Blog - 08 oktober 2021

Black Friday: 7 tips voor maximaal resultaat

Geschreven doorMarc Onze ervaren Online Marketeer

Overgewaaid vanuit de Verenigde Staten en volop omarmd door het Nederlandse shoppubliek: Black Friday. Dé dag waarop alles afgeprijsd is, er rijen voor de winkels ontstaan en het internet bijna overbelast raakt door het online shopgedrag. Hoewel het succes van iedere winkel op deze dag vrijwel gegarandeerd lijkt, zit er vaak wel degelijk een ijzersterke strategie achter.

Wil je met jouw online shop ook succes behalen tijdens Black Friday? Lees dan snel verder!

Wat is Black Friday?

Om te snappen waar de hype nu precies vandaan komt, moeten we eigenlijk jaren terug. Naar Amerika – preciezer nog, naar de vierde donderdag van november ofwel de dag na Thanksgiving Day. Deze dag is traditioneel de dag waarop Amerikanen beginnen met hun kerstinkopen en is al sinds de vorige eeuw een jaarlijkse traditie. De oorsprong van de naam ‘Black Friday’ blijft echter onbepaald. Waar de één de term toeschrijft aan een beurskrach in 1869, kijkt de ander naar de grote verkeersopstoppingen die rond het midden van de twintigste eeuw ontstonden als gevolg van de winkeldrang. Weer een andere theorie gooit het op winkeliers die na tijden van in het rood staan, weer in het zwart komen; ze maken sinds lange tijd weer winst. Wat de oorsprong van de term ook is, het feit blijft dat deze dag inmiddels zo populair is bij koopjesjagers dat vrijwel ieder bedrijf gebruikmaakt van de koopgekte en daarmee flinke winst draait.

Naast de kerstinkopen vormen Sinterklaascadeaus in Nederland ook een drijvende kracht achter het grote succes van Black Friday in ons land. De maand december is nu eenmaal duurder en staat in het teken van cadeaus; als consument wil je deze het liefst zo voordelig mogelijk inkopen. En dat het psychologische aspect van stapelvoordeel en fear-of-missing-out ook nog meespeelt, maakt het voor consumenten wel erg moeilijk om de acties te weerstaan.

Black Friday

Black Friday binnen e-commerce

Voorafgaand aan Black Friday draaien online retailers en e-commerce marketeers overuren om het maximale uit hun doelgroep te halen. Van inschrijfactie om vervroegd toegang te krijgen tot de beste aanbiedingen tot een countdown die prominent op de hoofdpagina getoond wordt. Hoe ludiek het ook allemaal mag lijken, het werkt. Gedurende de dagen in aanloop naar Black Friday ligt de omzet van webshops al gauw 80% hoger dan iedere andere week in het jaar. Veel ondernemers moeten het dus echt hebben van deze piekdagen.

Maar hoe laat je de hype van Black Friday nu echt in jouw voordeel werken?

Black Friday e-commerce tips

Met de volgende tips bereid je je optimaal voor op een doelgroep met een koop-mindset en haal je alles uit jouw Black Friday campagne.

Tip 1 | Start op tijd met de voorbereidingen

Ben je van plan om met je webshop mee te doen in de hype van Black Friday? Begin dan ruim op tijd met de voorbereidingen. Van marketingmateriaal tot het bepalen van kortingen – het moet allemaal ruim op tijd klaar staan zodat je in volle hevigheid los kunt wanneer het zover is.

Moeten shoppers jouw webshop eerst nog weten te vinden? Steek dan ook voldoende tijd in het verbeteren van je naamsbekendheid. Via strategische advertenties of slimme social media marketing kun je bijvoorbeeld snel je doelgroep op de hoogte brengen van je merk en je producten zodat ze al kennis hebben gemaakt met je webshop en deze nog vers in het geheugen zit wanneer Black Friday zich aandient.

Tip 2 | Kijk kritisch naar je aanbiedingen

Hoewel Black Friday natuurlijk volop in het teken staat van kortingen en aanbiedingen, is het wel belangrijk dat je niet op basis van willekeur kortingen gaat uitschrijven. Doe je dit wel, dan is de kans groot dat je alsnog niet de gewenste winst maakt. Kijk daarom altijd goed naar de marge van je producten, hoe het product in de markt ligt en of een korting aanzienlijk bij gaat dragen aan de verkoopcijfers. Alleen dan maximaliseer je je resultaten.

Ieder jaar is er wel een bedrijf dat op de vingers getikt wordt omdat het in aanloop naar Black Friday de prijzen flink omhoog heeft gegooid. De korting die dan rondom de betreffende dag geboden wordt, komt dan in totaal uit op de originele prijs. Maak je handen hier vooral niet vuil aan. Consumenten mogen dan soms misschien verblind worden door stuntprijzen en stapelkorting, ze zijn niet dom. En kom je er toch mee weg? Dan is er altijd wel een slimme cijfer-tracker die je alsnog ontmaskert.

Tip 3 | Maak gebruik van cross selling

Cross selling is het principe achter complementaire producten laten zien die passen bij een product dat de klant eerder heeft aangekocht of interesse in heeft getoond. Gebruik data van het afgelopen jaar om slimme productsuggesties te doen – en gebruik vervolgens recente data om te bepalen welke productaanvullingen geschikt zijn. Zo haal je het maximale uit de interesse van je doelgroep en verkoop je uiteindelijk een stuk meer!

Maak bij cross selling rondom Black Friday ook zeker gebruik van stapelkorting. Wanneer een shopper interesse heeft in een product en ziet dat met de aankoop van een tweede product de korting oploopt, is de kans groot dat dit tweede product ook in het winkelmandje belandt. Of gebruik data van voorgaande jaren om te bepalen welke producten vaak samen worden verkocht en bied deze aan tegen een gereduceerde totaalprijs.

Tip 4 | Werk toe naar een hoogtepunt

De concurrentie rondom Black Fiday is moordend. Je moet dan ook echt alles uit de kast halen om de aandacht van je publiek te trekken en vast te houden. Net lang genoeg totdat ze een aankoop hebben gedaan in jouw webshop. Om deze interesse zo goed mogelijk vast te houden, is het slim om gebruik te maken van opbouwende korting. Communiceer je geplande kortingen in aanloop naar het Black Friday weekend en zorg voor een absoluut hoogtepunt op de derde vrijdag van november.

Bouw je kortingen bijvoorbeeld zo op:

  • Eerste week van november: 10% korting
  • Tweede week van november: 20% korting
  • Derde week van november tot Black Friday: 40% korting
  • Black Friday weekend: 60% korting


Met deze opbouw maak je van November een totale actiemaand met als hoogtepunt het Black Friday weekend. Mocht je publiek in de eerste week nog geen interesse hebben, dan zorgt de oplopende korting in ieder geval voor nieuwsgierigheid.

Tip 5 | Zet e-mailmarketing in

Hoewel het meeste geweld rond Black Friday plaatsvindt op je website, is ook e-mailmarketing zeker een wapen om op het juiste moment in te zetten bij het uitdragen van je acties. Dit vergt wat voorbereiding maar loont wel degelijk. Communiceer je kortingsactie bijvoorbeeld vroegtijdig via je nieuwsbrief of via een e-mail die volledig in het teken staat van Black Friday. Op die manier is je doelgroep al goed geïnformeerd wanneer de acties daadwerkelijk van start gaan.

Goede e-mails schrijven en bovenal een sterke onderwerpregel verzinnen is best lastig. Begin hier daarom ook ruim op tijd mee. Op die manier kun je nog wat dingen testen en optimaliseren zodat je tegen het begin van november precies de juiste e-mails klaar hebt staan om in de strijd te gooien.

Tip 6 | Maak maximaal gebruik van social media

Naast e-mail kun je ook social media marketing inzetten om je Black Friday acties aan te kondigen. Door regelmatig een update te geven over aanstaande acties bereik je in ieder geval je huidige volgers en wakker je alvast de interesse aan. Zet je ook betaalde campagnes uit op social media, bijvoorbeeld sterke video’s of productoverzichten, dan bereik je ook de groep die nog niet bekend is met je merk. Je doelgroep inspireren gebeurt dus veelal op social media; zorg ervoor dat deze groep op de hoogte is van je merk, je producten en je acties om ze op het juiste moment aan te spreken een aan te zetten tot actie!

Tip 7 | Besteed aandacht aan aftercare

In eerste instantie is je voornaamste doel uiteraard om tijdens black Friday zoveel mogelijk winst te maken. Maar vergeet hierbij niet dat de mensen die daadwerkelijk iets bij je gekocht hebben ook ontzettend waardevol zijn in de toekomst. Zorg er daarom voor dat je na de Black Friday acties voldoende aandacht blijft besteden aan deze groep. Bedank ze bijvoorbeeld voor hun aankoop door een exclusieve kortingscode te bieden voor klanten die tijdens Black Friday producten hebben gekocht via je webshop. Of bied echt meerwaarde door enkel voor recente kopers je deals met een dag te verlengen.

black friday

Belangrijkste take aways

De tips nog even op een rij:

  • Start je voorbereiding op tijd
  • Bepaal op welke producten je welke korting kunt bieden
  • Zet cross selling slim in voor aanvullende aankopen
  • Bouwe je korting op tot een hoogtepunt
  • Maak een e-mailmarketingplan
  • Wees volop aanwezig op social media
  • Behoud je kopers met goede aftercare

Hoe zit het met Cyber Monday?

Black Friday is inmiddels ook onlosmakelijk met Cyber Monday – de maandag na het Black Friday weekend. Waar veel bedrijven de hele week voorafgaand aan Black Friday en soms zelfs de eerste weken van november aangrijpen om kortingen uit te delen, is Cyber Monday vaak toch echt het einde van de kortinghysterie. Toch is deze dag wel degelijk een bonus bovenop het succes van Black Friday. Deze maandag is namelijk de definitie van FOMO (fear of missing out). Wie nog geen aankoop had gedaan in de dagen ervoor, is sterk geneigd toch overstag te gaan op maandag, wetende dat dit écht de allerlaatste dag is om koopjes te scoren.

En moet je je als webshop echt houden aan het ‘cyber’-principe van Cyber Monday? Nee, tegenwoordig maken shops in iedere branche gebruik van deze extra dag. Zie Black Friday daarom echt als lang weekend vol mogelijkheden voor het maximaliseren van je omzet.

Zelf succes behalen tijdens Black Friday?

Om het maximale uit de Black Friday hype te halen, is online marketing en digitale aanwezigheid essentieel. Simpelweg omdat je anders de strijd met concurrenten per definitie verliest.

Met de juiste strategie en campagne zorg je voor baanbrekende resultaten in aanloop naar en tijdens Black Friday. Wil je dit ook voor jouw webshop? We helpen je graag! Als partner in digitale groei gaan we de uitdaging aan en sturen we op maximaal resultaat.

cta-employee-particles
Marc staat voor je klaar!
Meer weten?

Holidays Are Coming: 6 e-commerce tips

Vorige blog

Wat je moet weten van het Nationaal E-mailonderzoek 2021

Volgende blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.