Blog - 13 oktober 2021

2 min leestijd

Wat je moet weten van het Nationaal E-mailonderzoek 2021

Geschreven doorKoen Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Waar andere communicatiemiddelen na verloop van tijd inkakken, blijft de goede oude e-mail (dit jaar toch ook alweer 50 jaar oud), haar werk gewoon goed doen. ‘Lekker makkelijk praten voor een online marketingbureau’, denk je wellicht, maar we kunnen het gelukkig onderbouwen. De bekende Nederlandse e-mailprovider Spotler bevestigt het namelijk in het jaarlijkse e-mailonderzoek van 2021. Om jou wat tijd te besparen hebben we de hoogtepunten uit dat onderzoek samengevat in deze blog. Kun jij in die bespaarde tijd rustig je favoriete nieuwsbrief lezen (of er eentje opstellen voor jouw trouwe klanten)!

1. Meer dan 75% deed een aankoop vanuit een e-mail

Als je de Nederlander de keuze geeft: een reclamefoldertje op de mat, een advertentie terwijl je door je Instagram tijdlijn scrollt of een mailtje, dan gaat de Nederlander voor de mail. Uit het onderzoek van Spotler blijkt namelijk dat 57% het afgelopen jaar meer dan 1x vanuit een mail een aankoop heeft gedaan en nog eens 19% deed dat eenmalig. Nu moet je tekstschrijvers over het algemeen niet laten rekenen, maar we schatten dat dit gezamenlijk zo’n 76%, oftewel meer dan driekwart van Nederland is. Niet slecht toch?

2. We schrijven ons nog steeds regelmatig in voor nieuwsbrieven

Het afgelopen jaar hebben we ons in Nederland voor nog meer nieuwsbrieven ingeschreven dan het jaar ervoor. 21% schreef zich in voor 6 tot 10 nieuwsbrieven in het afgelopen jaar. Daar tegenover staat wel dat mensen zich jaarlijks ook uitschrijven voor meerdere nieuwsbrieven. Het grootste deel (44%) schreef zich uit voor 1 tot 5 nieuwsbrieven.

Belangrijkste reden om in te schrijven

Het vooroordeel over Nederlanders wordt nog maar weer eens bevestigd; we houden van kortingen en acties. Want dat is de belangrijkste reden voor een nieuwsbriefinschrijving, maar liefst 67% gaf dit als belangrijkste trigger. Gelukkig zijn er ook nog steeds veel mensen die zich inschrijven voor een nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van een merk of organisatie (58%).

Voornaamste reden om uit te schrijven

De voornaamste reden voor uitschrijving, en daarmee ook het grootste risico bij nieuwsbrieven, is een te hoge frequentie. Maar ook de onderwerpen in de nieuwsbrief zijn vaak aanleiding voor een digitaal afscheid. Goed om hierop te letten dus!

3. Felicitaties zijn altijd welkom!

Niet iedereen zal het eerlijk durven toegeven, maar felicitaties voor je verjaardag geven je stiekem toch een goed gevoel. En dat geldt ook voor felicitatiemailtjes. Toegegeven, die felicitatiemails zijn vooral leuk omdat er vaak een korting of presentje bij inbegrepen zit, maar cadeaus horen nou eenmaal bij een verjaardag. Dat ze populair zijn én dat ze dus effectief zijn, blijkt ook uit het onderzoek van Spotler. Verjaardagsmails zijn namelijk de favoriete mails van Nederlanders.

4. Overige conclusies

Het beste moment, de beste onderwerpen en de beste frequentie voor een mailing verschillen natuurlijk per verzender. Voor een babykledingwebshop zal het heel anders zijn dan voor een verzekeraar. Wel staan er enkele algemene conclusies in het onderzoek die jij kunt gebruiken als je aan de slag gaat met e-mailmarketing. Zo wordt de privémailbox voornamelijk ’s ochtends en ’s avonds geopend. De smartphone is hiervoor het favoriete device, belangrijk dus om ervoor te zorgen dat je mails goed leesbaar zijn op een telefoonscherm. Neem gerust de tijd om het hele onderzoek te lezen en te kijken wat je er nog meer van kunt leren.

Meer weten over de mogelijkheden van emailmarketing?

Enthousiast geworden van dit onderzoek en kun je niet wachten om zelf met e-mailmarketing aan de slag te gaan? Plan dan even een afspraak in met een van onze experts. We helpen je graag op weg in de wereld van emailmarketing, nieuwsbrieven en email automation!

cta-employee-particles
Koen staat voor je klaar!
Meer weten?

Black Friday 2023: 7 tips voor maximaal resultaat

Vorige blog

Wat je moet weten over de nieuwe functies van LinkedIn

Volgende blog