Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Bedrijf jij marketing op dagelijkse basis? Het begrip ‘spam score’ is dan vast weleens gevallen op jouw marketingafdeling. En je zal niet steil achterover slaan van het feit dat spam score geen positief begrip is. Spam score komt zowel terug in de wereld van linkbuilding als in die van e-mailmarketing. Nadat je dit blog gelezen hebt, weet je precies wat ermee bedoeld wordt.
De linkbuilding spam score is een door Moz bedachte waarde die aan de hand van 27 criteria beoordeelt of een website waarop een link naar je eigen site staat betrouwbaar is. De spam score ligt altijd tussen de 0 en de 100. Hoe dichter de spam score bij de 0 ligt, des te beter de kwaliteit is van jouw backlinks. Andere factoren, zoals een onnatuurlijke linkstructuur, hebben eveneens een negatief effect op de spam score.
Marketeers die in de e-mailmarketing werkzaam zijn, hebben een iets andere definitie van de spam score of spam rate. Deze waarde kun je simpel berekenen door het aantal mensen te pakken dat een e-mail als spam heeft gemarkeerd en dit te delen door het aantal mails dat je verstuurd hebt.
Je spam rate is 0,1% als 10 ontvangers van de 10.000 mails je mail gemarkeerd hebben als spam. Hier geldt vanzelfsprekend: hoe lager het percentage, des te beter je e-mailmarketing bedrijft.
Moz beoordeelt de linkbuilding spam score zoals gezegd aan 27 criteria. We hebben 20 daarvan onder elkaar gezet, zodat je een beter beeld hebt bij de criteria die je spam score kwaad kunnen doen:
Alsof het nog niet verwarrend genoeg is, maken Semrush en Majestic gebruik van hun eigen spam score benamingen. Semrush spreekt standaard over de toxic score; Majestic heeft de waarde positiever ingestoken door het trust flow te noemen.
De spam score is een waarde in de marketing waar nog weleens wat discussie over bestaat. Mensen uiten kritiek op de waarde, omdat het geen complete weergave zou bieden. We adviseren je vooral om de spam score als hulpmiddel te zien, die je helpt bij het beoordelen van externe websites voor je linkbuilding. Gebruik het in je voordeel, want het doet zeker geen kwaad om de spam score mee te nemen in je linkbuildingstrategie.