Blog

Online marketingtools gebruiken voor je online campagne?

Geschreven door
Gepubliceerd

12 maart 2019

Kennis

Veel online marketeers vertrouwen op dit moment op online marketing analysetools voor een snelle en accuratere website-analyse. Deze tools worden gebruikt als naslaggids om de huidige status van je website te controleren en om ​​competitieve analyses te maken. Met behulp van een digitale marketingtool worden er complete analyses gemaakt van jouw website, denk hierbij aan trefwoord-onderzoeken, backlinkanalyses, inhoudsanalyses en de on-page SEO-analyses.

Handmatige website-analyses worden door veel online marketeers als tijdrovend en moeilijk beschouwd. Nu zijn er veel digitale marketingtools in de online wereld die zowel gratis als betaald zijn. Elke analyse-tool voor online marketing heeft een eigen database, rankingparameters en analyse-structuur voor verschillende websites. Het is dus noodzakelijk om de meest betrouwbare en accurate tools voor je online marketingrapportages te overwegen. Deze tools moeten je goede inzichten geven op welke punten je jouw website kan verbeteren.

Wat is nou die online marketingtool die bekend is en wordt gebruikt door veel online marketeers? Dat is Ahrefs.

Wat is Ahrefs?

Ahrefs is een van de populairste online marketing analysetools die wordt gebruikt voor het voorbereiden van auditrapporten, backlink-analyse, URL-ranglijsten, concurrentieanalyses en nog veel meer. Het wordt erg veel gebruikt voor SEO-analyses. Afgezien van de SEO backlink-analyse, waarvoor het bekend is op het gebied van online marketing, is het ook nuttig voor keyword analyses en website-ranglijsten. Ahrefs gebruikt verschillende SEO-statistieken om kwantitatieve resultaten te analyseren en te leveren voor elke uitgevoerde website-analyse.

Ahrefs is voornamelijk een sterke tool voor het checken van de statieken van externe links. Daarnaast kan je met Ahrefs een grote diversiteit aan backlinks vinden. Dat is ook de reden dat veel SEO experts deze tool gebruiken. De sorteermogelijkheden binnen Ahrefs zijn ook zeer handig om te gebruiken. Enkele mogelijkheden zijn:

  • Sorteren op website categorie
  • Sorteren op best scorende pagina’s waarmee je onder andere kan zien welke pagina’s veel links binnenhalen en welke pagina’s het snelst groeien.

Daarnaast kan je ook gebruik maken van een link intersect tool. Hier kan je bekijken welke overlap in backlinks er is vergeleken met je concurrentie.

Wat is het verschil tussen Ahrefs en andere tools?

Het grootste verschil tussen Ahrefs en tools als MOZ of Semrush, zit hem in het checken van de backlinks en daarnaast in hoe uitgebreid de tool is op dit gebied. Op Googlebot na is Ahrefs de meest actieve crawlbot die er is. Ahrefs crawlt elke dag meer dan 5 miljard webpagina’s. Voor het opbouwen van een sterk linkprofiel is Ahrefs dus heel geschikt, omdat het de meest nauwkeurige gegevens heeft waarmee je hele uitgebreide backlink-analyses kan uitvoeren.

Daarnaast is er op het gebied van SERP-features meer mogelijk in Ahrefs. In Ahrefs kan je alle featured snippets zien waar jouw domein voor rankt. Bij Semrush kan dit niet, hier zie je alleen de featured snippets waar je zelf voor rankt.

Belangrijkste features van Ahrefs

Naast dat Ahrefs dus een hele goede tool is voor het checken van backlinks, zijn er nog een aantal features die je goed kan gebruiken voor je SEO campagne. De belangrijkste features benoemen we kort hieronder. Verderop in het blog gaan we dieper in op een aantal interessante features.

Site explorer

De site explorer van Ahrefs kan gebruikt worden om de backlinks, het verkeer en de zoekwoorden van elke gewenste website-url volledig te analyseren, ook die van concurrenten.

Content explorer

Met de content explorer kan je de meest populaire inhoud ontdekken voor allerlei verschillende onderwerpen. Onderwerpen die voor jou interessant zijn. Het geeft je onder andere informatie over backlinks en organisch verkeer. Daarnaast geeft het je inzicht in de social shares van een bepaald onderwerp.

Keyword explorer

Nog een handige feature is de keyword explorer. Goede keyword-analyses zijn erg belangrijk voor het verbeteren van je vindbaarheid en daarmee het organische verkeer dat je op je website komt. Met de keyword explorer kan je goed in kaart brengen wat voor jouw website potentiële zoekwoorden zijn. Met de keyword explorer kan je ook makkelijk zien wat de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord is.

Crawl report

Naast content en linkbuilding is technische optimalisatie ook een belangrijke factor voor de vindbaarheid van je website. Met crawl report kan je op een overzichtelijke manier je algemene seo-problemen in kaart brengen. Naast het vaststellen van dode of verbroken links, krijg je ook informatie over je meta descriptions, titles-tags, alt-tags enzovoort.

Site explorer

De Site Explorer tool van Ahrefs combineert drie krachtige SEO tools in één interface:

1. Organisch verkeer onderzoek – Check op welke zoekwoorden jouw concurrenten ranken en welke pagina’s voor het meeste verkeer vanuit de zoekmachines zorgen. Ook kan je eenvoudig zien hoeveel organisch verkeer een website krijgt en op hoeveel organische zoekwoorden het rankt.

In Ahrefs kan je gebruik maken van de ‘organische zoekopdrachten’ tabblad. Hierin vind je verschillende onderdelen terug, zoals:

  • Organische zoekwoorden waarop een website rankt
  • Verschuivingen in posities
  • Pagina’s die het beste presteren
  • Concurrerende domeinen
  • Content gap

2. Backlink checker – Zie eenvoudig welke verwijzende domeinen jouw concurrenten hebben en check de kwaliteit van hun backlink profiel. Ook het aantal verwijzende domeinen en pagina’s is in één oogopslag te zien.

Door gebruik te maken van deze features kom je er gemakkelijk achter welke domeinen naar jouw website of de website van jouw concurrent verwijzen. Verder kan je ook het volgende erin terugvinden:

  • Nieuwe, verloren en gebroken backlinks
  • Nieuwe en verloren verwijzende domeinen
  • Anchorteksten
  • Beste verwijzende content
  • Verwijzende IP adressen.

3. Betaald verkeer onderzoek – Kom erachter of de concurrenten gebruik maken van betaald verkeer en voor welke pagina’s dit wordt ingezet.

Door gebruikt te maken van de ‘betaald verkeer’ functie in Ahrefs kom je erachter hoe jouw concurrenten betaald verkeer inzetten. Zo kan je zien:

  • Op welke positie het zoekwoord staat
  • Op welke landingspagina het binnenkomt
  • Welke advertenties er worden gebruikt

Keyword explorer

Voor zoekwoordonderzoeken is dit een ideale tool om alle keyword mogelijkheden te onderzoeken. Zodra je op een zoekwoord zoekt krijg je een overzichtelijk dashboard met daarin verschillende data, zoals:

  • Keyword difficulty
  • Zoekvolume
  • Wereldwijde volume
  • Hoeveel er geklikt wordt

Naast dit overzicht biedt Ahrefs ook verschillende opties om meer zoekwoorden te vinden die op jouw gezochte term lijken. Zo is het mogelijk om zoekwoorden te zien die dezelfde termen bevatten of in dezelfde zoekwoordgroep vallen. Verder is er ook een feature die vragen met het zoekwoord erin tonen. Het tabblad ‘all keyword ideas’ toont alle mogelijke alternatieve keywords:

Hierin krijg je bijvoorbeeld direct te zien wat het zoekvolume per maand bedraagt en de verhouding in het klikgedrag tussen organisch en betaald.

Ook kan er bij de Keyword Explorer gebruik gemaakt worden van de SERP overview. In dit rapport zie je direct de top resultaten en hun SEO statistieken. Door hier gebruik van te maken wordt het duidelijk waarom sommige pagina’s goed presteren en andere wat minder.

Het ‘SERP position history’ rapport laat je de rank geschiedenis zien van de websites die momenteel tot de top 5 spelers behoren. Dit rapport kan helpen bij het uitzoeken of de SERP voor een bepaald zoekwoord stabiel is of dat het relatief eenvoudig is om binnen te dringen in deze top 5.

Content Explorer

Met deze feature wordt het gemakkelijk om de meest populaire content voor verschillende onderwerpen te ontdekken. Deze functie wordt veelal gebruikt door copywriters en content marketeers. Kies een zoekwoord, vul het in in de tool en krijg direct een lijst met populaire artikelen. Deze artikelen zijn gesorteerd op basis van hun ‘performance metrics’. Deze bestaat uit:

  • Social shares
  • Organisch verkeer
  • Verwijzende domeinen

Door gebruik te maken van de filters zal je eenvoudig de juiste content vinden. Zo kan je filteren op:

  • Taal
  • Social shares
  • Domain rating
  • Backlinks
  • Verkeer
  • Aantal woorden
  • Relevantie
  • Datum

Ook is dit een geweldige functie om erachter te komen welke domeinen nog niet naar jouw website linken. Door gebruik te maken van de ‘highlight unlinked domains’ functie krijg je een lijst met domeinen die over een bepaald onderwerp gaan, maar nog niet naar jouw website linken.

Site audit

De laatste feature waar wij fan van zijn is het site audit onderdeel. Deze functie geeft een SEO health score en geeft mogelijke SEO issues aan. Ook komt Ahrefs met een advies hoe de problemen opgelost zouden kunnen worden.

De site audit groepeert de problemen bij type, waardoor het overzichtelijk wordt. De audit wordt gemaakt voor problemen onder andere gerelateerd aan:

    • Performance
    • HTML tags
    • Social tags
    • Content kwaliteit
    • Lokalisatie
    • Inkomende links
    • Uitgaande links
  • Bronnen
  • Externe pagina’s

Wil je graag de audit dagelijks, wekelijks of maandelijks laten uitvoeren? Dat is geen probleem. In Ahrefs kan je aangeven hoe vaak de website gecrawld moet worden en op welke dagen/tijden.
Kortom, Ahrefs is een ideale tool om de prestaties van jouw website in kaart te brengen. Overzichtelijke dashboards met duidelijk data, waardoor je direct aan de slag kan om de kwaliteit van het domein te verbeteren. Wil jij nou ook graag aan de slag met Ahrefs, maar kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Laat het ons dan weten. Wij helpen je graag bij de optimalisatie van jouw website, waardoor je niks hoeft te missen.

Heb je een vraag?

Niels vertelt je graag meer.

Dynamische advertenties met ad customizers

Vorige blog

Het maken van een contentstrategie

Volgende blog
Close Hoor het van Niels

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.