Blog - 02 juni 2023

2 min leestijd

Welke zoekmachines zijn er (naast Google)?

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

Het percentage dat Google als zoekmachine gebruikt, fluctueert jaarlijks. In Nederland doet 89% van de desktopgebruikers een beroep op de zoekmachinegigant, terwijl dit percentage onder mobiele surfers op 98% ligt. Nu horen we je denken welke zoekmachines die overige procentpunten invullen. Daarom hebben we dit blog geschreven over de andere zoekmachines naast Google. Tipje van de sluier? Je zal nog nooit gehoord hebben van het merendeel en we behandelen er maar 10, omdat er wereldwijd wel meer dan 50 ‘search engines’ bestaan.

Bing

Bing is de op één na grootste zoekmachine ter wereld en biedt een verbluffende visuele zoekervaring die zoekopdrachten tot leven brengt. Een interessante feature is het rechtstreeks afspelen van video’s op de zoekresultatenpagina af te spelen. Met een marktaandeel van 3,19% is dit een aantrekkelijk advertentieplatform voor bedrijven die een andere doelgroep willen aanspreken.

Yahoo Search

Yahoo Search staat op deze ranglijst aan zoekmachines op de derde plek. Yahoo was altijd bekend om zijn mailfaciliteiten, maar wordt ook geroemd om zijn nieuwsvoorziening. Yahoo Search wordt op sommige computers als standaard zoekmachine gekozen.

Baidu

Binnen de Chinese landsgrenzen wordt Baidu als belangrijkste zoekmachine gezien. Met een populatie van 1,4 miljard is het dan ook niet zo gek dat de zoekmachine in dit rijtje is opgenomen. Land je op Baidu, dan komen de Chinese tekens je direct tegemoet!

DuckDuckGo

Het is een doorn in het oog voor iedere marketeer, maar DuckDuckGo houdt geen data bij van de gebruikers. Mede daarom is het platform minder interessant voor bedrijven. Maar voor een gebruiker die gesteld is op zijn privacy, is dit een perfect platform.

Yandex

Waar Baidu een groot marktaandeel in Rusland heeft, loopt Yandex al jaren voorop in Rusland. Je kunt er terecht voor kaarten en nieuws, maar ook voor reguliere zoekopdrachten. Het platform faciliteert ook veel talen.

Ask

De zoekindustrie ondergaat een sterke metamorfose momenteel, waarin je chatbots vragen kan stellen. Een website waar dit al wat langer aan de orde is, is Ask (je verwacht het niet 😉). Eerder kon je je vragen hier kwijt, maar vanaf 2023 maakt de zoekmachine gebruik van de resultaten van grote broer Bing.

Naver

Je weet inmiddels dat Baidu (China) en Yandex (Rusland) groot zijn in hun landen. Voor Zuid-Koreanen is Naver hun zoekmachine. Zuid-Koreanen gebruiken deze zoekmachine maar al te graag om reizen te boeken naar andere delen van de wereld, het bestellen van spullen en het beantwoord zien worden van specifieke vragen.

AOL

AOL, voorheen America Online, heeft zijn zoekmachine geïntegreerd met zijn online diensten, zoals e-mail, nieuws en entertainment. Dit betekent dat gebruikers een alles-in-één ervaring kunnen hebben, waarbij ze kunnen zoeken naar informatie en tegelijkertijd toegang hebben tot andere AOL-diensten. Dit gemak en de naadloze integratie maken AOL een aantrekkelijke keuze voor trouwe AOL-gebruikers.

Seznam

Tsjechië en Slowakije. Ja echt, dat zijn inderdaad de landen die hun dagelijkse zoekopdrachten ingeven bij Seznam. Seznam is erg lokaal gericht. Zoekopdrachten zijn sterk gericht op de regio waarin je je verkeert. Precies wat sommigen nodig hebben!

En verder?

Naast deze 10 zoekmachines, mogen Yippy, Amazon A9, OpenVerse (CC Search), Gibiru, Search Encrypt, Searx, StartPage, Swisscows, Ecosia, Gigablast, Lycos, Mojeek, Neeva, Qmamu, WolframAlpha, WebCrawler, MetaGer, Qwant, You, Oscobo, Infinity Search, YEP en ook Anoox zich rekenen tot bestaande zoekmachines in de wereld. Maar we zullen je een uitgebreide uitleg hierover besparen, omdat we de kans niet al te groot achten dat je de overstap zult maken! Heb je nu wel hulp nodig bij het inrichten van campagnes via Google? We helpen je hier graag bij!

De footer: elementen voor een optimale gebruikservaring

Vorige blog

Wat is een goede CTR?

Volgende blog