Blog

De ontwikkelingen van Google Marketing Live 2019

Geschreven door

Carina van de Craats

Content Marketeer

Gepubliceerd

27 mei 2019

Ontwikkeling

Het Google Marketing Live 2019 event heeft onlangs plaatsgevonden in San Francisco. Veel professionals van over de hele wereld komen hier bijeen om hun kennis te delen en uit te breiden. Google gebruikt het jaarlijkse event om bedrijfseigenaren en marketeers te laten weten welke functies en producten ze in de nabije toekomst verwachten beschikbaar te maken, want Google blijft zich natuurlijk altijd ontwikkelen.

Als online marketeer moet je natuurlijk alles op de voet volgen en daarom delen wij de 9 belangrijkste innovaties met jou!

1. Discovery Ads in Search

Afgelopen september is Google Discover geïntroduceerd. Google Discover toont onderwerpen en nieuwsitems over de inhoud dat wellicht interessant voor jou kan zijn op basis van jouw voorkeuren. Dit kan je gebruiken via de Google App op je telefoon, tablet of desktop. Op het Google Marketing Live event is aangekondigd dat het platform nu ook beschikbaar is voor adverteerders. Het biedt namelijk een nieuwe manier van adverteren voor producten en services. De advertenties, die Discovery Ads worden genoemd, kunnen worden weergegeven in verschillende feed-omgevingen van Google en hebben dus voldoende bereik.

2. Gallery Ads in Search

Niet alleen kwam Google met het nieuwe advertentie type Discovery Ads, maar ook Gallery Ads werd aangekondigd. Adverteerders krijgen hierbij de mogelijkheid om te adverteren met een meer interactieve en visuele advertentie-indeling. Je kunt gemakkelijker consumenten aantrekken met een visueel element bij de informatieve tekst. Deze Gallery Ad wordt ook gewoon bovenaan de zoekpagina getoond, maar is slechts beschikbaar voor de advertentie die de absolute toppositie bekleedt. Het is toegestaan om als adverteerder vier tot acht afbeeldingen toe te voegen, met daarbij een 70-karakter beschrijving bij elke afbeelding. Deze manier van adverteren wordt aan het eind dit jaar verwacht.

3. Deep Linking in Search, Display en Shopping

Het is algemeen bekend dat de zoekopdrachten steeds meer stijgen. Steeds meer mensen gaan online en ook de ouderen kunnen bijna niet meer achterblijven. Op het Google Marketing Live event is ook de Deep Linking geïntroduceerd, dat eind dit jaar beschikbaar wordt. Bij een zoekopdracht wordt een bezoeker die op jouw advertentie klikt niet meer doorgestuurd naar de mobiele website, maar naar de desbetreffende app wanneer deze beschikbaar is. Hierdoor kan de bezoeker gemakkelijker overgaan tot het bestellen van het product, omdat de eigen gegevens in de app al zijn ingevuld. Hierbij moet de app natuurlijk wel al zijn gedownload en gebruikt.

4. Verbeterpunten bij Smart Bidding

Smart Bidding is inmiddels bijna een jaar gelanceerd en dit jaar heeft Google aangekondigd dat er verschillende verbeterpunten zijn aangebracht bij het Smart Bidding. Adverteerders kunnen kiezen uit een aantal bied-methodes om de zoekwoorden te managen. Machine Learning wordt toegepast om het aantal conversies, omzet of ROAS te optimaliseren. Dit jaar worden er 3 grote verbeterpunten toegepast bij Smart Bidding:

  • De conversiedoelen op campagneniveau: als jouw campagne om één conversiedoel draait, kun je alle biedingen optimaliseren voor dat specifieke doel.
  • Conversie actiesets: wil je jouw biedingen in meerdere campagnes optimaliseren? Je kan binnenkort een reeks gewenste conversie-acties maken.
  • Seizoensgebonden aanpassingen: is er een aankomend event waarbij er een kans is dat de conversiemogelijkheden worden verhoogd? Google Ads kan de biedingen optimaliseren voor die periode, waarna ze weer terug worden gezet naar normaal.

5. Bumper Machine

YouTube wordt ook steeds belangrijker voor adverteerders. Echter hebben zij niet de mogelijkheid om een bumper ad van zes seconden te maken. Video’s zijn vaak te lang en zij kunnen de kijkers niet boeien in deze korte tijd. Google heeft aangekondigd dat er binnenkort een nieuwe tool komt dat de YouTube adverteerders gaat helpen met het automatisch creëren van een bumper ad van zes seconden. Dit wordt gedaan door de tool Bumper Machine, met behulp van Machine Learning. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van de meest interessante en goed gestructureerde stukjes video uit de langere video, zodat er een duidelijke bumper Ad gecreëerd kan worden. Google heeft dit besloten omdat er op deze manier meer waarde wordt toegevoegd aan de YouTube advertenties en bedrijven succesvoller kunnen adverteren met bumper Ads.

6. Aankopen doen in Google Shopping

Net als het direct kunnen afrekenen via de Instagram-app, dat een aantal maanden geleden werd gelanceerd, wil Google nu ook via Google Shopping producten direct laten afrekenen. Je hoeft dus bij een Google Ad niet meer door te klikken naar de website om daar vervolgens het product te bestellen, maar je wordt direct via Google Shopping doorgestuurd zodat je kan betalen. Dit scheelt dus voor de consument een aantal keer doorklikken en het online bestellen wordt daarbij gemakkelijker. Google wil zo de consument een plezierige en pragmatische winkelervaring te bieden.

 

7. Veranderingen in Google Ads Audiences

Zoals je het misschien ook wel voorbij hebt zien komen: custom affinity + intent = custom audiences. Google gaat het affiniteits- en intentie gebaseerde publiek samen tot één aangepast publiek voegen. Dit kan worden gebruikt door Google, YouTube en Gmail. Met een aangepaste affiniteitsdoelgroep kun je een groep mensen targeten, die bepaalde gedeelde belangen tonen en zich op dezelfde manier gedragen zoals de mensen in jouw doelgroep. Op deze manier kan je meer mensen met grote precisie kunt targeten.

8. Audience Expansion tool

Google heeft al een inhaalslag gemaakt op Facebook. Google wil deze stijgende lijn de komende tijd doortrekken. In 2019 wordt de Audience Expansion tool gelanceerd. Google verbetert de automatische target functies in hun display-advertenties en je kunt gemakkelijk klanten bereiken die dezelfde interesses hebben dan de mensen binnen de Custom Audience.

9. Lokale campagnes bieden meer mogelijkheden

Iedereen doet het: online de desbetreffende winkel onderzoeken voordat ze de fysieke winkel bezoeken. Daarom vindt Google de mensen die ‘in de buurt’ zijn ook erg belangrijk. Google gaat nu lokale campagnes introduceren voor alle adverteerders. Nadat je jouw winkellocaties, een aantal advertentieteksten, een paar afbeeldingen, een budget en een bod hebt verstrekt, optimaliseert Google-advertenties de advertentieweergave voor alle locaties om het bezoekersaantal naar jouw winkels te maximaliseren.

Meer weten over Google Marketing Live 2019?

Zoals je hebt gelezen gaat er dus het een en ander veranderen en kunnen hier meer kansen voor jou in zitten. Automation en Machine Learning gaan ook veel belangrijker worden. Zorg er dus ook voor dat je hier nieuwe kansen mee kan pakken en je je blijft ontwikkelen. Wil je nou meer weten over de nieuwe ontwikkelingen van het Google Marketing Event 2019? Neem dan gerust even contact op met één van onze marketeers.

Heb je een vraag?

Carina vertelt je er graag meer over.

New Google Ads: Gallery en Discovery Ads

Vorige blog

Adverteren op YouTube: zo boek je succes!

Volgende blog
Close Hoor het van Marc

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.