Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Er bestaat een wijdverspreide tegenstrijdigheid over de relevantie van branding, vooral onder startups en kleine bedrijven. Vaak blijven kleine bedrijven verblindt door de onjuiste veronderstelling dat merken uitsluitend de grotere vissen in de vijver zijn die onbeperkte toegang hebben tot enorme budgetten en landelijke erkenning krijgen. Ze berusten in hun lot en doen weinig meer aan branding dan fraaie visitekaartjes of een aantrekkelijk logo. Ironisch, gezien het feit dat het juist de kleine bedrijven zijn die meer moeten profiteren van branding dan hun gevestigde tegenhangers.
Branding is een (merk)dienst die helpt bij het opbouwen en beheren van een unieke merkidentiteit voor een product, dienst of organisatie. Dit omvat het creëren van een herkenbare huisstijl het definiëren van kernwaarden, een duidelijke propositie neerzetten. Alles is erop gericht om een positieve associatie en emotionele connectie met de doelgroep op te bouwen. Een sterke branding stelt een merk in staat om zich te onderscheiden van concurrenten, vertrouwen op te bouwen bij consumenten en loyaliteit te stimuleren.
Decennia geleden werd branding gedefinieerd als een naam, slogan, symbool of design of een combinatie van deze elementen, die een bedrijf, product of dienst van een ander onderscheiden. Vandaag de dag is branding complexer en nóg belangrijker. Om te beginnen is branding veel meer dan een logo. Het omvat alles wat je doet en beweert te zijn als bedrijf, zelfs als je bedrijf alleen over jou gaat.
In het Engels:
“Your brand is the sum total of your customers’ perceptions, notions and experience. It is the face, personality and the values espoused by your business – and everything in between.”
Wat nog belangrijker is, is dat elk facet van je bedrijf – of het nu je profiel op sociale media is, de toon van je voicemails of de manier waarop je een service presenteert, brengt en levert – de essentie van jouw branding vastlegt en een impliciete boodschap verzendt over hoeveel je je eigen zaak respecteert.
Daarnaast staat je merk voor wie je bent, waar je in gelooft en hoe je door je doelgroep gezien wilt worden, daarom is branding zo belangrijk voor een organisatie.
Uiteenlopende doelstellingen is een belangrijke reden van het verschil tussen branding/marketing. Branding draait om het bouwen en onderhouden van een sterke merkidentiteit en imago en het creëren van een emotionele band tussen het merk en de doelgroep.
Marketing daarentegen is meer gericht op het bevorderen van verkoop en het genereren van directe resultaten. Een typische marketingcampagne kan zich richten op het promoten van specifieke producten of diensten, het aantrekken van potentiële klanten via advertenties en promoties, en het meten van concrete prestatie-indicatoren zoals omzet en conversieratio’s.
Een voorbeeld van een branding campagne zou kunnen zijn dat een luxe automerk verhalen deelt over zijn lange geschiedenis van vakmanschap en innovatie om een gevoel van prestige en kwaliteit op te bouwen. Een marketing campagne voor datzelfde automerk zou kunnen bestaan uit het adverteren van een specifiek model met kortingen en financieringsopties om de verkoop te stimuleren.
Branding gaat niet alleen maar over ervoor zorgen dat je doelgroep jou kiest over de concurrentie. Het gaat er ook om dat je prospects zien dat je een oplossing voor hun probleem of behoefte bent. In essentie is branding dus een probleemoplosser. Een goed merk zal:
Branding weerspiegelt een gedurfde afkondiging die je bedrijf maakt. Het vertelt je publiek dat je serieus bent en ook bereid bent om alle gemaakte beloftes namens je bedrijf waar je te maken. Letterlijk alles waar je merk voor staat zou duidelijk herkenbaar moeten zijn voor de buitenwereld door middel van de branding. Wat er anders gebeurt? Dan zien je klanten heel snel het gat dat er is tussen dat wat je ze beloofd hebt en wat je daadwerkelijk aan ze levert. We hoeven denk ik niet te benadrukken dat dit ernstige gevolgen kan hebben voor je brand awareness, maar ook zeker voor het algehele welzijn van je zaak. Dit betekent eigenlijk dat je geen intenties aan je merk moet koppelen als je er niet zeker van bent dat je de juiste acties erop kan ondernemen.
Het mooie van branding is dat het niet wordt beperkt tot alles wat er gebeurt voor een aankoop. In feite is het de ervaring die het geeft aan je publiek op verschillende momenten in de klantreis, in het speciaal het moment na de zakelijke transactie.
Wanneer je deze vragen eerlijk beantwoordt, dan geef je jezelf een goede kans om een loyaal klantenbestand te creëren welke er naar uitkijkt om jou te vertrouwen. Bovendien zorgt dit ervoor dat je je marketingstrategieën naadloos kunt afstemmen op je bredere bedrijfsdoelstellingen. Steeds meer bedrijven zien het belang van branding in de marketing in.
In een markt waar hevige concurrentie heerst, hoe zorg je dan dat je je onderscheid van die andere duizenden, gelijksoortige bedrijven die net zo goed, zo niet beter, zeggen te zijn als jij? Wat je nodig hebt is het besef dat je niet langer op lokaal niveau aan het concurreren bent. Met de ontwikkelingen in online en offline technologieën is letterlijk de hele wereld jouw marktplaats.
De propositie dat jouw organisatie een wereldwijd publiek kan bedienen en dat je groei onbeperkt is wordt alleen beperkt door je eigen verbeelding. Het nadeel is wel dat je je moet ontdoen van veel meer concurrentie wanneer je wilt meevechten op wereldwijd niveau.
Bij het opbouwen van een merk en zijn waardigheid, moet je je klanten een reden geven om jou te overwegen alvorens ze bij een ander gaan kijken. Onderzoek wijst dan ook uit dat mensen zich liever associëren met organisaties met een merk dat waardig is en een goede reputatie heeft, dan met organisaties die dat niet hebben.
Je publiek leert na verloop van tijd niet alleen je bedrijf beter kennen maar ze zullen je ook meer gaan vertrouwen. Om die vertrouwensband te ontwikkelen, moet je echter hardop schreeuwen waarom ze jouw merk moeten proberen. Hier begint het opbouwen van je merk, de ervaring van de eerste paar klanten met kwaliteit van jouw diensten.
Het combineren van de onderwerpen, bekwaamheid met je ongeëvenaarde klantenservice en social media beleid zorgt ervoor dat je de nodige basis legt. De onderliggende boodschap van alles wat je doet moet zijn dat het is om de ervaring van je klanten te verbeteren, en ze aan te sporen om terug te komen bij je organisatie.
Laten we het onder ogen komen. De meeste mensen hebben gewoon niet de tijd of interesse om uit te zoeken waarom ze zich om jouw merk moeten bekommeren, zelfs niet nadat je een website hebt gelanceerd. Het is dus jouw plicht om te zorgen dat jouw merk alle mogelijke vragen richting jouw organisatie beantwoordt.
Bijvoorbeeld, hoe kan jij je vrienden vertellen over die voetbalschoenen die zo ontzettend fijn zitten als je het merk niet eens meer kunt herinneren? Iedere organisatie heeft een stukje geloofwaardigheid nodig, want je merk wordt het gezicht dat jouw potentiële publiek te zien krijgt. Dit gezicht wil je laten zien tijdens de klantreis en zo win je dus uiteindelijk hun vertrouwen. Het creëren van een eigen merkidentiteit is, zonder discussie, een van de beste manieren om goed nieuws te verspreiden over je bedrijf. Daaraan is evident dat je marketing, logo ontwerpen, social media uitingen en reputatie met elkaar in lijn liggen. Alleen zo maak je de juiste indruk op jouw publiek.
Als dat gebeurt, heb je meer kans om je publiek te overtuigen om je succes partner te worden, waardoor wegen naar nieuwe, verantwoorde manieren om omzet te genereren worden geopend.
Het is erg belangrijk dat jij ervoor zorgt dat je de klant een goede reden geeft om verbinding te voelen met jouw bedrijf en dat doe je door duidelijk te maken wat je voor hen kan betekenen. Wanneer je dat voor elkaar krijgt dan is de kans groot dat je ze van passieve- in actieve deelnemers veranderen. Met andere woorden zorg je ervoor dat ze een stap dichter bij een aankoopbeslissing komen. Een heel belangrijk punt want, zoals bergen met onderzoeken ons vertellen, drijft ons emotionele brein tot het doen van een aankoop en niet ons rationele brein.
Als emotioneel betrokken wezens, zijn mensen dol op ideeën, verhalen, concepten en zelfs producten die weten dat emotionele aspect te triggeren. Emotie scoort zelfs hoger dan logica wanneer het aankomt op het ontwikkelen van loyaliteit voor je merk.
Dit fenomeen werd wel erg goed duidelijk met de advertenties die getoond werden tijden de Olympische Spelen in Rio van 2016. De meest populaire waren namelijk de advertenties die emoties en ervaringen combineren om zo een onuitwisbare emotionele connectie te vormen met het publiek.
Simpel gezegd is het dus zaak dat je met branding iedere keer inspeelt op het gevoel van je klanten als ze jouw bedrijf tegenkomen. Storytelling is hiervoor een van de beste manieren omdat het onderbewust een brug maakt tussen het verhaal en je merk.
Het menselijke aspect van branding is een onderwerp dat altijd relevant blijft, vooral in tijden waar we slechts een aantal milliseconden hebben om emotioneel contact te leggen met ons publiek.
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.