Blog

Google Data Studio. Al je online marketing in één Dashboard

Geschreven door

Stefan Bolt

Senior Online Marketeer

Gepubliceerd

22 januari 2019

Kennis

Intro in Google Data Studio

Google Data Studio bestaat inmiddels al een tijdje, maar is sinds 20 september officieel zijn beta fase ontstegen. Google Data Studio is ontworpen om je data overzichtelijker te maken, en om consumenten de mogelijkheid te geven om hun Dashboard naar eigen wens in te richten. Google Data Studio geeft je een groot aantal opties om data inzichtelijk te maken, van tabellen tot grafieken, van alles is mogelijk. In dit blog duiken we wat dieper in op de mogelijkheden van Google Data Studio en leggen we uit hoe jij je eigen Dashboard aanmaakt en inricht.

Beginnen met Google Data Studio

Met Data Studios maak je een hele berg informatie in één overzicht inzichtelijk voor jezelf, maar ook voor de klant. Een Dashboard is gemakkelijk extern te delen, waarbij bewerkingsrechten ook kunnen worden gedeeld of juist niet.

Voordat je je eerste Dashboard kan maken, moet er eerst een Dataset gemaakt worden. Dit is de input uit de verschillende bronnen die in het Dashboard te zien zullen zijn. Deze input komt uit bronnen van zowel Google zelf als van externe partijen. Doordat er een dergelijke hoeveelheid data samenkomt, is het gemakkelijk om overspoeld te raken. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij wat voor deze klant belangrijk is; welke data moet er naar voren komen en wat kan juist weggelaten worden? Dit kan erg verschillend zijn per klant.

Aan de slag gaan met Google Data Studio begint met het koppelen van informatiediensten. Hieronder leggen we uit hoe dit in z’n werk gaat.

Externe bronnen koppelen

Het grootste voordeel van Google Data Studio is dat je een groot scala aan gegevens en applicaties kan koppelen. De meeste Dashboards worden gebruikt om een koppeling met Google producten te realiseren, denk hierbij aan Google Analytics, Google Ads, Spreadsheets en Search Console. Daarnaast zijn er ook partijen als supermetrics aan de slag gegaan met het ontwikkelen van koppelingen voor Google Data Studio. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om JSON, CSV en XML feeds in te laden en de API van tools als Majestic en Serpbook aan te spreken.

Google Analytics & Google Ads koppelen

Het koppelen van Google Analytics is niet erg ingewikkeld. Nadat je een nieuw rapport hebt aangemaakt in Google Data Studio krijg je de mogelijkheid om een nieuwe gegevensbron toe te voegen. Om een nieuwe bron toe te voegen, klik je linksboven op “Gegevensbronnen”.

Hierna kun je een gegevensbron toevoegen. Vervolgens heb je een groot scala aan tools die je kunt koppelen aan je nieuwe Dashboard. Kies voor de koppeling met Google Analytics. Je krijgt nu de mogelijkheid om het juiste account te koppelen, en een dataweergave te kiezen. Als je meerdere data weergaven wilt gebruiken kan dat ook, maar deze zal je als afzonderlijke gegevensbron moeten toevoegen. Nadat je de juiste data weergave hebt gekozen, kies je rechtsboven op verbinden. Nu worden er een aantal velden geïmporteerd uit de gekozen gegevensbron. In het geval van Google Analytics staan de meeste velden al correct voor je ingesteld, ga je aan de slag met het importeren van externe bronnen, dan zul je in sommige gevallen de data velden moeten configureren zodat je de juiste data types kan tonen in je Dashboard.

Hierna is Google Analytics gekoppeld, en kun je aan de slag met het opmaken van je Dashboard(s).

Naast het koppelen van Google Analytics heb je ook de mogelijkheid om Google Ads te koppelen. Dit gaat in principe op dezelfde manier als het koppelen van Google Analytics.

Google Spreadsheets koppelen

Het toevoegen van een Spreadsheet gaat net even wat anders. Navigeer bovenin de zoekbalk naar bron à toegevoegde gegevensbronnen beheren à een gegevensbron toevoegen.

Vervolgens krijg je een overzicht te zien van alle beschikbare gegevensbronnen, kies hieruit Google spreadsheets. Je krijgt nu een overzicht van alle spreadsheets in Google Drive. Kies hier het juiste bestand. Hierna krijg je de mogelijkheid om uit meerdere werkbladen te kiezen (indien beschikbaar). Houd er dus rekening mee dat als je meerdere werkbladen wilt toevoegen, je voor elk werkblad een aparte gegevensbron moet toevoegen. Als laatste stap kun je het gegevensbereik selecteren. Hiervoor is het aan te raden om eerst je spreadsheets te raadplegen zodat je weet welke data je nodig hebt.

Het enige nadeel van het koppelen van Google spreadsheets is dat de gegevens niet realtime worden ingeladen. Je zal dus handmatig de cijfers moeten verversen.

Majestic koppelen

Het koppelen van Majestic kan door middel van een partner connector die door Supermetrics is ontwikkeld. Deze heet “Custom JSON/CSV/XML” en biedt de mogelijkheid om onder andere JSON in te laden, wat door veel API’s gebruikt wordt.
LET OP: Hiervoor is een subscription bij Majestic een vereiste, niet alle abonnementen bieden de mogelijkheid om van de API gebruik te maken. Nadat je de partner connector hebt geselecteerd, moet je deze nog instellen. Dat kan met de volgende instellingen:

  • Data Type
    Kies voor “JSON”, vink daarna “Toestaan dat Data type wordt aangepast in rapporten.” Aan
  • Source URL or Google Drive path
    Hier kun je de URL opgeven waarmee Google Data Studio connectie maakt met de API van Majestic. Om deze URL te genereren heb je twee dingen nodig, een API Key en een domein dat je wilt inladen.

Eerst moeten we een API key aanmaken, dat kan door in te loggen in Majestic, en naar het onderdeel API Keys te navigeren. Hier heb je de mogelijkheid om nieuwe API keys aan te maken.

Vervolgens heb je een domein nodig waar je data van wilt ophalen. De URL ziet er dan als volgt uit:
https://api.majestic.com/api/json?app_api_key=APIKEY&cmd=GetIndexItemInfo&items=1&item0=domein.nl&datasource=fresh

Daarna kun je deze URL invoeren, als laatste onderdeel raden we aan om de volgende instellingen aan te vinken:

“Convert numeric strings to numbers”

“Toestaan dat Convert numeric strings to numbers wordt aangepast in rapporten.”

Dit zorgt ervoor dat getallen automatisch als de juiste data types worden geselecteerd.

Serpbook koppelen

Het koppelen van Serpbook gaat op een vergelijkbare manier als het koppelen van Majestic. Het grootste voordeel van Serpbook is dat je in één overzicht je belangrijkste focus keywords in kaart kan brengen. Als je in bezit bent van een abonnement bij Serpbook mag je ook gebruik maken van de API. Het koppelen van Serpbook met Google Data Studio gaat op een vergelijkbare manier, je vindt je API key door de volgende pagina te openen:
https://serpbook.com/serp/developers

Daar vind je je API masterkey, deze kun je in de URL terug laten komen. Daarnaast heb je de viewkey nodig van je project. De URL die wordt ingevoerd ziet er als volgt uit:

https://serpbook.com/serp/api/?viewkey=CATEGORYVIEWKEY&auth=CATEGORYAUTHKEY

Waar vind je deze keys terug? Hier zijn meerdere methodes voor, maar het makkelijkste is om in te loggen in Serpbook, en op de developer pagina naar beneden te scrollen. Daar staan de directe API keys naar al je projecten. Deze kun je gewoon kopiëren en in Google Data Studio gebruiken. Op deze pagina staan ook alle waardes uitgelegd die je kan inladen in je Google Data Studio Dashboard.

Diagrammen & Tabellen maken

Een Data Studio Dashboard bestaat voornamelijk uit tabellen en diagrammen. Met goed uitgewerkte visualisaties van de data kan je het snel in je opnemen en heb je direct een duidelijk beeld van de situatie. Voor het toevoegen van een Diagram of een tabel klikt men in de werkbalk op ‘Een diagram invoegen’ Deze ziet er zo uit:

Zoals je ziet zijn er tientallen opties voor het maken van verschillende grafieken en tabellen. Bij het aanklikken van een tabel verschijnt een standaard tabel met een standaard grootte. De afmetingen van de tabel kan gemakkelijk aangepast worden door middel van slepen. Als je ook nog de shift-toets ingedrukt houdt, kan je de tabel pixel voor pixel groter of kleiner maken.

Een belangrijk punt bij het uiterlijk van grafieken en tabellen is dat Data Studio niet zomaar automatisch kalenderdata kan verwerken. Informatie over de periode moet al in de Dataset beschikbaar zijn om goed verwerkt te worden in het Dashboard.

Een Dashboard opmaken

Bij het opmaken van een Dashboard is het van belang dat de grafieken en tabellen er niet rommelig uit zien. Is het van belang dat je een jarenlange periode laat zien of kan de periode specifieker ingesteld worden? Kunnen er wellicht getallen of lijnen met data samengevoegd worden?

Door het stellen van deze vragen aan jezelf zorg je dat de grafieken er minimalistischer uit gaan zien en daarmee ook overzichtelijker. Zorg er voor dat je alleen waardes toont die ook daadwerkelijk relevant én van toegevoegde waarde zijn. Zorg daarnaast voor consequente opmaak qua kleuren en lettertype. Extra leuk is om deze op te maken in de huisstijl van de klant of van je eigen bureau.

Doordat er vele tientallen verschillende soorten grafieken beschikbaar zijn, zijn er ook tenminste net zo veel manieren beschikbaar om je Dashboard er nog representatiever uit te laten zien. Heb je bijvoorbeeld een geografische kaart in je Dashboard, zorg dan dat je met een mouse-over beweging de waardes per land kan inzien. Bij tabellen met veel data kan je ook filters instellen, om extra specifiek te werk te gaan.

De marketeers van Traffic Today vertellen je graag meer over Google Data Studio, en stellen graag een Dashboard voor je samen zodat jij direct inzicht hebt in alle data. Neem contact met ons op voor een goed gesprek!

Meer weten?

Stel je vraag over Google Data Studio aan Marc!

Chrome extensies voor elke online marketeer

Vorige blog

De mogelijkheden van affiliate platformen

Volgende blog
Close Hoor het van Marc

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.