Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
De gemiddelde positie van jouw advertenties: een veel gebruikte statistiek voor Advertising specialisten. Vanaf september 2019 zal deze statistiek worden vervangen door vier anderen statistieken. Is dit erg? Nee, want er komen vier anderen voor terug die jou meer en concretere inzichten over de advertenties geven. Wil je je voorbereiden op deze verandering en op de juiste wijze te werk gaan? Lees dan onze blog en ontdek de mogelijkheden.
De gemiddelde positie stamt uit de oertijd, althans de oertijd van Ads dan. Want sinds de start van Ads, is dit een statistiek die aanwezig was. Het dient ervoor om jouw gemiddelde positie van de zoekwoorden te tonen. Hierdoor krijg je als Advertising marketeer interessante informatie te zien over jouw zoekwoorden en advertenties. Maar toch is het belangrijk je niet te verkijken op deze statistiek! Een gemiddelde positie van 2 betekent namelijk niet dat je zoekwoord bij elke veiling op positie 2 heeft gerankt. Het is slechts een gemiddelde, waarbij schommelingen niet worden getoond.
Daarnaast betekent positie 1 niet dat je altijd boven alle andere advertenties hebt gestaan. Niet alle advertenties worden boven de organische zoekresultaten getoond. Dit geeft dus een vertekend beeld van je campagnes. Deze positie heeft namelijk veel invloed op het doorklikpercentage van je advertentie. Potentiële klanten kijken vaak alleen naar de bovenste resultaten op de pagina. Het doorklikpercentage zal dan dus een stuk lager liggen, dan wanneer je daadwerkelijk bovenaan de zoekresultaten pagina wordt getoond.
Om jou meer inzichten te geven over je zoekwoorden en advertenties, komt Google met nieuwe statistieken. Deze statistieken vertellen je hoe vaak jouw advertenties bovenaan de pagina stond (top) en wat het aandeel was van de absolute top van de pagina posities. Om dit te verduidelijken, eerst een korte uitleg van de verschillen:
Zoals net al kort is benoemd, zal vanaf september de statistiek ‘gemiddelde positie’ worden vervangen. Hiervoor in de plaats komen een aantal nieuwe statistieken, dit zijn de volgende:
De eerste twee statistieken geven inzicht op welke plek jouw advertentie heeft gestaan. Dit is erg relevant, om vervolgens te kunnen optimaliseren. Daarnaast geven de andere twee, VP-zoeknetwerk toppositie en absolute toppositie interessante data. Deze waardes laten namelijk zien of jouw advertenties topposities kunnen bereiken. Stel je voor, het vertoningspercentage van je advertentie is 75%.
Dat betekent dat van alle mogelijke keren dat je advertentie getoond kon worden, deze slechts 75% van die keren is getoond. Dit is interessante informatie om mee aan de slag te gaan voor de optimalisatie van jouw advertenties. Kijk dan bijvoorbeeld naar het budget, het bod en de kwaliteitsscore. Eigenlijk ligt er dus nog 25% open, waar jij je op kan richten tijdens het optimaliseren van het account. De laatste zes genoemde statistieken zijn eigenlijk dezelfde cijfers, maar dan vanuit andere invalshoeken bekeken.
Om goed voorbereid voor de dag te komen, is het belangrijk nu al kennis te maken met deze statistieken. Kijk naar de voor- en nadelen en wat voor inzicht ze geven ten opzichte van de “oude statistieken”. Op dit moment kun je namelijk zowel de ‘’nieuwe’’ als de ‘’oude’’ statistieken bekijken, ideaal om te testen! Maar laten we eerst uitleggen waar je deze data kunt vinden in de Ads interface.
De data is beschikbaar op campagne, advertentie en zoekwoord niveau. Je kunt dus op al deze niveaus, op dezelfde manier, de data toevoegen aan je overzicht. Je gaat naar campagnes, advertentiegroepen of zoekwoorden.
Klikt op kolommen, kolommen aanpassen.
Gaat naar concurrentiestatistieken.
En vinkt tot slot de nieuwe statistieken aan.
De data zou nu in je kolom moeten verschijnen.
En nu? Wat moet je ermee? Wij zijn van mening dat je deze data vooral moet gaan gebruiken om te kijken of je ergens ‘’meer’’ uit kan halen. Het komt nog vaak voor dat we accounts zien, waar bepaalde zoekwoorden enorm goed converteren maar dat de vertoningspercentages slecht zijn. Wanneer je dan de oorzaak van het lage vertoningspercentage kan lokaliseren, dan kun je de campagne sterk laten groeien. Je zoekterm converteert namelijk erg goed, maar wordt relatief weinig vertoond. Meer vertoningen betekent dan vaak meer conversies (conversie percentage blijft gelijk). De oorzaak vind je door de verschillende statistieken te vergelijken; vertoningspercentage algemeen, verloren vertoningen op basis van positie en verloren vertoningen op basis van budget. Als één van die er negatief uitspringt, dan kun je die aanpassen. Verlies je vertoningen door een tekort aan budget, dan kun je kijken of er meer budget bij kan komen etc.
Daarnaast kun je gaan testen met de verschillende verhoudingen. Waar je voorheen misschien testte met campagne op positie 1 of positie 3. Ga ja dat nu doen door te testen met relatief hoog percentage van je vertoningen absoluut bovenaan (dat zou in de oude situatie een campagne zijn die op gemiddelde positie 1 staat). Of met hoog percentage vertoningen in de topposities maar relatief weinig absolute topposities (in de oude situatie zou dit ongeveer positie 3 zijn). Je branding/merknaam campagne moet natuurlijk gewoon tegen de 100% aanzitten op zowel vertoningspercentage absoluut bovenaan als algemeen vertoningspercentage. Het percentage verloren vertoningen zou dan overal rond <10% moeten zijn. Je wilt altijd bovenaan in beeld zijn als iemand op jouw naam of merk zoekt en niet dat de concurrent met je potentiële klant er vandoor gaat.
We gaven eerder al aan dat dit hét moment is om te testen. Het is namelijk nu nog mogelijk je vertoningspercentages te vergelijken met de huidige positie. Een aantal testen die we je aanraden om te doen zijn:
We snappen dat het laatste punt je misschien vraagtekens oplevert. Hoe moet ik dat dan in automatische regels gaan verwerken? Sommige bedrijven en/of bureaus werken nu nog met automatische regels die CPC-biedingen aanpassen op basis van de gemiddelde positie. Op die manier proberen ze ervoor te zorgen dat hun zoekwoorden bijvoorbeeld altijd op positie 2 staan. Wanneer de positie van een zoekwoord boven 2 uitkomt, wordt het bod automatisch verlaagd. Natuurlijk werkt dit ook andersom, mocht het bod namelijk onder 2 komen dan wordt het verhoogd. Dit klinkt allemaal erg logisch, alleen werkt dit vanaf september natuurlijk anders. We leggen je graag uit hoe je dan met regels voor geautomatiseerde biedingen omgaat.
Je zou een regel kunnen maken die twee variabelen gebruikt; het Vertoningspercentage voor de toppositie voor Zoeken en vertoningspercentage voor de absolute toppositie in zoeknetwerk. Elke variabele geef je dan een top en/of een bodem. Hij mag niet onder een bepaald percentage scoren of hij moet boven een bepaald percentage scoren. Net als dat je hiervoor niet wou dat hij onder een bepaalde positie kwam of boven een bepaalde positie.
Stel je voor, je hebt een zoekwoord dat erg belangrijk is voor jouw bedrijf . Je haalt er veel leads uit en het conversiepercentage is goed. In de oude situatie probeerde je dit zoekwoord op positie 2 te laten ranken, dit zorgde voor het beste rendement. Positie 1 is namelijk te duur en positie 4 en lager leidt tot een erg laag conversiepercentage. Eigenlijk wil je dus dat het vertoningspercentage voor de toppositie van ‘Zoeken’ hoog is. Hierdoor sta je in ieder geval bovenaan de pagina, maar probeer je niet op positie 1 mee te doen. Absoluut bovenaan staan (positie 1) bleek in het verleden immers te duur. In je regel geef je dan aan wanneer het percentage voor de toppositie onder 90% zakt, dat je dan het bod wil verhogen. Maar wanneer je vertoningspercentage voor absoluut bovenaan boven de 20% komt, dat dan het bod omlaag moet. Op deze manier werken je regels eigenlijk grotendeels hetzelfde als bij de gemiddelde positie.
In deze blog hebben je kort meegenomen in de vernieuwde wereld van Ads. De conclusie die we je graag willen meegeven: maak nu alvast stappen door je tijdig voor te bereiden. Doordat op dit moment beide opties nog gebruikt kunnen worden, is het handig nu alvast te leren door te testen. Daarnaast raden we je aan te testen met regels, wanneer je gebruik maakt van een geautomatiseerde biedstrategie. Hierdoor steek je jouw strategie alvast in een nieuw jasje en ben je klaar voor de verandering in september. Mocht je er nog niet helemaal uitkomen of ben je benieuwd naar de mogelijkheden, onze Advertising specialisten zitten voor je klaar om jouw campagnes te optimaliseren.
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.