Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
De manier waarop we informatie vinden en consumeren, maakt een transformatie door. Waar we jarenlang Google als de onbetwiste leider in zoekmachines beschouwden, zien we nu een opkomende trend: social search. De manier van zoeken breidt zich uit. In dit artikel vertellen we je alles over deze trend, waarom het een must is om als bedrijf op in te spelen. En natuurlijk geven we je ook wat handige tips om gelijk mee aan de slag te gaan.
Social search is een zoekmethode die de kracht van social media benut om informatie te vinden. Met de juiste zoekwoorden, titels en hashtags genereer je meer zichtbaarheid voor jouw merk. Maar let op, elk platform heeft zijn eigen algoritme en eigenschappen.
Om het net even wat concreter te maken, hebben we een voorbeeld van social search in de praktijk:
Hoewel het in Nederland prima vertoeven is, ben je er wel weer aan toe: een vakantie naar het buitenland. Hoewel er genoeg moois te zien is op de wereld, is er één land waar je jouw hart echt aan hebt verloren. Pizza, pasta en gelato? Dan denk je natuurlijk aan Italië. De Amalfi-kust schijnt prachtig te zijn, hoorde je laatst van je collega. Je opent de Instagram-app en tikt in de zoekbalk ‘Amalfi-kust’. Tadaa: je wordt overspoeld door prachtige foto’s en video’s van mensen die net als jou dol zijn op het mooie Italië. De behoefte om een vakantie te boeken neemt hierdoor alleen maar toe..
Dit is precies hoe social search werkt. Het draait allemaal om visuele en interactieve content die direct inspelen op je zoekopdrachten en interesses.
Social search biedt bedrijven een unieke kans om hun vindbaarheid te vergroten op een manier die traditionele zoekmachines niet kunnen evenaren. Consumenten vertrouwen steeds meer op aanbevelingen en ervaringen van anderen op sociale media. Wanneer jouw merk zichtbaar is op deze platforms, vergroot je de kans dat potentiële klanten jouw producten of diensten ontdekken en vertrouwen.
Neem bijvoorbeeld Generatie Z. Deze generatie is digitaal opgegroeid. ‘Youth culture agency’ Archrival stelde de Gen Z-doelgroep de volgende vraag: Waar leer je het vaakst over nieuwe merken, producten, diensten en ervaringen?
YouTube (57%), TikTok (53%) en Instagram (44%) werden het vaakst genoemd. Hierna volgde Google met 29%. Dit wil dus zeggen dat ‘de generatie van de toekomst’ zeker nog wel gebruikmaakt van Google als zoekmachine, maar dat social media de voorkeur heeft.
Maar Google zit niet stil. Met de verwachte introductie van Google Search Generative Experience (SGE) gaat ook Google mee in deze evolutie. Google SGE belooft een verandering in de manier waarop zoekresultaten worden gegenereerd en gepresenteerd. Google SGE maakt gebruik van AI om vragen van bezoekers direct te beantwoorden. Naast dat informatie van websites zijn geïntegreerd, worden ook social media resultaten getoond. Dit betekent dat, zelfs als je niet direct op social media zoekt, je toch relevante content van platforms zoals Instagram, YouTube en TikTok in je zoekresultaten ziet.
Wil je meer uit je social media kanalen halen? Dan hebben we een aantal tips:
Wil je ook breder zichtbaar zijn als bedrijf? Dan kan het een goed idee zijn om social search te integreren in jouw marketingstrategie. Maar let op: dit betekent niet dat je nu op elk platform een strategie moet uitrollen. Ga vooral na wie je wilt bereiken en waar je doelgroep actief is.
Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Onze social marketeers helpen je graag verder. Neem gerust contact op.