Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Op donderdag 28 september waren twee content marketeers van Traffic Today vertegenwoordigd op Mixed Emotions Live van Emotion Apeldoorn: een Marcomfestival over trends, reclame, marketing, interactie en duurzaamheid. Graag vertellen we jullie iets over onze key takeaways van dit evenement.
In de razendsnelle digitale wereld van vandaag lijkt het erop dat we ons verhaal zijn kwijtgeraakt: de boodschap waar je als bedrijf voor wilt staan. We zijn namelijk gefixeerd op het stap voor stap binnenhalen van consumenten. Hierdoor kun je de kern van je bedrijf wel eens uit het oog verliezen. Terwijl deze juist zo belangrijk is bij het overbrengen van jouw verhaal. Deze situatie wordt dus grotendeels veroorzaakt door de digitalisering, die ons heeft meegesleurd in een draaikolk van snelle emoties in plaats van diepere gevoelens.
Digitalisering heeft ons in de greep gehouden. In een tijdperk waarin emoties vaak vluchtig zijn, vergelijkbaar met het swipen op Tinder, lijken we gevoelens van diepere verbinding te verwaarlozen. De emoties zijn er dus wel, maar maken geen impact. Daarom moeten we ons afvragen: hoe kunnen we de duurzame connectie met onze consumenten terugbrengen in onze verhalen en boodschappen? Fixaties op specifieke aspecten van marketing kunnen onze boodschap belemmeren en de spontaniteit en authenticiteit ervan in gevaar brengen. Speelsheid, openheid en flexibiliteit zijn de sleutelwoorden om onze boodschap duurzaam te maken.
Hoe vertalen we deze concepten naar geschreven content? Maak je tekst breinvriendelijk: gebruik koppen en tussenkoppen die de emotie vastleggen, houd tekstblokken kort en in begrijpelijke taal, vermijd jargon en houd zinnen gemiddeld op 12 woorden. Laat je verhaal dansen door te spelen met zinslengtes en vermijd zwakke woorden zoals ‘hopen’, ‘zullen’ en ‘kunnen’. Vergeet niet dat bezoekers niet moeten nadenken; ze willen een menselijk gesprek met je voeren, geen Google-zoekopdracht lezen. Hierbij kunnen we nog steeds blijven leren van Robert Cialdini’s principes van beïnvloeding en overtuiging, waarin echte menselijke interactie centraal staat.
Social media evolueert snel, en shortvideo-content wordt steeds belangrijker. Platforms zoals TikTok brengen mensen samen op basis van gedeelde interesses in content. Het draait niet langer alleen om socialiseren met vrienden, maar ook om socialiseren en verbinden met onbekenden die dezelfde interesses in content delen. Algoritmes bepalen hierbij wie viraal gaat, en de werking van deze algoritmes lijkt soms ongrijpbaar.
Hoe speel je dan in op deze ‘ongrijpbare’ algoritmes? Door met duurzame content te sturen op KPI’s zoals kijktijd, saves, shares en volgers. Om duurzame content te creëren kun je gebruik maken van de ABC-methode: Aandacht trekken door in te spelen op wat mensen boeit, een sterke inhoud (Body) bieden en eindigen met een overtuigende Call-to-Action (Closure) om betrokkenheid te stimuleren. Op deze manier kun je een blijvende indruk achterlaten. En vergeet niet: alles wat op TikTok werkt, werkt vaak ook op andere kanalen zoals YouTube Shorts en Instagram Reels. Dus wees niet bang om te cross-posten.
We moeten ons dus weer bewust worden van het belang van emotie, authenticiteit en de menselijke interactie in onze boodschappen. Hierdoor maken we een duurzame impact, waardoor het verhaal niet verloren gaat in de wervelwind van de digitalisering.
Wil jij ook bezig met het verduurzamen van jouw boodschap? Laat het onze content marketeers weten en we gaan graag voor je aan de slag!