Blog

Wat is Google BERT?

Geschreven door

Ruben Slegers

Online marketeer

Gepubliceerd

31 oktober 2019

Google

Afgelopen weekend kondigde Google aan dat het een nieuwe techniek heeft gelanceerd om de algoritmes van de zoekmachine te verbeteren. Deze techniek kreeg de naam ‘BERT’ en is een belangrijke verandering, waarmee Google de intentie achter een zoekopdracht beter wil begrijpen.

Wat is Google BERT precies?

BERT is niet zomaar een willekeurige naam, maar staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Deze techniek is een verbetering van de ‘natural language processing’ (NLP). Kortweg zorgt BERT ervoor dat de zoekmachines de woorden in zoekopdrachten niet meer één per één bekijken, maar rekening houdt met de verhouding tussen de woorden onderling.

Dankzij deze vorm van artificiële intelligentie, kan Google de intentie van de zoekopdracht dus beter interpreteren. Hierdoor zal het algoritme dus betere en meer relevante resultaten kunnen voorstellen aan de gebruiker.

Wat is het gevolg van BERT?

Een voorbeeld van BERT is de afbeelding hieronder, uitgegeven door Google zelf:

google-bert-example

Vroeger zou Google het belang van ‘for someone’ in de zin niet voldoende begrepen hebben, en het daardoor dus grotendeels negeren. Het gevolg was dat de gebruiker een zoekresultaat te zien krijgt, dat te algemeen is.
Dankzij BERT worden de woorden ‘for someone’ nu in relatie tot de andere woorden bekeken, en wordt het belang ervan duidelijk. Daardoor is het uiteindelijke zoekresultaat veel beter afgestemd op de intentie van de gebruiker.

Kan je je website optimaliseren voor BERT?

Eigenlijk niet. Het enige wat dit nog maar eens bevestigt, is dat het belangrijk is om content te schrijven die gericht is op de gebruiker. Google probeert meer en meer om de algoritmes échte mensentaal te laten begrijpen, dus kunnen wij ook meer beter op een authentieke manier onze teksten schrijven.

Heb je een vraag?

Ruben vertelt je er gaar meer over.

Social media campagnes met emoticons

Vorige blog

Web Summit 2019: de belangrijkste learnings

Volgende blog
Close Hoor het van Steven

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.