Blog - 26 maart 2019

Online marketing in het buitenland

Hoe online marketing binnen ons eigen land werkt, denken we inmiddels wel te weten. Maar wat als je met jouw onderneming ook het buitenland wilt aanspreken? Wat zijn de verschillen en welk taalgebruik wordt in het buitenland gebruikt of juist helemaal niet gewaardeerd? Traffic Today’s Carina en Janneke zochten het voor je uit.

De online mogelijkheden van vandaag geven ons de kans om gemakkelijk contact te leggen met de hele wereld. Wil je eens een uitstapje maken en je bedrijf ook in de spotlights zetten bij de buren net over de grens? Of juist bekendheid genereren in landen helemaal aan de andere kant van de wereld? Dat is zo gepiept! Toch? Wellicht is het handig van tevoren even aandacht te besteden aan de kenmerken en mogelijke valkuilen van online marketing in het buitenland. Ieder land bestaat namelijk uit een eigen publiek met eigen specifieke wensen en absolute no-go’s.

Kenmerken Nederlandse marketing

Wij Nederlanders staan bekend om onze directheid. Ook in ons taalgebruik valt op dat we de ontvanger graag rechtstreeks benaderen en zonder te veel wollig taalgebruik willen aanspreken. Daarbij kunnen de meeste Nederlanders vrij directe humor vaak wel waarderen. Bij onze binnenlandse online marketing komt dit vaak tot uiting in korte, beknopte teksten met een duidelijke boodschap. Het liefst dagen we hierbij de ontvanger uit. Niet voor niets zijn de teksten van Rumag in korte tijd zeer populair geworden. Een goed voorbeeld van Nederlandse online marketing is te vinden bij Bol.com die met hun producten inspelen op actuele binnenlandse gebeurtenissen. Denk aan de advertentie voor gastendoekjes na de scheiding tussen onze Wes en Yo. Ook de reclame voor een tuinschepje werd direct door Bol gelanceerd, nadat er in Antwerpen een bank werd beroofd door middel van een zelf gegraven tunnel. “Waren zo bij de kluis”, luidde de recensie van ‘anoniem’ bij de advertentie voor een tuinschepje van Bol.

Belgen waarderen Bolhumor

De Belgen? Die konden deze marketingactie wel waarderen. De Bol-grap werd in no-time ook bij onze Zuiderburen als een lopend vuurtje gedeeld. ‘Onze’ humor lijkt dus ook in België te werken. Maar hoe doen ze dat met online marketing in België zelf? Die zijn iets voorzichtiger, zegt Marketing Technologist Herman Maes in een interview met Mediaweb. “Ons nadeel is dat wij Belgen soms te weinig lef hebben. We zijn nog erg traditioneel en durven niet of moeilijk te experimenteren. Dat zie je bijvoorbeeld aan onze webshops. De Nederlandse webshops zetten alles op alles. Een doorsnee Belgische webshop gaat veeleer voorzichtig te werk. Dat heeft volgens mij te maken met onze behoudsgezinde mentaliteit”, aldus Maes. Volgens deze freelance online marketeer is de drempel voor Nederlandse consumenten om de Belgische markt op te gaan veel hoger dan andersom. Van plan dus, om door online marketing of linkbuilding in België onder de aandacht te komen?  Pak het lekker op zijn Nederlands aan! Bijkomend voordeel? Je hoeft geen vertaalbureau in te zetten. Nuances in taalgebruik daargelaten natuurlijk.

En onze oosterburen?

Wij begrijpen dat Duitsland lonkt als het gaat om het vergroten van je klantenkring. Dit land heeft natuurlijk maar liefst 81 miljoen potentiële klanten! Het is de grootste economie van Europa en Duitsland is na de Verenigde Staten, Japan en China de sterkste economie ter wereld. Maar hoe ga je hen bereiken door middel van online marketing? Ten eerste door een goed vertaalbureau in te schakelen, wanneer je de taal niet machtig bent. Want Duitsers, ze zijn sehr scherp op het juiste taalgebruik. Verkeerde naamval? Hoofdletter vergeten? Je staat direct met één-nul achter.

Een tweede aandachtspunt is Amazon. Deze online gigant zorgt voor bijna zestig procent van de online omzet in het land. Hier kun je dus niet omheen. Voor de SEO betekent dit dat deze potentiële klanten hun producten niet enkel zoeken via Google, maar veel vaker via Amazon. Tot slot, onze Oosterburen gaan alleen voor het beste. ‘Duitse kwaliteit’ is dan een veel gebruikte term. Wil je hen iets verkopen? Zorg dan dat je je marketingpraatje ook echt nakomt. Lever goede producten, doe dit op tijd én communiceer hier -foutloos- over. Zo wek je vertrouwen, wat voor Duitse consumenten erg belangrijk is. Online branding is hier van belang. Door de inzet van affiliate marketing en goede contentmarketing heb je de grootste kans om je merk op te bouwen. Sta trouwens niet vreemd te kijken als je op je sociale kanalen maar weinig aandacht krijgt, Duitsers zijn namelijk zuinig op hun likes en deelacties.

Valkuilen in het Verenigd Koninkrijk

Vrijwel alle Nederlanders kunnen wel wat woorden Engels. Daar zit direct de grootste valkuil als het gaat om online marketing in het Verenigd Koninkrijk. Voordat je straks nat gaat met een stukje steenkolenengels, is het aan te raden om jouw marketingteksten te laten checken door een native speaker. Britten nemen je namelijk niet gauw serieus als je aankomt met slechte zinconstructies of verkeerde woordkeuzes. Dus les één: check, check, double check!

Daarbij prefereren de Britten zakelijke communicatie en moet het allemaal niet te casual worden. Met een kort praatje vooraf kom je er nog mee weg, maar daarna moet het toch echt weer professioneel worden. Hun manier van communiceren is niet een van de makkelijkste. Daarbij zijn ze wel een grote doelgroep want zij shoppen veel vanuit huis. En met veel bedoelen we wel twee keer zoveel als de Nederlanders. En nee, dit komt niet alleen door het regenachtige weer. Maar waarom hebben ze dan wel zo’n groot succes? Dit heeft te maken met de competitieve- en service gerichte markt, de Engelse taal en onder andere de geografische ligging.

Een uitstapje naar het Noorden

Nu gaan we even een stapje hoger en kijken we naar de landen die wat verder van ons af staan, want die zijn online natuurlijk ook gemakkelijk te bereiken. Allereerst kijken we even naar Scandinavië, omdat Nederland samen met de Scandinavische landen de wereldtop voert wat betreft online marketing, sales en service. In principe spreken ze daar ook wel dezelfde taal als wij. En daarmee bedoelen we geen Nederlands, maar zij zijn ook heel erg open in de communicatie. Daarnaast wordt het direct communiceren ook erg gewaardeerd. Eigenlijk kun je dus voor de Scandinavische landen dezelfde strategie aanhouden als voor Nederland, mits je het even vertaald natuurlijk! Het voordeel van deze landen is dat het niveau van Engels ook erg hoog ligt, dus je kan ze ook benaderen in het Engels, maar je scoort natuurlijk meer punten als je gewoon in hun moedertaal communiceert. Net als in Duitsland moet ook hier de spel- en schrijfwijze foutloos zijn, dus maak een weloverwogen beslissing over de taal die je kiest.

USA versus Azië

Het is ook wel interessant om te weten wat de online mogelijkheden zijn buiten Europa. Daarom hebben wij USA en Azië ook even onder de loep genomen. In de USA zijn veel grote bekende merken hun populariteit een beetje verloren. Volgens onderzoekster ANN McGill aan de Graduate School of Business van de University of Chicago komt dit wellicht omdat het publiek een beetje marketing-moe is geworden en daar de grote bedrijven op worden afgerekend. Maar als je de USA vergelijkt met Nederland dan kom je tot de conclusie dat de burgers ook genieten van de grappen op social media. Zo heeft het Twitter account van de fastfood keten Wendy’s een bekende naam gekregen door hun burgers en sandwiches, maar ook door het afblaffen van mensen via Twitter die hun aanvallen. Niet alleen tegen de burgers, maar ze maken ook hun concurrent McDonalds te schande, op een grappige manier.

In Azië wordt het internet op een heel andere manier gebruikt. Nu is Azië natuurlijk erg groot en zijn er grote verschillen, maar qua internet technologie lopen zij ver voor op onze Westerse landen. Werk en privé zijn daar altijd met elkaar verwezen en daarom is het sociaal netwerk erg belangrijk. Ben je als marketeer geïnteresseerd in de Chinese markt? Dan moet je gegarandeerd WeChat gebruiken. Met deze multifunctionele app kan je alles op een dag regelen, van je taxi naar het werk tot aan je eten laten bezorgen op een specifieke locatie. Daarbij is ook de weg voor de mobile commerce in China vrijgemaakt. China is dus een goede markt om te betreden, maar lees je van tevoren wel even goed in.

Alle online marketing tips nog even op een rij

Om het nog even op een duidelijke manier neer te zetten sommen we nu nog even alles op zodat je een goed overzicht hebt:

  • Begrijp de wensen en behoeften van jouw doelgroep
  • Pas de vorm van communicatie aan op de behoeften van de doelgroep
  • Schrijf jouw posts foutloos in een andere vreemde taal
  • Trek de aandacht van de lezer door een informele of formele communicatiestijl
  • Zie je kansen in een nieuwe markt? Pak ze!
  • Pas je strategie aan wanneer het niet voor de gewenste resultaten zorgt

Benieuwd naar meer internationale SEO tips of hulp nodig bij het doen van je marktanalyse? Neem gerust even contact met ons op.

cta-employee-particles
call-to-action
Justin staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Online marketingtools gebruiken voor je online campagne?

Vorige blog

Hoe ga ik aan de slag met Facebook Leadgeneratie?

Volgende blog