Blog - 03 maart 2020

Hacking the algoritm

Geschreven doorRuben Onze ervaren Business Developer

We spenderen vandaag de dag veel tijd en energie om te achterhalen wat ‘het algoritme’ doet. Het is natuurlijk belangrijk om te weten hoe zoekmachines in elkaar zitten en wat belangrijke rankingfactors zijn, maar nog te vaak vergeten marketeers het menselijke aspect in hun contentstrategie. Hieronder lees je waarom het eens zo belangrijk is om te focussen op het ‘menselijke algoritme’ en hoe ook jij dit kan doen.

Het doel van Google

Het ultieme doel van Google is om alle informatie ter wereld op een zo toegankelijk mogelijke manier te ordenen. De veranderingen die Google vandaag de dag doorvoert, zijn er dan ook voornamelijk op gericht om de ervaring van de gebruikers te verbeteren. Dat merk je aan de recente, grote updates, zoals o.a.:

●     Mobile first: gebruikers surfen meer en meer via mobiele apparaten, dus wil Google ons aanzetten om de mobiele versie van websites prioriteit te geven

●     BERT: met deze update wil Google de ‘natuurlijke’ taal van mensen beter begrijpen

●     Schema.org: om inhoud van websites en bijhorende resultaatfuncties te verbeteren

Google verschuift de focus dus meer en meer naar de intentie van de bezoeker, waardoor het belang van een goede user experience steeds groter wordt. Om dat te doen, begin je best bij het begin: de customer journey.

Customer journey

Elke campagne begint bij het uitwerken van persona’s en de customer journey. Hierdoor krijgen we inzicht in wie onze potentiële klanten zijn en welke weg ze afleggen om uiteindelijk klant te worden. Dankzij deze inzichten, kunnen we inspelen op de individuele behoeften en vragen van de klant, en hem/haar op het juiste moment de juiste informatie aanbieden.

De ideale manier om dit te doen, is door gebruik te maken van het See, Think, Do, Care model. Dit model werd specifiek ontworpen met het oog op de intentie van de klant tijdens de customer journey. Meer informatie vind je terug op deze blog over See, Think, Do, Care.

Focus niet enkel op posities en bezoekersaantallen

Veel mensen hebben de reflex om het succes van hun online marketing te evalueren op basis van de posities die ze halen in Google, het aantal websitebezoekers dat ze ontvangen of het aantal aanvragen dat binnenkomt. Deze metrics mogen we zeker niet negeren, maar nu de focus van Google meer en meer op kwaliteit komt te liggen, komen andere metrics meer naar voren.

Bounce rate

De bounce rate, ofwel bouncepercentage, is het percentage van bezoekers dat tijdens het bezoek aan een website slechts één pagina bekijkt en vervolgens de website verlaat. Je kan dit voor je hele website bekijken, maar nog nuttiger is om het te bekijken per pagina. Als het bouncepercentage van een welbepaalde pagina uitzonderlijk hoog is, wil dit misschien zeggen dat de bezoeker niet vindt wat hij/zij zoekt. Hieruit kan je bijvoorbeeld concluderen dat je de inhoud of structuur van deze pagina moet aanpassen, om beter bij de zoekintentie aan te sluiten.

Time on page

Net zoals bounce rate is de tijd die bezoekers op een welbepaalde pagina spenderen, een goede metric om te achterhalen wat de bezoekers van de inhoud van deze pagina vinden. Heb je een blogartikel geschreven van 700 woorden en zie je dat mensen maar 15 seconden op de pagina zijn? Dan is dit een teken om bijvoorbeeld de lay-out te bestuderen. Is de pagina overzichtelijk genoeg? Gebruik je titels en tussentitels? Moet je het artikel misschien opdelen in 2 of 3 verschillende artikelen om de aandacht van de bezoeker makkelijker te kunnen vestigen?

Click-through rate

De CTR is het percentage van mensen dat doorklikt op jouw zoekresultaat, link of advertentie in verhouding met het aantal vertoningen. Deze metric wordt voornamelijk gebruikt in SEA-campagnes, maar kan ook een meerwaarde zijn binnen SEO. Is je CTR aan de lage kant, dan kan je gaan nadenken of je title tag of metadescriptie de bezoeker wel genoeg aanspreekt en aanzet tot actie (doorklikken).

Maak ‘shareable content’

Deze term heb je ongetwijfeld al wel zien passeren. Shareable content is altijd wel een topic geweest binnen SEO, maar lijkt nu nog meer aan belang te winnen. Shareable content is content die mensen aanzet om ze te delen met hun eigen connecties.

Als je als merk erin slaagt om anderen jouw content te laten delen, levert dit heel wat beloningen op: meer naamsbekendheid, hogere engagement, organische linkbuilding, enzovoort.

Shareable content ligt helemaal in de lijn van de focus op organische groei die Google nastreeft. Enkele tips om deelbare content te creëren:

●     Luister naar je huidige audience: welke vragen stellen zij vaak aan jouw medewerkers of op social?

●     Schrijf artikels als ‘10 tips om X te doen’ of ‘5 tools die Y kunnen’. Dit soort artikelen creëert een bepaalde verwachting bij de bezoeker (“Ik ga 10 dingen lezen”) en dat zorgt ervoor dat ze het hele artikel lezen. Daarnaast hebben ze vaak ook een hoog engagement op social media.

●     Doe zelf een onderzoek naar evoluties in je sector

●     Maak het gemakkelijk voor je bezoeker om content te delen

●     Speel in op onderwerpen die ‘trending’ en actueel zijn

Conclusie

Focus niet te hard op de “technische” details van SEO als het op content aankomt, maar verplaats jezelf in de plaats van je bezoekers. Identificeer via welke zoekwoorden zij op je website terechtkomen en welke pagina ze dan te zien krijgen. Zorg ervoor dat deze pagina zo goed mogelijk is afgestemd op die intentie en dat ook de CTA’s logisch zijn.

Eens Google merkt dat de bezoeker vaak doorklikt op jouw website en dan nog eens lang op de website blijft, zal Google concluderen dat de informatie die zij aanbieden op een bepaald zoekwoord, relevant is voor die bezoekers.

Kortom, hoe beter wij erin slagen om ons te verplaatsen in de gedachten van onze potentiële klanten, hoe succesvoller onze online marketing zal zijn. Probeer dus niet het algoritme van Google te ‘hacken’, maar dat van je bezoeker!

5 websites om de laadsnelheid van je website te checken

Vorige blog

SEMrush advertising toolkit

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.