Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Social media benchmarks zijn essentiële indicatoren om de prestaties van advertenties te meten en te vergelijken met die van de industrie. Ze geven inzicht in hoe effectief de advertentiecampagnes zijn en helpen je daarnaast bij het stellen van realistische doelen, budgettering en strategie optimalisatie. In deze blog gaan we dieper in op de Social Advertising Benchmark van 2023 van DDMA. Deze werden op 7 november bekendgemaakt in de B.Amsterdam (The Muhammad), waar Traffic Today ook bij aanwezig mocht zijn. Een overzicht van de DDMA Social Advertising Benchmark vind je hier! Hier lees je onder andere hoe je de benchmarks praktisch kan toepassen om je social media prognoses en prestaties te verbeteren.
Het onderzoek van DDMA is gebaseerd op 154.000 campagnes, afkomstig van 11 verschillende bureaus. DDMA wilde een goede Social Advertising Benchmark creëren, waardoor ze zich gebaseerd hebben op cijfers over een periode van 2,5 jaar (begin 2021 tot halverwege 2023).
Meta (Facebook en Instagram) steekt er nog altijd met kop en schouders bovenuit in de social advertising. Respectievelijk 75.2%, 75.8%, 74.1% van het totale advertentiebudget van de 11 bedrijven ging in 2021, 2022 en 2023 op aan Meta-advertenties. De meest opvallende stijger in het rijtje, is TikTok. In 2021 waren er nog geen advertentiemogelijkheden, maar ten opzichte van 2022 was er in 2023 een stijging waarneembaar van 2.5% (van 4.8% naar 7.3%). Het aandeel van Pinterest Ads bleef gelijk met 2022 ( 3.6%), terwijl het marktaandeel van Linkedin (-0.6%) en X (-1.3%) licht daalde. Snapchat groeide eveneens. Waar in 2022 een daling van 2.6% waarneembaar was ten opzichte van 2021, lag het marktaandeel in 2023 op 6.3%.
Voor de benchmarks per platform zijn er vier verschillende metrics gebruikt: CPM, CTR en CPC.
In onderstaande grafiek zie je dat 1000 impressies relatief gezien wat duurder geworden zijn op TikTok en Snapchat, terwijl dit aantal dalende is op platforms zoals Linkedin en Meta.
Bron: Onderzoeksrapport DDMA Social Advertising Benchmark 2023
Wil jij meer weten over social advertising benchmarks of wil je sparren over het inzetten van social advertising? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!