Blog

Sitemigraties – Wat te doen?

Geschreven door

Marc Receveur

SEO Marketeer

Gepubliceerd

12 februari 2020

Kennis

Yes! Je krijgt een nieuwe site. Shit. Nu moet je een sitemigratie gaan doen, met alle gevolgen vandien. Niet alleen is een migratie veel werk, het draagt ook nog een groot risico met zich mee: je kan potentieel veel rankings verliezen. We zeggen wel eens dat een sitemigratie één van de weinige manieren is voor een SEO-marketeer om in één klap je rankings te vernietigen.

Gelukkig zijn wij zeer ervaren met het uitvoeren van sitemigraties en zullen dit soort rampen niet meer voorkomen. Het is zelfs van levensbelang dat er een goede marketing partij betrokken is bij het creëren van je nieuwe website, zodat de webbouwer direct vanuit SEO-perspectief een topwebsite bouwt. De risico’s van een sitemigratie zijn sterk afhankelijk van het type en omvang van de migratie.

Type migraties

Er zijn tientallen soorten migraties, welke ook nog een met elkaar gecombineerd kunnen worden. De simpelste migratie is een servermigratie, de ingewikkeldste naar een volledig ander domein inclusief nieuw CMS en andere URL-structuur.

URL-migraties

Migraties waarbij URL’s worden aangepast vereisen altijd redirects. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Protocolwijziging

De site gaat over van HTTP naar HTTPS. Dit is een relatief eenvoudige wijziging, en om dit in te stellen moet alleen het volgende in de HT Access file van de website ingevoerd worden:

Wanneer dit is doorgevoerd, wordt alle verkeer geredirect naar de HTTPS versie van de URL. Dit gebeurd met een 301 redirect, waardoor de waarde van de oude URL ook wordt doorgestuurd naar de nieuwe URL.

Subdomain-wijziging

Deze migratie komt voornamelijk voor bij meertalige websites. Bijvoorbeeld, www.fr.voorbeeld.com wordt www.voorbeeld.com/fr/. Deze migratie vereist wel redirects, maar de content hoeft niet te veranderen.

Domeinwijziging

Wanneer een website overgaat op een heel nieuwe domein moeten alle URL’s op de website geredirect worden naar de nieuwe website. Daar nooit alle waarde van een website overgenomen kan worden door een volledig nieuwe website, zal er vrijwel altijd ranking verlies optreden. Domeinmigraties gaan vaak ook gepaard met content- en URL-wijzigingen, waardoor het redirecten handmatig zal moeten geschieden. Hierbij is nauwkeurigheid van kritiek belang, zodat de oude URL’s naar de correcte bijbehorende nieuwe URL’s verwezen worden.

Het wijzigen van domein is een van de meest ingrijpende migraties. Goed opletten dus!

Site structuurwijzigingen

Wanneer de structuur van een site verandert, betekent dat meestal dat er één of meerdere categorieën worden aangepast. Deze migratie vereist ook redirects, en kan een grote invloed hebben op de bestaande rankings. Omdat bij structuurwijzigingen niet de gehele website aangepakt wordt zoals bij domeinwijzigingen, is deze migratie minder hevig. Echter, grote oplettendheid is nog steeds vereist bij wijzigingen in de categoriestructuur!

Overige migraties

Niet alle migraties hebben direct te maken met veranderingen in de URL’s. Bijvoorbeeld, je kan ook alleen het design van de site updaten zonder dat er enige URL veranderd.

Site redesign

We noemden ‘m al even, maar SEO technisch gezien is deze migratie niet zeer impactvol. Echter, een redesign kan wel veel invloed hebben op CRO, conversies en klantbeleving op de website. Nog steeds een zeer impactvolle migratie dus, maar niet SEO-technisch!

Contentmigratie

Wanneer de content op een site grondig wordt aangepakt, spreken we van een contentmigratie. Hierbij blijven URL’s doorgaans hetzelfde, maar de content op de pagina’s veranderd. Hoewel hier dus geen redirects voor nodig zijn, is het wel belangrijk om te letten op de interne linkstructuur. Elke tekst moet handige en logische interne links bevatten, zodat de waarde van de website goed verdeeld blijft.

Naast de bovenstaande migraties zijn er nog veel meer mogelijkheden, maar de genoemde vormen de bulk. Tevens is het belangrijk om te weten dat elke aparte migratie niet betekent dat er geen andere migratie tegelijkertijd plaats kan vinden. Bijvoorbeeld, met de migratie naar een ander domein vinden er doorgaans op hetzelfde moment CMS, content, structuur en protocolmigraties plaats. Efficiënt, toch?

Het proces van een websitemigratie

Elke migratie heeft zijn eigen risico’s. Het gevolg van foutief uitgevoerde migraties is eigenlijk altijd verlies van rankings. Dit kan in grote of kleine mate. Deze risico’s kunnen echter voor een groot deel weggenomen worden door vanaf het eerste moment rekening te houden met ‘D-Day’, de dag van de livegang.

Wat kun je doen om de risico’s bij een migratie te minimaliseren?

Veel, gelukkig! In de onderstaande afbeelding kan je eenvoudig in steekwoorden aflezen wat er allemaal nodig is. Wij gaan nog even dieper in op de essentiële stappen.

Strategie

Voordat er wordt begonnen met de ontwikkeling moet duidelijk zijn wat de doelstelling is. Wat verwacht de bezoeker? Waar moet de site aan voldoen? Wat is er mogelijk? Stel jezelf en andere partijen relevante vragen die een doordacht antwoord vereisen. Tevens, niet onbelangrijk: het budget. Er is altijd een maximum budget beschikbaar en het is kritiek om de verwachtingen te verbinden aan dit budget.

Gevolg ondoordachte strategie: Pas laat in de ontwikkelingsfase kunnen er nieuwe ideeën of eisen ontstaan die niet meer geïmplementeerd kunnen worden zonder extra kosten en/of uitstel.

Deskundige hulp

Al vanaf de eerste fases bij de ontwikkeling van een nieuwe website is het noodzakelijk dat er SEO-kundige mensen aandacht besteden aan het project. Bij de eerste tekeningen van de layout moet namelijk al gedacht worden aan hoe teksten geplaatst zullen worden en hoe de categoriestructuur er uit zal zien. Ook de URL structuur behoort tot de eerste fases van de ontwikkeling van de site.
Gevolg gebrek deskundige hulp: professionals kunnen je tijdig op handige trucs wijzen of juist ideeën die onpraktisch zijn snel de wereld uit helpen. Tevens zullen SEO marketeers je website goed op weg helpen voor optimale indexatie door Google.

Planning

Wellicht wel het allerbelangrijkst: zorgvuldige planning. Maak een lijst met alle werkzaamheden die gedaan moeten worden, en waar deze aan moeten voldoen. Bijvoorbeeld: lang voordat je 100 nieuwe categorieteksten online zet, kan er allang een web gemaakt worden waarbij alle teksten aan elkaar gelinkt worden. Dit web kan vervolgens meegenomen worden bij de contentplanning voor de tekstschrijvers.
Door correcte planning worden geen noodzakelijke stappen overgeslagen, en kunnen er geen fouten ontstaan in de ontwikkelingsfase van bijvoorbeeld een nieuwe website.

Daarnaast, bedenk ook wanneer je de website live wilt zetten. Doe dit bijvoorbeeld niet op het moment dat je op de piek van je seizoen zit, maar juist wanneer het rustig is.

Gevolg slechte planning: Ontwikkelfases kunnen langer duren dan gedacht of juist korter. Hierdoor kunnen gerelateerde processen zoals het schrijven van teksten in de war raken.

Testen

Testen is met name belangrijk in het geval van een nieuwe website of grondige redesign. Dit dient in elke fase te gebeuren. Zijn alle URL’s correct? Staat er al content op de site? Zo ja, staan er al interne links in en werken deze ook? Werkt de website op mobiel? Is de uitlijning consistent? Deze vragen en meer moeten bij elke nieuwe fase van de ontwikkeling gesteld worden. In het verlengde hiervan moeten bugs die gevonden worden bij het testen binnen een acceptabele tijd worden opgelost.

Gevolg onzorgvuldige tests: Fouten zullen doorsluipen naar de liveversie van de website, wat voor kleine maar ook grote gevolgen kan hebben. Foutieve canonicals, 404 errors en redirects kunnen de dag van de livegang zeer beroerd laten verlopen. Voor internationale websites is het zeer belangrijk om kritisch te kijken naar de hreflang.

Ná de migratie

Als de livegang is gebeurd, de pagina’s gefetched en de eerste bezoekers zijn verwelkomd is het zeer belangrijk dat de site nogmaals een uitgebreide tech check krijgt. Al deze checks zijn ook al een of meerdere keren voor de livegang gebeurd, maar tijdens het daadwerkelijk kan er nog van alles fout gaan.

  • Is alle content correct overgekomen?
    • Werken alle interne links?
  • Werken alle redirects?
    • Dit is te checken in Screaming Frog
  • Is de site snelheid zoals verwacht?
  • Staan de hreflang, canonicals en andere tags correct?
  • Werkt de betaalomgeving naar behoren?
  • Werken alle Google trackers naar behoren?
    • Google Search Console
    • Google Analytics
    • Google Tag Manager
  • Werkt de structured data naar behoren?

Stel je rank trackers in op de nieuwe zoekwoorden waar je voor hoopt te scoren en begin met meten. Binnen enkele dagen wordt duidelijk wat de verschillen zijn tussen de rankings vóór en ná de livegang. Geef de correcte hoeveelheid aandacht aan pagina’s die toch zakken.

Als het hele proces van begin tot livegang correct is verlopen, is het risico op positieverlies geminimaliseerd. Sterker nog, het is ook goed mogelijk dat je rankings per direct beginnen te stijgen. Dat is de beste bevestiging van je migratie helemaal goed is gegaan.

De kans op ranking-verlies blijft bestaan bij correct uitgevoerde migraties, maar zelfs als het gebeurd is de mate van verlies beperkt. Een sitemigratie kan zeer eenvoudig zijn, maar hoe groter de website, hoe ingewikkelder het proces. Zorg er voor dat je vanaf het begin van het proces de juiste professionals om je heen hebt. Traffic Today heeft al talloze livegangen voor haar klanten succesvol begeleid.

Zit jij te denken aan een nieuwe website? Neem contact met ons op en we maken graag een persoonlijk advies gericht op jouw website!

Heb je een vraag?

Marc vertelt je graag meer

Nieuwe features van Google: Januari

Vorige blog
Close Hoor het van Marc

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.