Blog - 19 augustus 2022

5 marketing trends van dit moment

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Marketing trends: je kunt er niet meer omheen. Voordat je het doorhebt zijn nieuwe trends alweer populair. Marketing trends zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit een strategie. Welke trends moet je op dit moment in de gaten houden? In deze blog zetten we de vijf marketing trends van dit moment voor je op een rijtje.

1. Mensen boven bedrijven

We zijn mensenmensen. En wij niet alleen. Klanten houden ook van mensen. Door berichten te delen met een foto van mensen erop, scoort het gegarandeerd beter dan andere berichten. Door dus meer de menselijke kant van je bedrijf te laten zien in je content, scoor je beter. Er zijn twee populaire marketing trends die je kunt inzetten:

  • Podcast: als je een podcast maakt, hoor je de stemmen van mensen. Podcasts voelen hierdoor persoonlijker aan en dit zorgt voor een hogere betrokkenheid.
  • Live content: Live content is weer terug van weggeweest. Omdat het live is, komt het spontaner op mensen over. Foutjes kunnen bijvoorbeeld worden gemaakt, maar dit zorgt er wel voor dat het menselijk blijft.

2. Videocontent staat aan de top

In 2021 was videocontent al de populairste vorm van content. Deze marketing trend zet zich ook dit jaar door. Maar wat zorgt ervoor dat videocontent behoort tot de populairste marketing trends? Dat komt omdat veel bedrijven in de laatste jaren pas gestart zijn met videocontent. Hierdoor is de kwaliteit in de afgelopen jaren ook ontzettend verbeterd, waardoor het nóg populairder is geworden.

3. Schrijven blijft hot!

Schrijven is en blijft ontzettend populair. We zetten de populairste marketing trends op het gebied van schrijven voor je op een rijtje:

Bloggen

Met de nieuwste marketing trends zoals podcasts en videocontent, ga je misschien denken dat bloggen verleden tijd is geworden. Niet is minder waar! Blog marketing gaat al jarenlang mee en het blijft populair. Het zorgt voor goede resultaten.

Cases

Niet alleen blogs, maar ook andere webteksten blijven ontzettend populair. Denk aan bijvoorbeeld case studies. Door dit te omschrijven, kunnen leads net meer overtuigd worden om contact met je op te nemen. Laat je inspireren door onze casepagina.

Long-form content

Long-form content behoort op het gebied van tekst ook tot de huidige marketing trends. Met long-form content schrijf je een tekst van meer dan duizend woorden. Dit kan een blog, whitepaper of ander soort tekst zijn. Het belangrijkste voordeel van long-form content? Je zet jezelf neer als autoriteit.

Omdat langere teksten meer informatie bevatten dan kortere teksten, kun je je doelgroep voorzien van meer informatie. Bij long-form content is het wel van belang om de aandacht van de lezer vast te houden. Lezers haken anders af. Naast dat deze trend populair is onder lezers, kan het ook helpen bij je zichtbaarheid in Google. De sessieduur op een pagina is relatief lang. Daarnaast zorgt het voor waarschijnlijk meer backlinks en social shares.

4. Kwaliteit boven kwantiteit

In de afgelopen jaren zijn de online marketing trends rondom kwaliteit sterk ontwikkeld. Het is belangrijker geworden om je te focussen op kwaliteit. Dit is voor een groot deel te danken aan de EAT-update die Google in 2019 lanceerde. EAT staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Ondanks dat deze trend dus al een tijdje bekend is, valt het wel onder de belangrijke marketing trends van dit moment.

5. Gebruikersgemak en gebruiksvriendelijkheid

De begrippen gebruikersgemak en gebruiksvriendelijkheid lijken veel op elkaar, maar toch zijn het twee verschillende marketing trends. Gebruikersgemak is bijvoorbeeld hoe eenvoudig je de website

Met gebruiksvriendelijkheid zorg je ervoor dat je drempels wegneemt voor websitebezoekers. Denk aan de navigatiestructuur van je website. Als een bezoeker niet goed weet hoe er genavigeerd moet worden, is dit niet erg gebruiksvriendelijk.

Hulp nodig om in te spelen op marketing trends?

Kun je wel wat hulp gebruiken om de huidige marketing trends toe te passen voor jouw organisatie? Dan helpen we je graag! Neem contact met ons op en we kijken met veel enthousiasme naar de kansen die er voor jou liggen.

Google Analytics 4 versus Google Analytics

Vorige blog

Zo verhoog je de conversieratio van je webshop

Volgende blog