Blog - 02 juni 2023

Tone of voice bij het schrijven van content: houd hier rekening mee

Geschreven doorMaud Onze ervaren Content Marketeer

De tone of voice verwijst naar de manier waarop je jouw boodschap overbrengt. Dit doe je met de juiste toon, stijl en woordkeuze. Het is een belangrijk aspect binnen het communiceren met jouw doelgroep. Want, hoe zorg je ervoor dat iedereen zich aangesproken voelt? Wij leggen je daarom graag uit hoe jij jouw online teksten het beste schrijft.

Spelling en grammatica

De juiste spelling en grammatica zijn van groot belang. Fouten in de tekst kunnen de indruk wekken dat je onvoldoende aandacht hebt besteed aan de tekst. Dit kom niet professioneel over. Zeker als het gaat om termen binnen jouw eigen vakgebied.

Twijfel je over de spelling van een bepaald woord of de grammatica van een bepaalde zin? Dan zijn er een aantal websites die je kunt raadplegen:

  • Onzetaal.nl
  • Spellingsite.nu
  • Woordenlijst.org

Leesgedrag van de bezoeker

De bezoeker heeft een bepaald leesgedrag. Houd daar rekening mee. Een belangrijke regel hierbij is het piramide schrijven. Waar je vroeger eerst de details schreef en vervolgens een conclusie, doe je dit tegenwoordig juist andersom. Je begint in de inleiding dus met de kern. Dit doe je kort en krachtig. Geef daarna meer toelichting in het middenstuk en onderbouw ten slotte je boodschap. Zo zorg je ervoor dat je tekst beter scanbaar wordt.

Houd het simpel

Ben je bekend met de 6 verschillende taalniveaus? A1 is het laagste niveau en C2 is het hoogste.

  • A1 en A2: basisgebruiker/beginner
  • B1 en B2: zelfstandige gebruiker/gevorderd
  • C1 en C2: vaardige gebruiker/vergevorderd

Veel bedrijven maken de fout dat zij op C1-niveau schrijven voor hun doelgroep. Maar voor veel mensen zijn deze teksten te moeilijk om te begrijpen. Het niveau van de gemiddelde Nederlander ligt namelijk op B1. En dat geldt niet alleen voor mensen met een lager opleidingsniveau. Ook mensen met een hoger opleidingsniveau vinden B1 teksten fijner om te lezen. Het leest nu eenmaal gemakkelijker en sneller weg. Houd je teksten dus lekker simpel.

Dit zijn de belangrijkste regels voor het schrijven in begrijpelijke taal:

  • Gebruik moderne taal.
  • Vermijd te veel vaktermen.
  • Schrijf actief! Gebruik dus geen woorden als ‘kunnen’, ‘gaan’ en ‘zullen’.
  • Schrijf positief. Bijvoorbeeld: ‘Wij zijn open van dinsdag tot en met zaterdag’, in plaats van ‘Wij zijn dicht op maandag’.
  • Spreek de klant aan, in plaats over hem of haar te spreken.

Overtref de verwachtingen

Teksten komen als eerste binnen via ons emotionele brein. Dit betekent dat we er eerst een bepaald gevoel bij krijgen, voordat we echt gaan nadenken over de inhoud. Daarom vinden mensen humor in teksten zo leuk. Zorg dus bijvoorbeeld voor wat grapjes in jouw teksten.

Een andere tip is om ongebruikelijke woorden te gebruiken. Bijvoorbeeld ‘briljant’ in plaats van ‘slim’. Of ‘bizar veel’ in plaats van ‘heel veel’. Woorden als ‘heel’, ‘erg’ en ‘veel’ worden namelijk vaak gebruikt en slaan eigenlijk niet echt meer aan. Maar als je eens iets schrijft als: ‘Dit zijn 5 tips om bizar goede teksten te schrijven!’, klink dat gelijk een stuk overtuigender. Hopelijk lukt het jou met deze tips om teksten te schrijven die beter aanslaan op jouw doelgroep. Succes!

Hoe zorgen spamfilters ervoor dat je bedrijf minder risico loopt op een cyberaanval?

Vorige blog

De klantreis: van touchpoint tot winkelwagen

Volgende blog