Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Geld verdienen met je website kan op veel verschillende manieren. In de online marketing is dit onder te verdelen over twee categorieën. De eerste is door meer mensen naar je website te sturen. De andere manier is door meer bezoekers om te zetten in converterende bezoekers. Hier helpt het doen van A/B testen bij. Dankzij A/B testen is het mogelijk om meer uit je huidige bezoekers te halen. We leggen je in deze blog alles uit over A/B testen.
De naam ‘A/B testen’ verklapt het misschien al een beetje: met A/B testen onderzoek je twee varianten op een bepaalde webpagina of een bepaald pagina-onderdeel. Je kunt het zien als een vergelijkingstest. Als je A/B testen gaat uitvoeren, laat je 50% van de bezoekers de A-versie van de pagina zien, de andere 50% toon je de B-versie. In beide gevallen meet je de conversieratio, dankzij deze resultaten kun je makkelijk aflezen of de A-versie of de B-versie beter werkt.
Als je A/B testen gaat uitvoeren, heb je al een bepaald idee waarvan je denkt dat je de website goed kan verbeteren. Denk aan de positie van de CTA-knoppen (call-to-actionknoppen). Deze staan op de website van de concurrent rechtsbovenin, terwijl ze op jouw website linksonderin staan. Dit is een voorbeeld van een situatie waarin het goed is om A/B testen uit te voeren. Dat ze bij de concurrent op een andere plek van de website staan, hoeft namelijk niet te betekenen dat dit beter werkt.
Het is belangrijk om altijd te onthouden dat het draait om de klant. De positie van een CTA-knop kan misschien ten koste gaan van het design van je website, maar als het meer verkopen oplevert, is dat natuurlijk het belangrijkste!
Bij A/B testen stuur je dus 50% van de bezoekers naar de A-versie en de andere 50% naar de B-versie van een webpagina. Bij A/B testen is de A-versie altijd de controleversie. De B-versie is altijd de versie waarop je de variatie test. Hierdoor is het makkelijk om te vergelijken of de veranderingen ook daadwerkelijk een positieve invloed hebben.
Het is goed om te weten dat je een A/B test niet alleen hoeft te gebruiken bij websites of webshops, het is ook mogelijk om A/B testen toe te passen in e-mailmarketingcampagnes of bij advertenties op social media. Voor alle A/B testen staat centraal dat je er achter wil komen wat voor jouw bezoekers of klanten het beste werkt.
We horen je denken: maar hoe werken die A/B testen dan? Dit kunnen we het beste uitleggen met een voorbeeld. Bij conversiepagina’s horen over het algemeen ook bedankpagina’s. Dit is de pagina waar de bezoeker op terecht komt na de conversie. Bijvoorbeeld: een bezoeker schrijft doet een aanvraag voor een offerte. Nadat de persoon een offerte heeft aangevraagd, komt hij op de bedankpagina terecht.
Met A/B testen kun je meten hoeveel bezoekers de conversiepagina bezoeken én hoeveel bezoekers daarna uitkomen op de bedankpagina. Stel er zijn 100 unieke bezoekers op je conversiepagina, en er gaan er 4 door naar de bedankpagina, dan is er een conversieratio van 4%. Met Google Analytics is dit goed bij te houden. Daarna ga je de A/B testen voorbereiden. Je dupliceert eerst de originele conversiepagina. In de kopie pas je het onderdeel aan wat je wil gaan testen.
De pagina’s zijn nu klaar om getest te worden. Gebruik Google Optimize om de opdracht uit te voeren. Google kan dan deze twee pagina’s tegen elkaar testen. Dit doe je door ze in te voeren in Google en door ze daarna een code te geven die je op de pagina’s plaatst. Dankzij deze code worden je bezoekers automatisch verdeeld. De resultaten van de A/B testen zijn te zien in Google Optimize zelf.
Hoeveel mensen heb je nodig om goede A/B testen uit te voeren? Vooraf bereken je altijd de steekproefgrootte. Dit is afhankelijk van je huidige conversieratio en het percentageverschil dat je wil gaan meten. Op basis van het aantal bezoekers per dag, kom je er achter hoe lang de test gaat duren. Het exacte aantal bezoekers dat je dus nodig hebt, is afhankelijk van de bezoekers van jouw website.
Om A/B testen uit te voeren, kun je gebruik maken van verschillende tools. Denk hierbij aan:
Google Optimize is de populairste tool. Het is gratis en daardoor direct te gebruiken. Het is belangrijk dat Google Optimize goed is gekoppeld aan je website en aan Google Analytics. Zodra je dat hebt gedaan, kun je beginnen met het uitvoeren van de AB testen.
Met A/B testen kun je eindeloos veel testen en meten. Daarom is het ontzettend belangrijk dat je goed weet wat je wil meten. De kans is anders groot dat je uiteindelijk verkeerde conclusies trekt. Dit doe je door je metric zo specifiek mogelijk te maken. Stel, je wil met A/B testen de CTA-knop meten, dan is het belangrijk wát je wil meten. Omzet? Afzet, het bouncepercentage? Een aanpassing kan effect hebben op al deze genoemde punten, maar het is het aller belangrijkste om te weten wat het directe effect is. Wat je dus wil weten is hoeveel bezoekers er op de knop klokken. De secundaire punten die je kunt meten zijn onder andere omzet of afzet.
Heb je alles ingesteld? Dan kun je starten! Het is belangrijk om te controleren of je instellingen kloppen. Daarnaast is het van belang om de test periodiek bij te houden. Afhankelijk van de snelheid van je test, hangt het af van wekelijks of dagelijks controleren. Het is wel belangrijk dat je er op tijd bij bent. Als de B-versie van je test een extreem negatieve impact blijkt te hebben, ben je nog op tijd met bijstellen.
Voor alle A/B testen geldt er een gouden regel: voer maximaal één verandering per test door. Als je bijvoorbeeld wil testen op wat de beste positie op een pagina is voor een CTA-button, is het belangrijk dat je alleen de positie van de knop verplaatst in de B-versie en niet óók de kleur gaat veranderen. Als je meerdere dingen tegelijk gaat aanpassen, kom je er namelijk nooit achter waar het verschil in conversie écht aan ligt.
Wil jij je website optimaliseren, maar kun je wel een beetje extra hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op, bij Traffic Today kunnen we je onder andere helpen met A/B testen.