Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Als bedrijf is het essentieel om een goede relatie met klanten op te bouwen en deze relatie te onderhouden. Een manier om dit te doen is door middel van een opt-in proces. In deze blog bespreken we wat opt in is en de voordelen die het kan bieden voor jouw bedrijf.
Opt in is een term waarmee in de online marketing bedoeld wordt dat iemand zijn of haar e-mailadres (vrijwillig) heeft achtergelaten, zodat een bedrijf informatie mag verzenden. De betekenis van opt in is afgeleid van het Nederlandse woord ‘opteren’, wat zoiets betekent als ‘keuze maken’ of ‘de voorkeur geven aan’. Op deze manier kan de gebruiker nieuwsbrieven of aanbiedingen ontvangen van het bedrijf waar die toestemming aan heeft gegeven. Er zijn verschillende manieren om je in te schrijven voor een opt in e-mail. Dit kan bijvoorbeeld via een inschrijfformulier op een website, een nieuwsbrief of zelfs op een whitepaper. Het is belangrijk om transparant te zijn naar de gebruiker toe over wat er met zijn gegevens gebeurt. Op deze manier wek je meer vertrouwen bij gebruikers.
Opt-in is van cruciaal belang in het kader van privacy en toestemming, aangezien het de basis vormt voor ethisch verantwoorde marketing. De betekenis van opt in staat in schril contrast met “opt-out,” waarbij individuen automatisch worden toegevoegd aan een communicatielijst en de mogelijkheid hebben om zich af te melden als ze dat willen. Met opt-in hebben mensen de controle over welke berichten ze willen ontvangen en wanneer ze dat willen.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je aan mensen communiceert die interesse hebben in je product of dienst. Door middel van opt in e-mail kun je dit bereiken. De kans is namelijk door opt in groter dat de ontvanger actie onderneemt. Omdat mensen zelf ervoor kiezen om aanbiedingen te ontvangen, kun je ervan uitgaan dat ze eventuele aankoop voor de toekomst overwegen. Daarnaast is het vanuit juridisch oogpunt belangrijk om toestemming te vragen. Zo voorkom je boetes die te maken hebben met AVG-wet.
We hebben hierboven al besproken dat je boetes voorkomt en je doelgroep goed kan bereiken, maar er zijn nog meer voordelen aan deze e-mailmarketingstrategie. Het is namelijk ook een goede manier je contactenlijst uit te breiden. Ook krijg je meer klantbinding door goede deals te sturen en de relatie te behouden. Deze nauwe relatie kan weer zorgen voor meer aankopen en dus meer omzet.
Er zijn verschillende opt in methodes die elk hun eigen voordelen hebben. De eerste methode is de single opt in. Hier meldt de ontvanger zich een enkele keer aan, zonder dat er gegevens bevestigd moeten worden. Het voordeel hiervan is dat de gebruiker snel klaar is en dat er geen extra handelingen verricht hoeven te worden. De tweede methode is de double opt in. Hierbij vullen gebruikers hun e-mailadres in en ontvangen ze een mail ter bevestiging om aanbiedingen te ontvangen. Het voordeel hiervan is dat je spam en nep inschrijvingen voorkomt, betrokken en nauwe relaties met klanten krijgt en dat je een database van hoge kwaliteit krijgt. Daarnaast heb je ook nog de opt in opt out methode. Hiermee geef je gebruikers een optie om zich af te melden voor nieuwsbrieven en aanbiedingen. Hierdoor weet een klant dat die nergens aan vast zit.
Ben je benieuwd naar e-mailmarketing en hoe het jouw onderneming kan helpen om de klantrelatie te verbeteren? Neem dan eens contact met ons op. Onze specialisten staan voor je klaar om je te helpen met je vragen!