Blog - 21 augustus 2020

5 min leestijd

De mogelijkheden van Answer The Public

Geschreven doorSarah Onze ervaren Digital Marketeer | Teamlead

Bij het schrijven van content is het belangrijk om iets te creëren dat mensen interessant zullen vinden. Content is belangrijk voor de zoekmachine, zodat Google begrijpt waar een pagina over gaat. Daarnaast wordt content dat nuttig of boeiend is waarschijnlijk gedeeld of geciteerd. Effectieve contentmarketing hangt af van het creëren van nuttig en boeiend materiaal, maar zelfs het beste artikel blijft ongelezen als het niet de vraag beantwoordt die wordt gesteld. Het is dus belangrijk dat je begint met een een zoekwoordenonderzoek, zodat je precies weet wat je doelgroep zoekt. Dit is waar Answer The Public een uitkomst biedt.

Wat is Answer The Public?

De naam van de tool doet het al een klein beetje vermoeden. De tool ‘Answer The Public’ is een online tool die relevante zoektermen in kaart brengt en content ideeën genereert over een specifiek onderwerp. Deze tool verzamelt data van Google en Bing en visualiseert ze dan in een handige afbeelding. Waarom is het voor een online marketeer interessant om te weten wat mensen in Google zoeken? Daar zijn verschillende redenen voor:

  • Om inspiratie op te doen of  nieuwe ideeën te vergelijken voor blogs of content
  • Om je publiek te leren kennen
  • Om je zoekwoorden onderzoek mee aan te vullen
  • Om te optimaliseren op longtail zoektermen
  • Om meer bezoekers naar je website te krijgen

Met een goed zoekwoordenonderzoek, die is uitgewerkt met de juiste tools, kan je inzichtelijk maken waar je potentiële klanten op zoeken. Van daaruit kun je potentiële klanten naar een verkoop of conversie leiden.

Hoe werkt het?

Het is ontzettend simpel en iedereen kan deze tool gebruiken. Gebruik de volgende stappen om een ​​zoekopdracht uit te voeren:

  1. Typ in het veld “Enter a topic, brand or product” het onderwerp in dat je wilt zoeken
  2. Selecteer het land en de taal die voor jou van toepassing zijn
  3. Klik op de knop “zoeken”

Terwijl je naar beneden scrolt zie je veel gegevens, secties en knoppen. Dit is misschien overweldigend, maar gelukkig heeft de interface een aantal handige weergaven en functies om de grote hoeveelheid informatie te organiseren. De zoektermen worden visueel weergegeven in de vorm van vragen over het onderwerp, prepositions en comparisons. Elke sectie heeft twee weergaven: visualisation en data. Hoewel de standaardinstelling een visuele lay-out is, kan je er ook voor kiezen om de weergave aan te passen naar een tabel. Om deze weergave te gebruiken kan je klikken op het tabblad “data”.

Nu je weet hoe je door de weergaven moet navigeren, kun je naar beneden scrollen om de vijf verschillende secties te bekijken. Elke sectie heeft unieke informatie die je kan gebruiken om geweldige content te creëren.

  1. Sectie 1: vragen. In deze sectie kun je vragen terugvinden die mensen stellen in combinatie met je zoekterm. De vragen zijn georganiseerd in veelvoorkomende vraagwoorden zoals waarom, waar, welke, wie, hoe, wanneer en wat.
  2. Sectie 2: voorzetsel. In deze sectie kun je voorzetsels in combinatie met jouw zoekterm terugvinden zoals voor, nabij, is, kan, zonder, met en tot.
  3. Sectie 3: vergelijkingen. In deze sectie kun je inzien hoe jouw zoekterm zich verhoudt tot andere onderwerpen die de termen ‘of;, ‘en’, ‘vs’ en ‘versus’ gebruiken.
  4. Sectie 4:alfabetisch: In deze sectie worden alle termen in alfabetische volgorde weergegeven. Dit is dezelfde informatie als is in bovenstaande secties, het is enkel op een andere manier opgesomd.
  5. Sectie 5: gerelateerd. In welke andere onderwerpen zijn mensen die op zoek zijn naar jouw termen ook geïnteresseerd? Dit kan je inzien in sectie 5.

Onderaan de pagina komt ook een alfabetische lijst te staan met zoektermen rondom het onderwerp en een visualisatie van aanverwante onderwerpen en zoekopdrachten.

Wanneer gebruik je het?

Het is handig om deze tool te gebruiken in de oriëntatiefase, denk bijvoorbeeld aan een zoekwoordanalyse of het analyseren van concurrenten. In deze fase wil je zo veel mogelijk informatie over het onderwerp vinden. Deze tool kan je daarbij helpen.

Verder kun je de tool ook gebruiken bij het schrijven van teksten. Zo kun je gemakkelijk de tussenkopjes en onderwerpen van je blog bepalen voordat je een tekst schrijft.

Tot slotte kun je het ook gebruiken om meer te weten te komen over de doelgroep. Wat denkt iemand en waar gaat hij/zij naar op zoek? Wat vindt hij/zij belangrijk? Met deze tool krijg je daar meer inzichten in.

Gratis versie / betaalde versie

In de gratis versie kun je maximaal 3 zoekopdrachten per dag doen. Daarnaast kan je ook kiezen voor de betaalde versie. De betaalde versie bestaat uit een maandelijks opzegbaar abonnement t.w.v $ 99 per maand of een jaarlijks opzegbaar abonnement t.w.v $ 79 per maand. Bij de betaalde versie beschik je over de volgende extra functies:

  • Onbeperkt aantal dagelijkse zoekopdrachten. Met de betaalde versie staat het dagelijkse limiet je nooit in de weg om de beste inhoud, ideeën en niches voor je publiek te vinden.
  • Ontvang meldingen voor nieuwe suggesties. Met de betaalde versie kan je bijhouden hoe het zoekgedrag in de loop van de tijd verandert. In de tool kan je meldingen instellen om automatisch wekelijkse e-mail overzichten te ontvangen. Deze overzichten laten zien welke nieuwe vragen er rond een bepaald onderwerp zijn ontstaan.
  • High res-afbeeldingen. Exporteer afbeeldingen in hoge resolutie om je inzichten te presenteren. De betaalde versie biedt de mogelijkheid om de visuele data in hoge resolutie afbeeldingen te exporteren.
  • Klantenondersteuning. Bij de betaalde versie staat het klantenondersteuning team voor je klaar om snelle en vriendelijke ondersteuning te bieden.
  • Verberg ongewenste suggesties en resultaten. In de betaalde tool kan je individuele resultaten of volledige tabellen, die niet relevant zijn voor je onderzoek, verbergen.
  • Exporteer je resultaten naar CSV. Moet je langdurig gegevens analyseren? Bij grote analyses is het wenselijk om de data in te kunnen laden in spreadsheets. Binnen de betaalde versie kan je de data downloaden naar CSV.
  • Onbeperkt aantal teamleden. Met betaalde versie kan je met een onbeperkt aantal teamleden werken.

Voor- en nadelen van AnswerThePublic

Nu we duidelijk hebben wat de tool is, hoe de tool werkt en welke versies je kan gebruiken zet ik graag de voor- en nadelen voor je op een rijtje.

Voordelen

  • Een voordeel is dat je Answer the public gratis kunt gebruiken.
  • Je kan elke dag drie gratis zoekopdrachten gebruiken, wat neerkomt op 15 zoekopdrachten per werkweek.
  • Ook is het beschikbaar in veel verschillende talen en landen.
  • De site werkt altijd en is duidelijk
  • Je kunt visuals downloaden die je kunt gebruiken bij analyses en presentaties

Nadelen

De gratis versie van Answer the public geeft geen inzicht in de populariteit van bepaalde zoekwoorden. De betaalde versie biedt deze inzichten wel. Ook geeft deze versie de concurrentie per zoekwoord weer.

Een ander nadeel is dat de Engelse versie veel meer suggesties geeft dan de Nederlandse versie. Bijvoorbeeld het zoekwoord “marketing” levert veel meer resultaten op als je de instelling op het Engels hebt staan, dan dat je hem op het Nederlands hebt staan. Ondanks dat je de taalinstelling op Nederlands hebt staan, zie je soms ook nog Engelse zoektermen terugkomen bij bepaalde zoektermen.

Het visuele web is zodanig opgebouwd, dat alle suggesties voor longtail zoekwoorden zich concentreren op “hoe” “wat” “waar” en “waarom”. Ook levert het soms voorspelbare antwoorden op, doordat er een zin wordt gebouwd rondom een zoekwoord. Deze data is afkomstig uit Google en Bing. Verder is het visuele web erg onhandig om te lezen en zou beter in een lijst of tabel weergeven kunnen worden. Ten slotte is het jammer dat er niet meer dan 2 zoektermen opgegeven mogen worden. Hierdoor blijven de resultaten erg algemeen en standaard, waardoor je weinig tot vernieuwende ideeën komt.

Conclusie

Het is puur een opsomming van de auto complete van Google, door middel van een vast stramien. De resultaten uit de tool zijn niet te vergelijken met hoe wij mensen zoeken, verbanden leggen, zoekwoorden aanvullen etc. Je kunt beter old school met een a4’tje gaan brainstormen. Daarnaast kun je veel andere hulpmiddelen gebruiken om tot nieuwe originele content te komen. Denk hierbij aan de customer journey, persona’s, marktonderzoek etc.  Anwer The Public slaagt er niet in om (met de gratis versie) toegevoegde waarde te bieden.

Het visuele web voelt als een beperking, de taalinstellingen laten te wensen over en de suggesties zijn vaak heel algemeen en irrelevant. Voor de prijs van de betaalde versie kun je veel beter op zoek naar andere tools. Er zijn genoeg alternatieven voor het gebruiken van Answer the public, waarmee je veel betere inzichten kunt krijgen. Denk aan Ahrefs en SEMrush. Deze bieden voor dezelfde prijs veel meer opties en inzichten.

Haal het maximale uit jouw Ads budget

Vorige blog

Biedt Instagram Reels kansen voor jouw bedrijf?

Volgende blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.