Blog - 16 december 2023

Wat is spam score (in linkbuilding en in e-mail)?

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

Bedrijf jij marketing op dagelijkse basis? Het begrip ‘spam score’ is dan vast weleens gevallen op jouw marketingafdeling. En je zal niet steil achterover slaan van het feit dat spam score geen positief begrip is. Spam score komt zowel terug in de wereld van linkbuilding als in die van e-mailmarketing. Nadat je dit blog gelezen hebt, weet je precies wat ermee bedoeld wordt.

De betekenis van linkbuilding spam score

De linkbuilding spam score is een door Moz bedachte waarde die aan de hand van 27 criteria beoordeelt of een website waarop een link naar je eigen site staat betrouwbaar is. De spam score ligt altijd tussen de 0 en de 100. Hoe dichter de spam score bij de 0 ligt, des te beter de kwaliteit is van jouw backlinks. Andere factoren, zoals een onnatuurlijke linkstructuur, hebben eveneens een negatief effect op de spam score.

Definitie van de e-mailmarketing spam rate

Marketeers die in de e-mailmarketing werkzaam zijn, hebben een iets andere definitie van de spam score of spam rate. Deze waarde kun je simpel berekenen door het aantal mensen te pakken dat een e-mail als spam heeft gemarkeerd en dit te delen door het aantal mails dat je verstuurd hebt.

Je spam rate is 0,1% als 10 ontvangers van de 10.000 mails je mail gemarkeerd hebben als spam. Hier geldt vanzelfsprekend: hoe lager het percentage, des te beter je e-mailmarketing bedrijft.

Hoe komt de waarde tot stand?

Moz beoordeelt de linkbuilding spam score zoals gezegd aan 27 criteria. We hebben 20 daarvan onder elkaar gezet, zodat je een beter beeld hebt bij de criteria die je spam score kwaad kunnen doen:

  1. Beperkt aantal pagina’s aanwezig
  2. Spamachtig domein
  3. Afwezigheid van Google Font API
  4. Afwezigheid van Google Tag Manager en Doubleclick Ad Tag
  5. Geen LinkedIn-link aanwezig
  6. Telefoonnummer en e-mail ontbreken
  7. Geen HTTPS
  8. Domeinlengte
  9. Domeinnaam met cijfers
  10. Meta Keywords
  11. Meta-omschrijvingen
  12. Geen lokale Rel=Canonical-tags
  13. Afwijkende lengte van titel element
  14. Favicons (klein icoontje naast sidebar
  15. Ontbrekende Facebook Pixel
  16. Te hoog of te laag aantal externe links
  17. Beperkt aantal domeinen waarnaar gelinkt wordt
  18. Verhouding tussen externe links en inhoud
  19. Klinkers die elkaar te veel opvolgen in domeinnaam
  20. Streepjes in domeinnaam

Toxic score en trust flow

Alsof het nog niet verwarrend genoeg is, maken Semrush en Majestic gebruik van hun eigen spam score benamingen. Semrush spreekt standaard over de toxic score; Majestic heeft de waarde positiever ingestoken door het trust flow te noemen.

Hoe moet je met de spam score omgaan?

De spam score is een waarde in de marketing waar nog weleens wat discussie over bestaat. Mensen uiten kritiek op de waarde, omdat het geen complete weergave zou bieden. We adviseren je vooral om de spam score als hulpmiddel te zien, die je helpt bij het beoordelen van externe websites voor je linkbuilding. Gebruik het in je voordeel, want het doet zeker geen kwaad om de spam score mee te nemen in je linkbuildingstrategie.

Effectieve landingspagina’s voor meer conversies

Vorige blog

Wat is een bedankpagina?

Volgende blog