Blog - 06 februari 2020

5 min leestijd

Nieuwe features van Google: Januari

Geschreven door Onze ervaren Online Marketeer | Marketing Manager

De eerste maand van 2020 is voorbij. Een nieuw jaar betekent ook nieuwe features in Google. In deze blog vertellen Stefan en Marthe wat je met de nieuwe functies kan en hoe je deze functies kunt gebruiken.

Google is met 100 miljard zoekopdrachten per maand de grootste zoekmachine. Om deze zoekopdrachten te bedienen, staan er ongeveer 30 triljoen geïndexeerde documenten op Google. Dit komt neer op 30.000 miljard! Om al deze zoekopdrachten in goede banen te leiden én om de gebruiker altijd zo goed mogelijk te bedienen met een relevant zoekresultaat, is Google voortdurend bezig met optimalisatie. In deze blog lees je over de nieuwe mobile-first indexatie update, het nieuwe berichtsysteem in Google Search Console, de nieuwe focus op schema.org, de nieuwe beveiligde cookie-instellingen en de nieuwe trainingsvideo’s van Google Search Console.

Mobile-first indexatie update

Mobile-first indexatie betekent dat Google voornamelijk de mobiele versie van de inhoud gebruikt voor indexering en rangschikking. Eerder gebruikte de index voornamelijk de desktopversie van de inhoud van de pagina bij het evalueren van de relevantie van een pagina. Aangezien de meerderheid van de Google-gebruikers toegang heeft tot een mobiel apparaat, crawlt en indexeert de Googlebot voornamelijk pagina’s met de smartphone agent.

Wat moet er gebeuren zodat Search Console de beste ervaring heeft op een mobiele device? Zorg ervoor dat de Googlebot toegang heeft tot de mobiele pagina-inhoud en bronnen en deze kan weergeven. Hierbij kun je denken aan het gebruik van dezelfde meta-robots-tags, het vermijden van gebruikersinteractie en zorg  ervoor dat alle bronnen worden gecrawled.

Als eerste bespreken we de meta-robots-tags: gebruik dezelfde meta-robots-tag op de mobiele en desktopsite. Als er op de mobiele site een andere meta-robot-tag wordt gebruikt, kan Google de pagina niet crawlen en indexeren. Ten tweede de gebruikersinteractie. Zorg ervoor dat er niet te veel gebruikersinteractie is vereist. De Googlebot laadt namelijk geen inhoud als een gebruiker een actie voor moet ondernemen, bijvoorbeeld het vegen of klikken op een element. Zorg ervoor dat Google ook de content kan zien met lazy-load. Ten slotte bespreken we de bronnen, want laat Google alle bronnen crawlen. Sommige bronnen hebben andere URL’s op de mobiele website, dan op de desktopversie. Als je wilt dat Google deze URL’s crawlt, dan moeten deze URL’s niet geblokkeerd worden. Naast deze genoemde punten zijn er nog andere punten die geoptimaliseerd moeten worden op het gebied van structured data, visuele content, video’s en URL’s. Wil je meer weten over deze optimalisatie? Dan mag je altijd contact met ons opnemen.

Berichtsysteem in Search Console

Google Search Console verzendt elke maand miljoenen berichten. Dit is de belangrijkste manier om de gebruiker te laten weten wanneer een website een probleem heeft en om de gebruiker op de hoogte te houden van updates. Om deze werkwijze efficiënter te maken in Google Search Console, heeft Google van de berichten een integraal onderdeel gemaakt. Vanaf eind januari zijn de berichten beschikbaar via een gemakkelijk toegankelijk door te klikken op het belpictogram boven elke pagina in Search Console. Het belangrijkste verschil met de oude interface is dat iedereen nu altijd toegang heeft tot de berichten en rapporten. Daarnaast zul je nu een melding zien met het aantal nieuwe berichten bovenaan het belpictogram.

Verder is het hebben site-eigenaren ook de mogelijkheid om alle berichten te lezen, ongeacht wanneer deze zijn verzonden. Stel dat je later toegang krijgt tot een account, dan kun je altijd zien welke berichten er in het verleden zijn verstuurd. Hierdoor kunnen nieuwe eigenaren ook de context van de website inzien en begrijpen.

Focus op schema.org

Laten we eerst wat extra informatie geven over structured data. Google gebruikt structured data om gestandaardiseerde indelingen en gedeelde schema’s om informatie te verstrekken over een pagina en de dingen die door de pagina worden beschreven. Deze informatie wordt voor twee hoofddoeleinden gebruikt. 1) Begrijpt de inhoud van de pagina en 2) Schakelt speciale zoekresultaatfuncties en verbeteringen in. Eenvoudig gezegd werkt structured data als een soort woordenboek voor Google, waarin termen worden gedefinieerd voor soorten dingen, eigenschappen of relatie. Hierdoor kan een schema gemaakt worden dat door Google gelezen kan worden.

Gestructureerde gegevensschema’s zoals schema.org en data-vocabulary.org worden gebruikt om gedeelde betekenisvolle structuren te definiëren voor markup-based toepassingen op het internet. Met het toenemende gebruik en de populariteit van schema.org is er besloten om deze ontwikkeling te concentreren op één SD-schema. Hierdoor komt data-vocabulary.org vanaf 6 april 2020 niet langer in aanmerking voor uitgebreide functies in Google. Om dit goed voor te bereiden geeft Google Search Console vanaf januari waarschuwingen voor pagina’s die het schema data-vocabulary.org gebruiken, zodat deze tijdig overgezet kunnen worden naar een vervangend schema. Hiermee kan gemakkelijk pagina’s geïdentificeerd worden met behulp van de markup.

Schema.org van Google was een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van gestructureerde gegevens op het web, omdat zoekmachines hierdoor beter konden samenwerken. Echter is dit nu erg verouderd en heeft het over het algemeen de voorkeur om een breder gedeelde vocabulaire van schema.org te gebruiken. Daarom komt de opmaak van data-vocabulary.org niet meer in aanmerking voor functies en verbeteringen van de zoekresultaten van Google.

Ga je hiermee aan de slag? Dan raden we aan om de gestructureerde data-vocabulary.org over te zetten naar schema.org, om van dezelfde functionaliteiten te blijven genieten.

Beveiligde cookie-instellingen

In mei kondigde Google Chrome een beveiligd standaardmodel voor cookies aan, mogelijk gemaakt door een nieuw cookie-classificatiesysteem. Deze aankondiging maakt deel uit van de voortdurende inspanning om de beveiliging op het internet te verbeteren. Chrome is namelijk van plan om een nieuw model te implementeren in februari 2020. Hoewel de wijzigingen in Google Chrome nog enkele maanden duren, is het wel belangrijk om de cookies hierop aan te passen.
Er zijn twee verschillende cookie-instellingen; 1) cross-site en 2) same-site.

1. Cross-site

Websites integreren doorgaans externe services voor advertenties, inhoudsaanbevelingen, widges van derden, sociale insluitingen en andere functies. Terwijl een gebruiker op het internet rondkijkt kunnen deze externe services cookies opslaan in de browser en vervolgens toegang krijgen tot die cookies om gepersonaliseerde ervaringen te leveren of de betrokkenheid van het publiek te meten. Aan elke cookie is een domein gekoppeld. Als het domein dat is gekoppeld aan een cookie overeenkomt met een externe service en niet met de website in de adresbalk van de gebruiker, wordt dit beschouwd als een cross-site context.

2. Same-site

Cookie-toegang in een context van dezelfde site vindt daarentegen plaats wanneer het domein van een cookie overeenkomt met het domein van de website in de adresbalk van de gebruiker. Cookies op dezelfde site worden vaak gebruikt om bezoekers aangemeld te houden bij individuele websites, om hun voorkeuren te onthouden en om een site-analyse te ondersteunen.

Om meer websites en hun gebruikers te beschermen, gaat het nieuwe beveiligde standaardmodel ervan uit dat alle cookies moeten worden beschermd tegen externe toegang, tenzij anders aangegeven. Daarom moet een nieuwe cookie-instelling gebruikt worden, om cookies aan te wijzen voor cross-site toegang. Afgezien van de voordelen voor de veiligheid, zorgt de expliciete verklaring van cross-site cookies voor meer transparantie. Browsers kunnen gebruikers bijvoorbeeld elementen bieden om cookies te beheren die alleen door een enkele site wordt geopend, los van cookies die op meerdere sites worden gebruikt.

Als cookies beheert worden die alleen in een context van dezelfde site toegankelijk zijn, hoeft er niks te gebeuren. Google Chrome voorkomt namelijk automatisch dat externe cookies toegang krijgen tot deze cookies.

Nieuwe trainingsvideo’s van Google Search Console

Google Search Console krijgt een nieuwe videoserie op YouTube. Yay! De serie richt zich op het gebruik van Search Console om verbeteringen en optimalisaties door te voeren. In deze nieuwe videoserie wordt uitleg gegevens over de beschikbare rapporten, er worden voorbeelden gegeven en er wordt een manier van analyseren getoond. Ten slotte geeft de video ook altijd een oplossing die van invloed kan zijn op de gedetecteerde problemen. Je kunt elke twee weken een training bekijken.

Onze hulp nodig?

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over de nieuwste features van Google? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij de optimalisatie in Google? Wij staan graag voor je klaar en helpen je verder.

Friends of Search - SEA Takeaways

Vorige blog

Sitemigraties: wat te doen?

Volgende blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.