Blog - 19 augustus 2022

Zo verhoog je de conversieratio van je webshop

Geschreven doorEline Onze ervaren Content Marketeer

Met de conversieratio kom je erachter hoeveel van je totale bezoekers een bestelling plaatsen in je webshop. Maar wat is conversie en hoe bereken je de conversieratio? In deze blog vertellen we je alles over conversie en conversieratio, maar ook waarom het zo belangrijk is om dit te verbeteren en wat je kunt doen om dit te verbeteren. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder!

Wat is conversie?

Voordat we je vertellen wat een conversieratio is, is het eerst belangrijk om te weten wat conversie betekent. Conversie is gebaseerd met het idee dat het alleen hebben van websitebezoekers niet genoeg is. Je wil namelijk als eigenaar van een webshop ook dat zij doen wat jij wil. Bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief, een video bekijken of een aankoop doen. Al deze onderdelen zijn een conversie.

Wat is een conversieratio?

Het conversieratio is eigenlijk simpel: dit is het percentage bezoekers dat overgaat tot het gewenste conversiedoel (bijvoorbeeld een aankoop). Het succes van een webshop of website wordt daarom ook vaak uitgedrukt in de conversieratio. De conversieratio wordt in een percentage uitgedrukt. Daarom wordt het ook wel conversiepercentage of conversion rate genoemd.

Je berekent de conversieratio door het aantal conversies te delen met het totale aantal websitebezoekers.

Conversieratio = conversies / totale aantal websitebezoekers

Rekenvoorbeeld

Stel dat je op één dag vijfhonderd bezoekers hebt gehad in je webshop. Dertig van deze bezoekers hebben daadwerkelijk een bestelling geplaatst. Dan hanteer je de volgende berekening: 30 conversies / 500 bezoekers = 0,06. Je hebt dan een conversieratio van 6%.

Invloeden op de conversieratio

Met Google Analytics is het gemakkelijk om de conversieratio te monitoren. Je wilt namelijk goed in de gaten kunnen houden of je website of webshop goed presteert. Ook vergeleken met de concurrent.

Er is geen gemiddeld conversieratio dat als richtlijn genomen kan worden. Dat komt omdat elke markt een andere conversieratio heeft. Zo koop je bijvoorbeeld sneller een paar schoenen dan een nieuwe auto of badkamer.

In de B2B-branche bestaat conversie meestal niet uit een aankoop, maar uit een afspraak. Er bestaat wel een gemiddelde. Bij webshops ligt dit tussen de 1,5% en 2%. Bij kleinere of startende webshops ligt dit vaak lager. Bij grote en bekende merken ligt het hoger. Het is dus niet eenvoudig om te bepalen of het conversieratio ‘goed’ of ‘hoog’ is, omdat er veel factoren een rol spelen in deze conversie.

Het conversieratio verhogen

Er bestaan verschillende manieren om het conversieratio te verhogen. Je kunt dit op de korte termijn al aanpakken. De beste methode om resultaten op de korte termijn te behalen, is bijvoorbeeld door korting te geven. Met een aanbieding wordt een product interessanter voor klanten, waardoor ze sneller een aankoop doen. Dit zorgt voor een verhoogde conversieratio. Het is wel belangrijk om te kijken naar de winst. Als je een product zo ver afprijst waardoor je geen winst meer maakt, heeft een hogere conversieratio geen nut. Conversie verhogen op de lange termijn is wat lastiger. Er zijn een aantal gerichte optimalisaties die op de langetermijn zorgen voor een hogere conversieratio:

  1. Data verzamelen. Dit geeft veel verschillende inzichten: waar haken bezoekers af? Waar twijfelen ze? Waar klikken bezoekers wel of juist niet op? Veel van deze antwoorden vind je in Google Analytics. Daarnaast kun je gebruik maken van de Conversie Optimalisatie Piramide om tot deze inzichten te komen.
  2. Testen. Als je genoeg bezoekers of conversies op je website hebt, kun je gaan testen. Maak bijvoorbeeld gebruik van A/B-testen. Hou de statistieken van de testen goed in de gaten en kijk in Google Analytics of je daadwerkelijk verbeteringen ziet.
  3. Blijf herhalen. Het bovenstaande traject kun je eindeloos blijven herhalen. Er zijn altijd nieuwe verbeteringen en er zullen altijd nieuwe uitkomsten naar boven komen uit je onderzoeken.

Harde en zachte conversie

Binnen conversie wordt er onderscheid gemaakt tussen harde en zachte conversie. Dit worden ook wel macro- en microversies genoemd.

  • Een harde conversie (macro) is primair. Het draagt vaak direct bij aan een omzetverhoging. Je kunt hierbij denken aan een duidelijke bestelling of een offerteaanvraag.
  • Een zachte conversie (micro) levert niet direct omzet op, maar draagt er wel aan bij. Het is een kleine stap die uiteindelijk moet leiden naar harde conversie. Denk hierbij aan een nieuwsbriefinschrijving of het aanmaken van een gebruikersprofiel.

Zachte conversie wordt nog wel eens vergeten, maar is ontzettend relevant om te meten. Door dit meetbaar te maken, krijg je namelijk inzicht in het gedrag van de bezoekers. Je ziet welke stappen ze zetten in de richting van een harde conversie. Door met deze inzichten aan de slag te gaan, kun je je content of website verbeteren.

Doelen stellen

Het is van belang dat je weet welke doelen je wilt behalen met je website. Door een doel in kaart te brengen, is het voor jezelf helder wat er nodig is om het conversieratio te verhogen. Bijvoorbeeld: hoeveel bestellingen wil je binnenhalen? Als je dat hebt besloten, is het belangrijk om in kaart te brengen wat bijdraagt om dit doel te halen. Denk aan zoekmachineoptimalisatie of een campagne. Als je minder dan duizend conversies per maand hebt, kun je het beste eerst investeren in meer websiteverkeer dan in je conversieratio.

De vuistregels en benchmarks bij conversie

  • Hoe hoger de gemiddelde prijs van een product en/of dienst, hoe lager het conversiepercentage;
  • Het conversiepercentage van bekende merken is hoger dan dat van onbekendere merken;
  • Je kunt conversiepercentages verbeteren door middel van bijvoorbeeld winkelwagen optimalisatie, bestelproces-optimalisatie en nog veel meer;
  • Hoe beter de conversiepercentages, hoe beter de website. Een goede website wordt door Google beloont met een hogere ranking.

Hulp nodig om je conversieratio te verhogen?

Kun je wel wat hulp gebruiken om je conversieratio te verhogen, maar kom je er zelf niet uit? Neem dan contact met ons op! We gaan graag samen met je aan de slag om te kijken hoe we je conversieratio kunnen verhogen!

5 marketing trends van dit moment

Vorige blog

Hier helpt de conversie optimalisatie piramide jou bij!

Volgende blog