Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Sinds 2014 hanteert Google de E-A-T-signalen, wat staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Sinds december 2022 is daar een extra E bijgekomen, namelijk: Experience, wat gaat over de ervaring over een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld een review van een klant. Sindsdien is de E-E-A-T ook onderdeel van de Search Rater Guidelines.
E-E-A-T wordt gebruikt door Google om de kwaliteit van online content te evalueren en te rangschikken. Het komt erop neer dat je pagina’s expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid moeten uitstralen. Hoe beter ze dit uitstralen, hoe beter ze gerangschikt worden.
E-E-A-T draait om het creëren en presenteren van Helpful Content. Helpful Content is bedoeld om mensen te helpen bij het vinden van antwoorden op hun zoekvragen. Analyseer hiervoor de klantreis en gebruik het See-Think-Do-Care model. Op die manier kom je achter de specifieke informatiebehoefte van je bezoeker. Denk eraan dat je je content schrijft voor echte mensen. Het doel is om de bezoeker te voorzien van de beste en meest relevante informatie.
Wanneer je website niet in lijn is met de pijlers van de E-E-A-T, kan het voorkomen dat je in de toekomst organische rankings op Google gaat verliezen. Google is namelijk altijd bezig met het verbeteren van de zoekmachine. Ze streven er dan ook naar dat de zoekmachine relevante informatie van de hoogste kwaliteit biedt aan hun gebruikers.
Om de kwaliteit van websites te beoordelen, heeft Google “Search Quality Raters” in dienst. Dit zijn externe medewerkers die helpen bij de beoordeling van websites die in de zoekmachine verschijnen. Zij analyseren de resultaten voor de gebruiker aan de hand van een checklist. Zijn de zoekresultaten volledig en actueel? Dan bevat deze alle nodige informatie en hoeft de gebruiker niet meer verder te zoeken om een antwoord te vinden op zijn vraag.
Oorspronkelijk is E-E-A-T bedacht voor pagina’s die onder het “Your Money Your Life” (YMYL)-principe vielen. We hebben het dan over pagina’s die gaan over de volgende onderwerpen:
De Search Quality Raters gebruikten voor de beoordeling van dit soort pagina’s de pijlers van de E-E-A-T. Google heeft dit bedacht, omdat YMYL-pagina’s met lage kwaliteit een negatief effect konden hebben op de gezondheid, veiligheid en welzijn van mensen.
Tegenwoordig zijn de E-E-A-T-richtlijnen belangrijk voor alle websites. Zorg er dus voor dat jouw pagina’s van hoge kwaliteit zijn, ongeacht wat voor soort website je hebt.
Experience staat voor ervaring en is waardevol voor bijna elk onderwerp. We hebben het dan bijvoorbeeld over reviews van klanten. Ervaringen van anderen worden meestal als betrouwbaar beschouwd. Door die ervaringen op een pagina te plaatsen, wordt de pagina dus ook als betrouwbaarder gezien. Daarnaast heeft Experience bijvoorbeeld ook te maken met een goed werkende website, waarop alles duidelijk is voor de bezoeker. Houd bijvoorbeeld de volgende punten in de gaten:
Expertise, ook wel deskundig, is vereist voor op allerlei gebieden. Van hobbypagina’s tot YMYL-onderwerpen, zoals belastingaangifte. Denk na over het onderwerp en over welke expertise nodig is om betrouwbare content te maken. Waar moet je onder andere op letten?
Je wilt er voor zorgen dat je website autoriteit uitstraalt. Zo kom je namelijk betrouwbaarder over en zullen mensen eerder naar jouw pagina komen. Een groot onderdeel hiervan is linkbuilding. Linkbuilding is het verkrijgen van hyperlinks vanuit websites naar je eigen website. Linkbuilding kan er onder andere voor zorgen dat het organische verkeer naar jouw website sterk toeneemt, zeker binnen een competitieve markt. Het draagt bij aan de betrouwbaarheid en autoriteit van jouw eigen website.
Naast linkbuilding, hanteer je onder andere de volgende punten:
Vertrouwen is belangrijk voor pagina’s van hoge kwaliteit die YMYL-onderwerpen behandelen. Maar ook bij productbeoordelingen wordt een bepaalde mate van vertrouwen vereist. Je kunt hiervoor de volgende dingen toepassen op je website:
Voor een volledig overzicht van de richtlijnen, hebben wij een E-E-A-T checklist ontwikkeld met maar liefst 68 punten. Je ontvangt hem binnen 1 minuut al in je mailbox, dus download hem snel!
Is E-E-A-T ook belangrijk als je je SEO wel op orde hebt? Het antwoord hierop is ja. Zeker nu websites meer en meer worden gecontroleerd op de E-E-A-T richtlijnen, kan het in de toekomst zijn dat je website keldert in organische rankings wanneer deze niet in lijn staat met de pijlers. Wij raden dan ook zeker aan om actief bezig te gaan om ervoor te zorgen dat je website voldoet aan de E-E-A-T richtlijnen.
Vind je de E-E-A-T update van Google maar lastig en heb je hulp nodig van een marketing specialist? Traffic Today helpt je graag! Neem contact met ons op, we helpen je graag!