Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
”Er zijn twee soorten marketing: dure en voordelige marketing. Dure marketing is de variant die niet werkt, terwijl voordelige marketing werkt -ongeacht de kosten”, schreef auteur Jay Conrad Levinson ooit. Met dat laatste doelde de auteur onder andere op ambush marketing. Ambush marketing is een bijzondere vorm van marketing, waarbij je bedrijf publiciteit krijgt, zonder er veel voor te hoeven betalen. Onthoud wel dat ambush marketing een gewaagde vorm van marketing is waar je niet zomaar aan begint. Verdere uitleg en voorbeelden over ambush marketing lees je hier!
Ambush marketing is een strategische vorm van marketing waarbij een bedrijf profiteert van grootschalige evenementen, zonder zich als sponsor aan het evenement te binden. Meestal wordt er bij ambush marketing een beroep gedaan op een creatieve vorm van reclame die televisiekijkers of aanwezigen triggert.
Ambush marketing kan een effectief middel zijn in het vergroten van de naamsbekendheid en het aantrekken van de aandacht van consumenten, maar in het slechtste geval heb je een juridisch geschil aan je broek doordat de organisatoren jou als niet-sponsorend merk voor de rechter slepen.
Nu de definitie je duidelijk is, is het tijd om een voorbeeld te geven van een ambush marketingactie. We trappen af met een ambush marketingactie die het hele land in rep en roer bracht in 2006.
De Wuppie was een klein, pluizig wezentje, dat bedacht werd door Albert Heijn voorafgaand aan het WK voetbal in 2006. Bij iedere €15,00 aan boodschappen kregen klanten van Albert Heijn een Wuppie. Er kwam een ware run op de wuppies en Nederlanders deden massaal hun boodschappen bij de supermarkt. En dat terwijl Albert Heijn helemaal geen sponsor was van het WK voetbal!
We blijven even bij het wereldkampioenschap voetbal, maar dan bij de editie van 2010. Bavaria, dat in tegenstelling tot de concullega’s van Budweiser geen sponsor was, stuurde 36 vrouwen met een Bavariajurkje naar de wedstrijd Nederland – Denemarken. Het doel van Bavaria was om hun jurkjes (en daarmee hun bier) onder de aandacht te brengen. De actie kon niet op waardering rekenen van de FIFA, dat de dames liet verwijderen uit het stadion.
Tijdens de Olympische Spelen bedacht Durex (dat tevens geen sponsor was), een slimme vorm van sluiksponsoring. In Londen, waar de Spelen destijds gehouden werden, plaatste de condoomfabrikant een billboard. Hierop beeldden ze de vijf Olympische ringen af als vijf condooms, met daaronder de tekst: Usain – not every man wants to be the fastest in the world. Je kunt je wel voorstellen op wat voor publiciteit er gerekend kon worden.