Blog - 18 november 2022

Zo word je content met je contentkalender

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Je kent het vast wel: na een drukke werkdag kom je thuis en realiseer je je weer dat je geen tijd hebt gehad om iets te plaatsen op je socialmediakanalen. Het is er alwéér bij ingeschoten. Geen paniek: met een goede contentkalender breng je meer structuur aan in het plaatsen van je content. Dit zorgt niet alleen voor meer consistentie, maar ook voor meer rust en overzicht. Hoe je dit doet? Dat vertellen we je in deze blog.

Wat is een contentkalender?

De online content voor je organisatie staat voor alle informatie die je zichtbaar maakt op verschillende kanalen. Met een contentkalender plan je nieuwe content in voor verschillende kanalen waar je gebruik van maakt. Denk aan Instagram, Facebook en LinkedIn, maar je kunt ook je website meenemen in de contentkalender.

Omdat de meeste organisaties gebruikmaken van verschillende kanalen (bijvoorbeeld om verschillende doelgroepen te bedienen), is het belangrijk om deze content goed in te plannen. Je geeft in deze kalender namelijk precies aan wanneer, wat, voor wie, in welke vorm en door wie de content wordt gecreëerd. Door dit goed op elkaar af te stemmen, kunnen individuele publicaties elkaar versterken. Dit zorgt voor een betere online strategie.

Waarom gebruik je een contentkalender?

Een contentplanning helpt je bij het inplannen van de content op verschillende kanalen. Er zijn een aantal redenen om met deze planning te werken. Ten eerste zorgt het er namelijk voor je dat de marketing van je organisatie georganiseerd blijft. Je kunt daardoor de content beter afstemmen op de behoefte van de (potentiële) klant. Ten tweede zorgt een contentkalender ervoor dat je volgers/klanten niet overspoeld worden met berichten en de maand daarna niets meer van je horen of zien. Je genereert dus een constante stroom aan content over verschillende maanden. De derde reden is dat je met een contentplanning het hele jaar door gerichte campagnes kunt maken. Hierdoor kunnen campagnes perfect aansluiten bij seizoenen, feestdagen of andere gelegenheden.

Goede content maken kost veel tijd. Het is jammer als het niet de aandacht ontvangt die het verdient. Door op het goede moment de juiste content te plaatsen, is het waardevol voor je volgers/klanten, maar ook voor jezelf. Een goede planning helpt je dus met het verspreiden van content.

Voordelen van de contentkalender

  • Zorgt een stroom aan berichten voor terugkerende bezoekers;
  • Zorg je voor continuïteit in je communicatie;
  • Krijg je een goed overzicht van de content die je kunt maken én welke content gedeeld gaat worden;
  • Plan je content vooraf in (dit zorgt voor minder stress op het laatste moment). Daarnaast ontstaan er geen ‘gaten’ in de publicatie of wordt je doelgroep niet overladen met informatie;
  • Deel je content in op verschillende kanalen;
  • Werken verschillende afdelingen goed samen, omdat ze elkaars planning kunnen zien.

Vijf tips voor een goede contentkalender

Om een goede contentkalender op te zetten, geven we je vijf tips.

1. Formuleer een strategie, doelgroep en een doel

Wat wil je online bereiken? Wie is je doelgroep en wat is het doel van de content? Met een duidelijke strategie ga je goed van start met het maken en plannen van je content. Je zorgt er dan namelijk voor dat de doelgroep de juiste content op de goede momenten te zien krijgt.

2. Zoek inhakers

Seizoenen, feestdagen, nationale dagen of trending onderwerpen: dit zijn allemaal perfecte inhakers waar je al veel content aan kunt koppelen. Maak een overzicht van relevante en belangrijke momenten in jouw branche. Door deze te verwerken in je contentkalender, kun je precies zien waar je op welke momenten op kunt inhaken.

3. Maak het overzichtelijk

Een contentkalender is echt effectief als je zorgt voor overzicht en structuur. Maak daarom een document waarin je de maanden, weken en data op een rij zet. Maak gebruik van verschillende kleuren. De mogelijkheden hierin zijn eindeloos. Je kunt dit al eenvoudig opzetten door gebruik te maken van Microsoft Excel.

4. Geef het kanaal en de vorm aan

Als je de opzet voor een kalender hebt gemaakt, moet je de kalender gaan invullen. Het is belangrijk om per kanaal aan te geven welke content je gaat plaatsen én in welke vorm. Content is namelijk niet alleen tekst, maar kan ook bestaan uit een video, infographic of tekst met een afbeelding. Bedenk welke vorm het beste aanslaat bij de doelgroep en het kanaal.

5. Plan berichten in

Alles opgezet? Dan kun je aan de slag met de contentcreatie. Bedenk hoe vaak je content wil publiceren. Deze content plan je vooraf al in. Veel socialmediakanalen bieden je de mogelijkheid om content vooraf in te plannen. Plan de contentkalender niet helemaal vol, soms kom je trends of inhakers tegen die je kunt plaatsen. Het is dan prettig dat er niet teveel content ingepland staat in een bepaalde maand of week.

Wat staat er in een contentkalender?

In elke contentkalender neem je een aantal belangrijke zaken mee:

  • Titel en het onderwerp van de content;
  • Status van de content (is het al gemaakt, staat het al ingepland?);
  • De persoon die verantwoordelijk is voor de content;
  • Doelgroep: voor wie wordt de content gemaakt?;
  • De deadline: het moment waarop de content klaar moet zijn;
  • De publicatiedatum.

Daarnaast bevatten contentkalenders ook nog een aantal andere belangrijke onderdelen:

  • Op welke kanalen komt de content te staan? Is het een betaalde post?
  • Wat is het doel van de content?
  • Het type content: is het een socialmediabericht, een blog, video of bijvoorbeeld een vacature?
  • Wie is verantwoordelijk voor welke taak? Wie keurt de taak goed?
  • In welke fase van de customer journey past de content? Wat is het doel van de content? Informeren, overgaan tot bestellen, inspireren, etc.
  • Keywords: welke keywords moeten er in de content verwerkt worden?
  • Wat is de boodschap van de content?
  • Wat is het (advertentie)budget?
  • Wanneer zijn de doelen/KPI’s behaald?

Per bedrijf is het natuurlijk verschillend welke informatie je verwerkt in de contentkalender. Kies daarom de onderdelen die voor jou nuttig en relevant zijn.

Een contentkalender in de praktijk gebruiken

Een contentplanning betekent niet dat er geen wijzigingen meer mogelijk zijn in het plan dat je hebt gemaakt. Je kunt namelijk tot het moment van de publicatie inspelen op trends, ontwikkelingen of updates. Soms komt er een onderwerp langs die meer aandacht nodig heeft dan het onderwerp dat op de planning stond. De contentkalender zorgt voor een duidelijk overzicht van de marketingstrategie én laat je de strategie optimaliseren.

Een contentkalender is dus eigenlijk nooit klaar. Het is daarom belangrijk om te blijven evalueren. Welke berichten worden goed gelezen, wat werkt absoluut niet? Op welke dagen kun je het beste publiceren? En, welke tijdstippen sluiten goed aan bij je klanten/volgers?

Het is dus belangrijk om scherp te blijven: zorg dat je op de hoogte bent van het laatste nieuws en check regelmatig of je contentkalender daar nog bij aansluit. Voorkom dus dat je op de automatische piloot gaat creëren en publiceren. Blijf creatief en organiseer regelmatig brainstormsessies met verschillende collega’s.

Laatste tips voor het gebruik van de contentkalender

Tot slot geven we je nog een aantal tips die je kunt toepassen als je de contentkalender gaat gebruiken:

  1. Maak een contentplanning die aansluit bij de wensen en behoeften van jouw organisatie;
  2. Zet belangrijke momenten vast in de kalender: feestdagen, jubilea van collega’s en andere bijzondere of belangrijke dagen;
  3. Plan regelmatig momenten in om de planning te bekijken, bespreken en aan te vullen of aan te passen;
  4. Blijf de effectiviteit meten van de van de content, zorg dat je de kalender aanpast op de uitkomst van deze resultaten.

Aan de slag!

Hopelijk kun je met deze tips aan de slag om een eigen contentkalender te maken. Kun je nog wel wat hulp gebruiken met je contentstrategie of met de kalender? Neem dan contact met ons op! Onze content marketeers denken graag met je mee!

Zo maak je een overtuigende infographic

Vorige blog

Wat is retargeting?

Volgende blog