Blog - 04 november 2022

User generated content: voor én door klanten

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

De hele dag door kom je eindeloos veel reclame tegen: zowel offline als online. Van video’s tot posters tot advertenties op social media. Met deze reclame proberen bedrijven jou te overtuigen dat hun product of dienst de beste is. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar hoe ‘echt’ zijn deze beweringen? Een slimme manier om op te vallen is door gebruik te maken van user generated content (UGC). Een succesvolle methode die steeds vaker aan strategieën wordt toegevoegd.

Wat is user generated content?

De letterlijke betekenis van user generated content is: content die is gemaakt door de gebruiker. De organisatie maakt de content dus niet zelf, maar de klanten of fans doen dit. Zij doen dit in de vorm van tekst, foto’s, video’s of audio: vaak van het product of de dienst. De klanten en fans plaatsen de content op hun eigen kanaal, bijvoorbeeld op Instagram, YouTube of een blog. Bij user generated content ligt de focus op het voordeel van een product of dienst voor de gebruiker, niet op de promotie van het merk. Bijvoorbeeld: iemand koopt een nieuwe trui en plaatst een foto op Instagram met de trui. Deze persoon promoot dus niet het merk, maar laat het product zien.

De waarde van user generated content voor organisaties

Mond-tot-mondreclame is de beste reclame die je als organisatie kunt krijgen. Klanten vertellen iets over jouw organisatie, product of dienst. Ze vertellen dit aan collega’s, vrienden of familie. Dit is ook de reden waarom user generated content zo belangrijk is voor organisaties. De content is namelijk veel geloofwaardiger dan wanneer een organisatie de reclame maakt. User generated content heeft daardoor een positievere invloed op de geloofwaardigheid van je product of dienst. Er zijn drie verschillende soorten user generated content:

  1. Crowdsourcing content
  2. Social proof content
  3. User moment content

1. Crowdsourcing

Met crowdsourcing stimuleer je gebruikers om een bijdrage te leveren. Je zet je klanten hierdoor in bij het content optimalisatie proces. Sommige merken proberen dit extra te stimuleren door hier een beloning aan te koppelen. Hoe je de klanten een beloning geeft, kan verschillen. Je kunt bijvoorbeeld een kortingscode inzetten, er een wedstrijd van maken of een goed doel steunen. Wat je ook doet: het doel is dat je zorgt dat klanten meer betrokken worden bij je organisatie, product of dienst.

2. Social proof

Bij social proof content geeft de gebruiker een oordeel. Dit kan gaan over de organisatie, een product, dienst, etc. Er zijn verschillende soorten die je kunt inzetten:

  • Reviews: De klant geeft een beoordeling over het product of een dienst. Deze review bevat een waardeoordeel. Hierdoor kan de beoordeling negatief, neutraal of positief zijn. Het gaat dus echt over een beoordeling, niet direct om een aanbeveling. De nadruk ligt dus op de ervaring die de klant heeft met het product of de dienst.
  • Recommendations: De klant beveelt het product of de dienst bij andere mensen aan. Omdat de klant enthousiast is, wil hij of zij dat anderen het product ook aanschaffen.
  • Ratings: De klant geeft een oordeel over het product of de dienst. Dit kan zijn op basis van een cijfer, maar ook op basis van sterren.

3. User moment

Klanten delen gebruiksmomenten op social media. Ze laten dan bijvoorbeeld zien dat ze het product gebruiken of het product uitpakken als ze het binnenkrijgen. Denk aan het uitpakken (unboxen) van een nieuwe telefoon of kleding.

Voorbeeld van user generated content

Een voorbeeld van succesvolle user generated content is wel het succesverhaal van Coca-Cola. Een aantal jaar geleden kwam Coca-Cola met de actie ‘Share a Coke’. Blikjes en flesjes cola werden bedrukt met ongeveer 150 namen. Het merk vroeg om een foto te delen met de hashtag #ShareaCoke. De user generated content actie was zo succesvol dat er 1000 namen werden ontwikkeld. Het resultaat: binnen een jaar werden er meer dan 500.000 foto’s gedeeld met de hashtag. Daarnaast groeide de Facebookpagina van Coca-Cola met wel 25 miljoen volgers.

Het succes van de campagne zit hem waarschijnlijk in de simpele opzet. De call to action was duidelijk én makkelijk uit te voeren. Ook de groei van de campagne kan de reden van het succes zijn geweest. Omdat niet alle namen beschikbaar waren, kon je in de webshop een flesje stellen met een gepersonaliseerde naam. Hierdoor zorgde user generated content voor nog meer publiciteit én inkomsten.

Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen. Denk bijvoorbeeld aan meiden die nieuwe kleding laten zien op Instagram of mensen die hun huisdier trots op Facebook laten zien met een halsband van dat ene populaire merk.

Waarom zou je user generated content inzetten?

Het inzetten van user generated content heeft drie verschillende voordelen voor je organisatie:

1. Vertrouwen

Goede marketing zorgt voor vertrouwen, waarschijnlijk wist je dat al. Maar als potentiële klanten iets willen kopen, willen ze weten wat ze écht krijgen. Zo gaan ze op zoek naar reviews van een restaurant waar ze willen eten of bekijken ze een video over een nieuwe telefoon die ze op het oog hebben.

Wist je dat ruim 90% van de Nederlanders naar reviews kijkt? We baseren in Nederland nog steeds een groot deel van de aankoopbeslissing op de reviews van anderen. Dit gedrag sluit aan bij de ‘Try before you buy mentaliteit’. Organisaties moeten dus met originele en creatieve oplossingen komen om deze ervaring online te ervaren. Hiervoor is user generated content de perfecte oplossing.

2. Authenticiteit

User generated content wordt door klanten gezien als authentiek. Helemaal vergeleken met content die wordt gemaakt door organisaties zelf. Als je als organisatie gebruikmaakt van user generated content, versterk je de geloofwaardigheid van je organisatie.

3. Aankoopbeslissing beïnvloeden

Vertrouwen en authenticiteit hebben invloed op de aankoopbeslissing. Wist je dat 80% van de mensen aangeeft dat user generated content de aankoopbeslissing beïnvloedt? Door te laten zien hoe tevreden anderen zijn met jouw producten trek je potentiële klanten over de streep.

Voordelen van user generated content

Door gebruik te maken van user generated content, profiteer je van verschillende voordelen. Wat zijn deze voordelen van user generated content en wat levert het je als organisatie op?

Vertrouwen en authenticiteit

Mensen vertrouwen andere mensen meer dan organisaties. Niet zo gek, want alle bedrijven beloven je het beste. Inmiddels trappen we daar niet meer zomaar in. Door user generated content in te zetten, laat je je volgers zien dat niet alleen jij enthousiast bent over je product of dienst. Klanten kopen het namelijk ook. ‘Echte’ foto’s of beelden worden daarnaast meer gewaardeerd dan productfoto’s. Dit vergroot je kans dat je potentiële klanten over de streep trekt om toch een aankoop te doen.

Besparing van tijd en kosten

Content creëren is duur. Daarnaast neemt het veel tijd in beslag. Als je een fotograaf en eventueel een model inhuurt, ben je vaak al veel geld kwijt voor een beperkt aantal foto’s en video’s. Doordat klanten jou helpen met contentcreatie bespaar je tijd en geld. Daarnaast wordt de content minder snel saai.

Eindeloos veel mogelijkheden

De inzet van user generated content zorgt ook voor creatieve campagnes. Door ‘hulp’ in te schakelen van klanten, krijg je toegang tot eindeloos veel content (en dus mogelijkheden). Als je veel internationale klanten hebt, kun je foto’s en ervaringen van over de hele wereld delen. Vaak komen klanten met creatieve ideeën die aansluiten bij het merk. Daarnaast is het voor klanten ook leuk om te zien dat hun content gedeeld wordt vanuit een bedrijf.

Nadelen van user generated content

Er zijn mensen die vooral naar de keerzijde kijken van user generated content. Een mogelijk nadeel van user generated content is namelijk dat je als organisatie weinig grip hebt op de content die anderen plaatsen. De klant is volledig aan zet. Vooral als er negatieve content wordt geplaatst, kan het schadelijk zijn voor je organisatie. Over het algemeen weegt dit nadeel niet op tegen de kansen van user generated content. Daarnaast zal user generated content in de toekomst waarschijnlijk alleen nog maar toenemen.

Hoe zet je user generated content effectief in?

Er zijn verschillende manieren om user generated content ook daadwerkelijk effectief in te zetten. We vertellen je hoe je dit doet in drie stappen.

1. Verlangen creëren

Mensen zijn van nature altijd een beetje jaloers. Als je hele mooie user generated content deelt, maak je anderen een beetje jaloers. Denk bijvoorbeeld maar aan die ene vriend of vriendin die prachtige vakantiefoto’s deelt of die collega met een strakke nieuwe bank. Als producten of diensten mooi in beeld zijn gebracht, wil iemand anders het ook hebben.

2. Inspireren door loyalty

Met verlangen creëer je een bijdrage aan de eerste ervaring met je organisatie. Door te inspireren met loyalty richt je je op de langetermijnrelatie met je organisatie. Dit zorgt ook voor meer aankopen. Waarschijnlijk zijn de klanten die content over jouw product of dienst maken je grootste fans. Als mensen nog niet zo bekend zijn met je product of dienst, laat je met user generated content zien dat je trouwe fans hebt. Zij worden blij van hun aankoop of ervaring. Daarnaast werkt het ook de andere kant op. Als je zelf de user generated content deelt, laat je zien hoeveel jij geeft om goede klantervaringen en blije klanten.

3. Een contentbibliotheek opbouwen

Vaak nieuwe content maken voor je socialmediakanalen is niet alleen duur, maar kan ook lastig zijn. Het is moeilijk om vernieuwende en creatieve content te blijven maken die ook aantrekkelijk is. User generated content voorkomt dit probleem. Het zorgt namelijk voor een nieuwe voorraad met content die je kunt delen. Bewaar de content zodat je het op de lange termijn kunt gebruiken. Stimuleer je klanten om met een hashtag de foto’s te delen. Hierdoor ontwikkel je een onafgebroken bron van content die je altijd kunt blijven delen.

Waar moet je op letten bij user generated content?

Ben je geïnspireerd en denk je dat user generated content aansluit bij jouw organisatie? Neem dan de volgende tips mee voordat je begint:

1. Vraag toestemming

De gebruiker is altijd de eigenaar van de foto’s, video’s en informatie die hij of zij deelt. Voordat je deze content deelt, is het belangrijk om toestemming te vragen. Gelukkig is dit niet moeilijk. Je vraagt namelijk toestemming door een berichtje te plaatsen onder de post, waarin je vraagt of je de content mag delen. Vaak voelt de maker zich vereerd en zal hij of zij het alleen maar leuk vinden.

2. Vermeld de maker

Plaats je content van anderen? Vermeld dan altijd de naam van de maker. Je kunt dit simpelweg doen door iemand te taggen of door er een uitgebreide omschrijving van te maken. Dit hangt natuurlijk van je eigen voorkeuren af, maar ook van eventuele afspraken met de maker.

3. Maak het aantrekkelijk om te delen

Als je geen goede strategie hebt, komen je fans of klanten niet in actie. Het is daarom verstandig om vooraf te bedenken wat een beweegreden kan zijn waarom iemand content creëert én deelt.

Een reden kan zijn dat de content wordt geplaatst op een succesvol socialmediaplatform of op een succesvolle website. Als dit bij jou niet het geval is, kun je andere manieren bedenken. Bijvoorbeeld een wedstrijd waarbij iedereen 10% korting krijgt en er een winnaar wordt gekozen.

Leren van content

Naast dat user generated content bijdraagt voor je marketing, is het ook een handig instrument voor marktonderzoek. Als je de berichten van klanten en fans goed gaat bestuderen, leer je meer over de gebruikservaring. Misschien gebruiken ze het wel in combinatie met een ander merk, dit kan zorgen voor interessante samenwerkingen.

Daarnaast kun je ook kijken naar de andere hashtags die klanten en fans gebruiken. Hierdoor kun je het bereik vergroten, omdat je hashtags gaat gebruiken die je eerder nog niet had ingezet. User generated content draagt ook bij aan de analyse van taalgebruik. Welke termen worden er gebruikt en hoe praten ze over je product, dienst of organisatie? Misschien ontdek je wel manieren die nóg beter aansluiten bij de potentiële klanten.

Hulp nodig?

Lijkt het je leuk en interessant om user generated content in te zetten, maar vind je het lastig om te beginnen? Bij Traffic Today denken we graag met je mee hoe jij user generated content inzet voor je organisatie. Neem contact met ons op en we helpen je met veel enthousiasme!

Leer alles over keywords met het Keywords-alfabet

Vorige blog

Zo maak je een overtuigende infographic

Volgende blog