Blog - 11 augustus 2021

Google Tag Manager: het geheime wapen van iedere marketeer

Geschreven doorStefan Onze ervaren Senior Digital Marketeer | Head of SEO

Het liefst wil je als marketeer precies weten wat gebruikers doen wanneer ze op een website terechtkomen. Tot op zekere hoogte kan dit ook; met behulp van tags kun je een goed beeld krijgen van het gedrag van bezoekers op je website. Heel handig wanneer je erachter wil komen hoe je een website het beste kunt optimaliseren om meer resultaat te behalen. Minder handig? Je hebt vaak behoorlijk wat technische kennis nodig om de juiste code te kunnen implementeren om deze data inzichtelijk te krijgen. Maar daar heeft Google iets op bedacht: Google Tag Manager, een tool waarmee jouw webanalytics een stuk eenvoudiger worden.

Bij Traffic Today maken we dagelijks gebruik van Google Tag manager om de resultaten van onze klanten te blijven verbeteren. We vertellen je er graag meer over en laten je zien wat de mogelijkheden zijn van deze tool.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) is een tool om gemakkelijk en snel tags aan je website of mobiele apps toe te voegen zonder in de code te duiken. Dit betekent dat je als marketeer ook zonder kennis van IT de nodige tracking- en meet-tags kunt toevoegen die marketingwerkzaamheden vervolgens vergemakkelijken. In feite is Google Tag Manager dus een gebruiksvriendelijk tagbeheersysteem om websites en mobiele apps zo goed mogelijk meetbaar te maken voor marketeers. Op basis van deze data kunnen zij vervolgens de juiste optimalisaties doorvoeren die de website of app ten goede komen.

Google Tag Manager (GTM)

De verschillende tags die je kunt toevoegen middels Google tag Manager zijn bijvoorbeeld de Facebookpixel, Google Analytics, Google Ads of Hotjar. Al deze tags verzamelen waardevolle data waarmee je een website verder kunt verbeteren maar ook site-verlaters opnieuw kunt bereiken met betaalde advertenties. Al deze koppelingen stellen je in staat om de gebruikerservaring met jouw merk zoveel mogelijk te personaliseren. Aan de hand van zogenoemde triggers geef je bijvoorbeeld aan dat iemand een bepaalde advertentie te zien krijgt nadat hij of zij een specifieke pagina van je website heeft bekeken maar niet de gewenste actie heeft uitgevoerd. Kortom, Google Tag Manager is een cruciale tool in het realiseren van marketing automation.

Hoe werkt Google Tag Manager?

Om GTM te gebruiken dien je eerst de code van Google Tag Manager op je website te plaatsen. Dit is echter de enige technische stap die je vanaf nu uit hoeft te voeren. Zodra je GTM juist hebt ingesteld, kun je zonder code de tags van andere tools implementeren om zo je website of app optimaal meetbaar te maken.

In slechts enkele stappen heb je Google Tag Manager aan je website toegevoegd.

Stap 1. Maak je container aan

Maak een account aan in Google Tag Manager en maak je containerfragment aan. Dit is de unieke GTM code die op jouw website geïmplementeerd dient te worden om gebruik te maken van de tool. Vul de naam van je website en de URL in waarna je de unieke code kunt genereren. Plaats dit stukje code vervolgens in devan iedere pagina op je website. Nu ben je klaar om aan de slag te gaan.

Stap 2: Stel je tags in

De tags in GTM zorgen ervoor dat bepaalde onderdelen van je website uitgelezen kunnen worden door diverse tools van derde partijen. Deze tags worden geactiveerd onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld wanneer een bezoeker op een button klikt. Een goed voorbeeld hiervan is de Google Analytics trackingcode. Deze specifieke tag wordt geactiveerd wanneer er een handeling wordt uitgevoerd op de website of bijvoorbeeld wanneer de pagina wordt geladen, om vervolgens data te verzamelen van een uniek sitebezoek.

Stap 3: Stel je triggers in

Het moment waarop een tag geactiveerd moet worden kun je aangeven door middel van triggers. Bij triggers in GTM kun je denken aan scrolldiepte, button clicks of een paginaweergave. De triggers bepaal je dus helemaal zelf.

Stap 4: Check de variabelen

De variabelen in GTM duiden op variabele waarden bij het verzamelen van data. Waarden die gewijzigd kunnen worden zijn bijvoorbeeld een productnaam, datum of prijs. Tags en triggers maken vervolgens gebruik van deze variabelen om accurate data weer te geven. Variabelen kunnen echter ook bestaan uit tracking ID’s van bepaalde tools zodat je deze niet voortdurend opnieuw hoeft in te voeren of pagina-variabelen waarmee je een specifieke pagina meegeeft aan de tag of trigger.

Google Tag Manager stelt je in staat je opgebouwde tags in een testomgeving te controleren. Op die manier weet je zeker dat je de gewenste informatie krijgt en je code kunt gaan publiceren.

Waarom Google Tag Manager?

De voornaamste reden om Google Tag Manager toe te voegen aan je marketingstrategie is tijdsbesparing. Het feit dat je niet voor iedere implementatie de code van je website hoeft om te gooien scheelt je veel tijd en gedoe, en je krijgt er ook nog eens accurate en waardevolle data voor terug.

Hoewel GTM vooral voor marketeers handig is, kan de tool voor webbouwers ook uitkomst bieden. Het bespaart je namelijk tijd en moeite van het ombouwen van de websitecode. Hoe meer je de code aanpast, hoe gevoeliger je website wordt voor fouten. Bovendien zal de samenwerking met je collega’s van marketing een stuk soepeler verlopen als jullie allebei weten waar het over gaat.

De voordelen van GTM

  • Snel
  • Betrouwbaar
  • Gratis
  • Overzichtelijk
  • Schaalbaar

Google Tag Manager is gratis, en dit maakt het voor marketeers erg aantrekkelijk om de tool gewoon eens te proberen. Het feit dat alles werkt vanuit één centrale code zorgt ervoor dat je altijd het overzicht houdt en geen foutgevoeligheden op je website hoeft te plaatsen. En dankzij het hoge gebruiksgemak heb je GTM zo onder de knie!

Google Tag Manager voor jouw website

Hoewel Google Tag Manager op zich een eenvoudige tool is, zijn de ontelbare koppelingen dat allerminst. Als je jouw Tag Manager omgeving zo inricht dat alles goed gekoppeld is maar je vervolgens niet weet hoe je de data moet uitlezen in de diverse gekoppelde tools, heb je er niets aan. Kennis van aanvullende marketingtools is dan ook noodzakelijk. Werk je voor jouw website al met verschillende tools maar mis je de snelheid en het overzicht? Dan is Google Tag Manager de perfecte oplossing.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de optimalisatie en marketing automation van je website uit te besteden. Onze marketeers helpen je graag verder en zorgen dat jouw tags optimaal worden ingericht. Informeer naar de mogelijkheden rondom deze manier van web analytics!

De 404 pagina: wat moet je weten?

Vorige blog

Een pakkende productbeschrijving: 7 tips

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.