Blog - 22 december 2023

1 min leestijd

Google Graveyard: de digitale begraafplaats van Google

Geschreven doorJolijn Onze ervaren Content Marketeer

Waar de digitale wereld en technologie blijft veranderen, is het niet gek dat sommige services en projecten tot hun einde komen. We nemen een kijkje in de digitale begraafplaats van Google, die ook wel Google Graveyard wordt genoemd.

Wat is Google Graveyard?

Google Graveyard is een symbolische term die wordt gebruikt voor de diensten en producten die Google in de afgelopen jaren heeft stopgezet. Het is eigenlijk een verzamelplaats voor digitale projecten die ooit werden gelanceerd, maar het uiteindelijk niet overleefd hebben. Deze digitale begraafplaats staat symbool voor de snel veranderende tech-industrie en de voortdurende zoektocht naar innovatie.

Diensten die het niet overleefd hebben

Er zijn een aantal diensten vanuit Google die hun laatste rustplaats hebben gevonden. We hebben een kleine selectie gemaakt van uitlopende diensten en verschillende projecten die Google heeft uitgeprobeerd, maar uiteindelijk heeft stopgezet.

#1 – Google Reader

Een van de meest betreurende diensten in de Google Graveyard is Google Reader: een RSS-feedreader die werd stopgezet in 2013. Waarschijnlijk zijn er nog veel internetgebruikers die zich herinneren hoe deze handige tool hielp bij het volgen van nieuws en blogs.

#2 – Google Buzz

Google Buzz was een poging om het sociale-medialandschap te betreden, maar het was niet opgewassen tegen Facebook en Twitter. Deze messaging-dienst werkte samen met Gmail. Het werd stopgezet in 2011.

#3 – Google Glass

Ondanks dat Google Glass nog steeds bestaat voor zakelijke toepassingen, verdween de consumentenversie in 2015. Het was een draagbare computer in de vorm van een bril waarmee je informatie kon vinden. Door de mislukking van deze slimme bril werd het duidelijk hoe moeilijk het kan zijn om voor consumenten een nieuwe technologie te ontwikkelen.

#4 – Google Wave

Google Wave leek een veelbelovende samenwerkingsdienst, maar uiteindelijk sloeg het niet aan bij het grote publiek. Het was een dienst waarin je met meerdere personen aan projecten kon werken in combinatie met een speciaal chatsysteem. Deze dienst werd stopgezet in 2012.

Ambush marketing: een ongehoorzame vorm van reclame

Vorige blog

5 misvattingen over merkpositionering

Volgende blog