Blog - 05 februari 2020

Friends of Search – SEA Takeaways

Geschreven doorWilco Onze ervaren Advertising Marketeer | Head of Advertising

Friends of Search editie 2020 zit er weer op. Dit jaar was onze Advertising Specialist Wilco aanwezig om de PPC-sprekers te volgen. In dit blog lees je kort over zijn belangrijkste punten van het event.

Impact van aanpassingen in zoekwoordtypes,

Elk jaar is er wel een nieuwe ontwikkeling of thema wat terugkomt in de verhalen van verschillende sprekers, iets wat op dit moment een hot item is. Dit jaar waren dat de veranderingen in de zoekwoordtypes van Google (sinds zomer 2019 actief). Door de aanpassingen daarin zijn de grenzen van de verschillende types komen te vervagen. Exact is niet meer alleen exact en bij BBM kijkt Google ook naar varianten, bijvoorbeeld de close variant. Dit zorgt voor verschillende uitdagingen binnen accounts; dezelfde zoektermen die triggeren op verschillende zoekwoorden in verschillende campagnes, enkelfout zoektermen bij meervoud exacte zoekwoorden, varianten die niet passen bij het product of de dienst die je levert en campagne structuren die niet meer werken.

Verschillende sprekers hebben hun best practises gedeeld hoe we het beste met deze veranderingen om kunnen gaan.  Van het in kaart brengen of dit een issue is binnen je accounts, tot het analyseren van de data en hoe daarop in te spelen met je campagnes. Je wilt namelijk ervoor blijven zorgen dat de advertentie zo relevant mogelijk blijft voor de zoekvraag van de gebruiker en niet dat deze aanpassingen dat in de weg zitten.

Relevantere ads

Over relevantere ads gesproken: de mogelijkheden hierin nemen ook steeds toe. Zo liet Leen Bakker, de winnaar van de SEA Award, zien hoe ze verschillende producten hebben weten te koppelen aan verschillende (woon)stijlen. Iedereen heeft immers een eigen smaak, maar gebruikt hetzelfde generieke keyword. Hoe zorg je er dan voor dat de gebruiker, die een nieuwe stoel zoekt, een stoel te zien krijgt die zijn smaak is ten opzichte van een stoel die hij verschrikkelijk lelijk vindt? Door producten in stijlen in te delen en die te koppelen aan doelgroepen hebben ze daar mooie cijfers behaald.

Voor het relevanter maken van Ads werken veel SEA-specialisten met advertentieaanpassers. Deze kun je helaas niet gebruiken in de nieuwe advertentie variant van Google: de responsive tekst Ads. Google heeft tijdens Friends of Search bevestigd dat dit op korte termijn opgelost zou moeten zijn, zodat we ook die Ads nog relevanter kunnen maken. Yay!

Van ROAS naar winst

Binnen advertising wordt vaak gewerkt met online KPI’s. We willen X kosten per conversie of een ROAS van Y, maar verschillende sprekers lieten zien dat ROAS niet altijd een goed beeld geeft. Zeker wanneer je die doelen wilt gebruiken in combinatie met automation. Gerben en Sander van Freo lieten een interessante case zien waar ze een voorspellingsmodel hebben gebouwd wat de uiteindelijke winst van een conversie geeft. Door dit te implementeren zijn hun conversies gedaald, is de kosten per conversie gestegen maar is het daadwerkelijk eindresultaat voor de onderneming beter. Ze maken namelijk meer daadwerkelijk winst op de Google Ads campagne dan voorheen.

Daarnaast waren er meer sprekers die erop wezen om niet blind te staren op die online KPI’s. Meer conversies is niet altijd beter. Minder conversies en een hogere kosten per conversie kan prima zijn wanneer de kwaliteit van de leads toeneemt en de adverteerder producten verkoopt die een betere marge hebben.

On- en offline combineren

Tot slot liet Jumbo een mooi voorbeeld zien van hoe ze Online Advertising hebben gebruikt om hun winkelomzet te verhogen. Ze hebben laten zien wat wel en wat niet werkte, maar vooral ook hoe je dat nu echt goed kunt testen en meten. Want het blijft voor veel partijen lastig om een goed verband te kunnen leggen tussen het inzetten van Google ads en fysieke winkelverkoop. Wat Jumbo heeft weten te doen is de engegement rate te matchen aan een omzet verhoging en die data vervolgens uit te splitsen in groepen als ‘’stedelijke gebieden’’ ‘’landelijke gebieden’’. Hierdoor draaien ze nu hele specifieke campagnes door heel Nederland.

Al met al een zinvolle dag waar we nieuwe inspiratie hebben opgedaan om onze klanten nog beter te helpen.

cta-employee-particles
call-to-action
Wilco staat voor je klaar!
Meer weten?

Zo maak je de beste UTM codes en meting

Vorige blog

Guerilla marketing: inzetbaar voor e-commerce?

Volgende blog

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.