Advertising Benchmark 2023

Geschreven doorAnne-Will Onze ervaren Social Advertising Marketeer

Social media benchmarks zijn essentiële indicatoren om de prestaties van advertenties te meten en te vergelijken met die van de industrie. Ze geven inzicht in hoe effectief de advertentiecampagnes zijn en helpen je daarnaast bij het stellen van realistische doelen, budgettering en strategie optimalisatie. In deze blog gaan we dieper in op de Social Advertising Benchmark van 2023 van DDMA. Deze werden op 7 november bekendgemaakt in de B.Amsterdam (The Muhammad), waar Traffic Today ook bij aanwezig mocht zijn. Een overzicht van de DDMA Social Advertising Benchmark vind je hier! Hier lees je onder andere hoe je de benchmarks praktisch kan toepassen om je social media prognoses en prestaties te verbeteren.

De cijfers van DDMA

Het onderzoek van DDMA is gebaseerd op 154.000 campagnes, afkomstig van 11 verschillende bureaus. DDMA wilde een goede Social Advertising Benchmark creëren, waardoor ze zich gebaseerd hebben op cijfers over een periode van 2,5 jaar (begin 2021 tot halverwege 2023).

Marktaandeel social platforms

Meta (Facebook en Instagram) steekt er nog altijd met kop en schouders bovenuit in de social advertising. Respectievelijk 75.2%, 75.8%, 74.1% van het totale advertentiebudget van de 11 bedrijven ging in 2021, 2022 en 2023 op aan Meta-advertenties. De meest opvallende stijger in het rijtje, is TikTok. In 2021 waren er nog geen advertentiemogelijkheden, maar ten opzichte van 2022 was er in 2023 een stijging waarneembaar van 2.5% (van 4.8% naar 7.3%). Het aandeel van Pinterest Ads bleef gelijk met 2022 ( 3.6%), terwijl het marktaandeel van Linkedin (-0.6%) en X (-1.3%) licht daalde. Snapchat groeide eveneens. Waar in 2022 een daling van 2.6% waarneembaar was ten opzichte van 2021, lag het marktaandeel in 2023 op 6.3%.

Gebruikte metrics in de benchmark

Voor de benchmarks per platform zijn er vier verschillende metrics gebruikt: CPM, CTR en CPC.

  • CTR (Click Through Rate) het percentage van mensen dat op een advertentie klikt na deze te hebben gezien. Een essentiële maatstaf om te meten hoe goed je advertenties aansluiten bij en aanspreken tot de doelgroep. Voor Nederlandse social media advertenties ligt de gemiddelde CTR tussen 0,5% en 2%. Een CTR die boven de 2% ligt, wordt vaak als goed gezien. een sterke aansluiting bij de interesses van de doelgroep.
  • CPC (Cost Per Click): dit is de metric die gebruikt wordt bij het beheren en optimaliseren van je social media traffic campagnes. Dit geeft weer wat elke interactie met je advertenties kost en is fundamenteel voor het meten van campagne, efficiëntie en budget. Gemiddeld genomen varieert de CPC in Nederland tussen de €0,20 tot €2,00 op social.
  • CPA (Cost Per Action): de CPA is de prijs voor een specifieke actie, zoals een aankoop of aanvraag, en vormt een waardevolle maatstaf om te bepalen hoeveel je betaalt voor een actie die het gevolg is van je advertentie. In Nederland schommelt de gemiddelde CPA doorgaans tussen de € 5 en € 50 voor standaardacties, zoals het aanvragen van contact of een offerte. Voor meer complexe acties, zoals het aanvragen van een adviesafspraak of een aankoop, kan de CPA oplopen tot € 80, vooral in sectoren met hogere kosten.
  • CPM (Cost Per Mille): deze metric staat voor de kosten per duizend impressies en wordt gebruikt om aan te geven hoeveel je elke keer betaalt als jouw advertentie op sociale media duizend keer wordt gezien. Dit is met name relevant voor campagnes die gericht zijn op het maximaliseren van het bereik en het bouwen aan naamsbekendheid.

In onderstaande grafiek zie je dat 1000 impressies relatief gezien wat duurder geworden zijn op TikTok en Snapchat, terwijl dit aantal dalende is op platforms zoals Linkedin en Meta.


Bron: Onderzoeksrapport DDMA Social Advertising Benchmark 2023

Meer weten?

Wil jij meer weten over social advertising benchmarks of wil je sparren over het inzetten van social advertising? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

De kracht van longtail zoekwoorden in SEO

Vorige blog

Direct mail: de kracht en toepassing ervan

Volgende blog