Blog - 02 juni 2023

1 min leestijd

De footer: elementen voor een optimale gebruikservaring

De footer van je website is eigenlijk een soort samenvatting van de belangrijkste informatie van je website. Deze staat onderaan de website en is zichtbaar op alle pagina´s binnen de website. Bij het ontwerpen van een website wordt de footer nog vaak over het hoofd gezien. Zonde, want de informatie die in de footer staat kan een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van de gebruikservaring van de website. Bovendien kan het de conversieratio verhogen. Maar wat moet je nu allemaal in de footer vermelden?

Contactgegevens

In de footer van je website is het belangrijk om je contactgegevens te vermelden. Dat maakt het voor bezoekers makkelijker om contact met je op te nemen wanneer ze vragen of opmerkingen hebben. Vermeld in ieder geval je adresgegevens, telefoonnummer en e-mailadres. Je kunt er ook nog voor kiezen om een contactformulier toe te voegen. Op die manier kunnen bezoekers direct een bericht versturen.

Navigatiemenu

Het is gebruikelijk om het navigatiemenu van je website in de header te plaatsen. Maar het kan ook handig zijn om deze in de footer te vermelden. Op deze manier hebben bezoekers altijd toegang tot de belangrijkste pagina’s van je website. Ongeacht waar ze zich bevinden op de site.

Links naar belangrijke pagina’s

Plaats in de footer links naar belangrijke pagina’s. Bijvoorbeeld naar de ‘Over ons’ pagina, de pagina met veelgestelde vragen en de algemene voorwaarden. Dat maakt het voor bezoekers makkelijker om meer te weten te komen over je bedrijf of website.

Sociale media links

Ben je veel actief op sociale media? Dan is het een goed idee om links naar je profielen in de footer te vermelden. Zo kunnen bezoekers je gemakkelijk volgen op hun favoriete sociale mediaplatform. Ze blijven dan op de hoogte van nieuws en updates van je bedrijf.

Extra voordelen!

Een goede footer levert nog een aantal extra voordelen op! Zo versterkt het bijvoorbeeld de merkbeleving. Door de footer te voorzien van een kleurenschema en ontwerp dat past bij jouw bedrijf, versterk je de merkbeleving. Een overzichtelijke structuur helpt ook nog eens om een positieve indruk achter te laten op de bezoeker. Daarnaast draagt de footer bij aan het vergroten van de conversieratio. Denk aan het plaatsen van een call to action. Je stimuleert de bezoeker dan om een bepaalde actie te ondernemen.

Hulp nodig?

Actief aan de slag met je footer, maar heb je hier wat hulp bij nodig? Onze specialisten gaan graag met jou om tafel om de wensen en verwachtingen te bespreken. Neem gerust contact op.

De klantreis: van touchpoint tot winkelwagen

Vorige blog

Welke zoekmachines zijn er (naast Google)?

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.