Blog - 30 augustus 2024

3 min leestijd

Social search: breid je online vindbaarheid uit

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

De manier waarop we informatie vinden en consumeren, maakt een transformatie door. Waar we jarenlang Google als de onbetwiste leider in zoekmachines beschouwden, zien we nu een opkomende trend: social search. De manier van zoeken breidt zich uit. In dit artikel vertellen we je alles over deze trend, waarom het een must is om als bedrijf op in te spelen. En natuurlijk geven we je ook wat handige tips om gelijk mee aan de slag te gaan.

Wat is social search?

Social search is een zoekmethode die de kracht van social media benut om informatie te vinden. Met de juiste zoekwoorden, titels en hashtags genereer je meer zichtbaarheid voor jouw merk. Maar let op, elk platform heeft zijn eigen algoritme en eigenschappen.

Social search in de praktijk

Om het net even wat concreter te maken, hebben we een voorbeeld van social search in de praktijk:

Hoewel het in Nederland prima vertoeven is, ben je er wel weer aan toe: een vakantie naar het buitenland. Hoewel er genoeg moois te zien is op de wereld, is er één land waar je jouw hart echt aan hebt verloren. Pizza, pasta en gelato? Dan denk je natuurlijk aan Italië. De Amalfi-kust schijnt prachtig te zijn, hoorde je laatst van je collega. Je opent de Instagram-app en tikt in de zoekbalk ‘Amalfi-kust’. Tadaa: je wordt overspoeld door prachtige foto’s en video’s van mensen die net als jou dol zijn op het mooie Italië. De behoefte om een vakantie te boeken neemt hierdoor alleen maar toe..

Dit is precies hoe social search werkt. Het draait allemaal om visuele en interactieve content die direct inspelen op je zoekopdrachten en interesses.

Waarom social search cruciaal is voor bedrijven

Social search biedt bedrijven een unieke kans om hun vindbaarheid te vergroten op een manier die traditionele zoekmachines niet kunnen evenaren. Consumenten vertrouwen steeds meer op aanbevelingen en ervaringen van anderen op sociale media. Wanneer jouw merk zichtbaar is op deze platforms, vergroot je de kans dat potentiële klanten jouw producten of diensten ontdekken en vertrouwen.

Neem bijvoorbeeld Generatie Z. Deze generatie is digitaal opgegroeid. ‘Youth culture agency’ Archrival stelde de Gen Z-doelgroep de volgende vraag: Waar leer je het vaakst over nieuwe merken, producten, diensten en ervaringen?

YouTube (57%), TikTok (53%) en Instagram (44%) werden het vaakst genoemd. Hierna volgde Google met 29%. Dit wil dus zeggen dat ‘de generatie van de toekomst’ zeker nog wel gebruikmaakt van Google als zoekmachine, maar dat social media de voorkeur heeft.

Social integratie in Google

Maar Google zit niet stil. Met de verwachte introductie van Google Search Generative Experience (SGE) gaat ook Google mee in deze evolutie. Google SGE belooft een verandering in de manier waarop zoekresultaten worden gegenereerd en gepresenteerd. Google SGE maakt gebruik van AI om vragen van bezoekers direct te beantwoorden. Naast dat informatie van websites zijn geïntegreerd, worden ook social media resultaten getoond. Dit betekent dat, zelfs als je niet direct op social media zoekt, je toch relevante content van platforms zoals Instagram, YouTube en TikTok in je zoekresultaten ziet.

Optimalisatietips voor je social media kanalen

Wil je meer uit je social media kanalen halen? Dan hebben we een aantal tips:

  1. De juiste kanalen: de kans is groot dat jouw bedrijf al actief is op social media. Maar welke kanalen zet je in? En is dit écht de plek waar je doelgroep aanwezig is? Neem je kanalen eens onder de loep en check of dit aansluit op jouw doelgroep.
  2. Gebruik relevante zoekwoorden en hashtags: door relevante zoekwoorden en hashtags te gebruiken is jouw post beter zichtbaar en is de kans groter dat je content opvalt in relevante zoekopdrachten.
  3. Creëer visueel aantrekkelijke content: social search draait om visuele aantrekkingskracht. Zorg dat je foto’s en video’s van hoge kwaliteit zijn en aansluiten bij de interesses van je doelgroep. Visuele content trekt de aandacht en verhoogt de kans dat gebruikers jouw merk opmerken en delen.
  4. Interactie en betrokkenheid: reageer op opmerkingen, vragen en mentions op je sociale media-profielen. Betrokkenheid met je publiek bevordert een positieve merkperceptie en verhoogt je zichtbaarheid op sociale platforms. Hoe meer interactie je genereert, hoe beter je content kan worden getoond.
  5. Consistente branding: zorg dat je merkconsistentie behoudt op al je sociale media-kanalen. Gebruik dezelfde logo’s, kleuren en stijlen om een herkenbaar merkbeeld te creëren. Dit helpt je merk om op te vallen en herkenbaar te zijn in zoekresultaten.
  6. Optimaliseer je social media profielen: vul je profielinformatie volledig in met relevante zoekwoorden en een duidelijke beschrijving van wat je doet. Dit zorgt ervoor dat je profiel beter vindbaar is voor mensen die zoeken naar producten of diensten die je aanbiedt.
  7. Promoot user generated content: moedig je klanten aan om content over jouw merk te maken en te delen. Dit kan je stimuleren door bijvoorbeeld een winactie of cashbackactie. User-generated content kan de geloofwaardigheid van je merk verhogen en de zichtbaarheid van je merk vergroot. Dit komt doordat je klanten op hun eigen profielen de content delen. Ideaal!
  8. Speel in op trends: houd de nieuwste trends en veranderingen op sociale media in de gaten. Pas je content en strategie aan om in te spelen op actuele thema’s en trends, zodat je relevant blijft en je bereik vergroot.

Aan de slag met social search?

Wil je ook breder zichtbaar zijn als bedrijf? Dan kan het een goed idee zijn om social search te integreren in jouw marketingstrategie. Maar let op: dit betekent niet dat je nu op elk platform een strategie moet uitrollen. Ga vooral na wie je wilt bereiken en waar je doelgroep actief is.

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Onze social marketeers helpen je graag verder. Neem gerust contact op.

Succesvolle Q4 tips voor e-commerce bedrijven

Vorige blog

Google's Core Update van augustus 2024: wat moet je weten?

Volgende blog