Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Advertising Marketeer Kim Böttcher bezocht afgelopen week de Adchieve Academy Live in Den Bosch. Eén van de Bossche kerken was omgetoverd tot een presentatiezaal, waar de laatste ontwikkelingen uit de markt aan bod kwamen.
Na de opkomst van het World Wide Web en de ‘mobile first policy’ is het verschijnen van AI de volgende grote verschuiving. Hoewel veel mensen denken dat AI pas recentelijk relevant is geworden, bestaat AI al bijna net zo lang als het internet. Van schaakcomputers tot voorspellingen over het verkeer in Google Maps: veel mensen hebben in het verleden, of zelfs dagelijks, te maken gehad met AI. Zeker als SEA-specialist maak je er bijna dagelijks gebruik van, omdat alle automatische biedstrategieën gebaseerd zijn op AI. De recente opkomst van producten zoals Bard en Chat GPT maakt de laatste ontwikkelingen bijzonder interessant.
Een goede advertentietekst en een doordachte structuur zijn van groot belang voor het succes van je advertenties. Maar ook de gebruikerservaring op de landingspagina en de algemene gebruiksvriendelijkheid van de website spelen een belangrijke rol. Je kunt wel veel verkeer naar de website trekken, maar als het formulier niet ingevuld kan worden of de check-out niet werkt, zullen ook de conversies vanuit advertenties achterblijven. Tijdens de sessie van Adchieve over Conversion Rate Optimization (CRO) werd maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om doelgroepgericht onderzoek te doen.
Tijdens een van de Adchieve sessies werd uitgelegd hoe je Customer Lifetime Value (CLV) kunt berekenen. Terwijl er tal van tools en handmatige berekeningen zijn om inzicht te krijgen in de waarde die een klant gedurende een langere periode voor een bedrijf kan genereren, is er nu een eenvoudigere manier beschikbaar. Handmatig werk met spreadsheets en grote datasets behoren tot de verleden tijd, want we kregen direct te zien hoe een geschikte instructie voor ChatGPT binnen enkele seconden de CLV van je klanten kan berekenen. Bovendien wordt deze data netjes verwerkt in een Excel-bestand. Op basis hiervan kun je je PPC-campagnes aanpassen om de juiste doelgroep te bereiken met het juiste budget, de juiste boodschappen en de juiste producten.
Tijdens Adchieve Academy Live waren veel specialisten het met elkaar eens: AI-producten zoals ChatGPT kunnen weliswaar leiden tot het verdwijnen van sommige banen, maar ze creëren ook nieuwe banen en zorgen vooral voor een nieuwe invulling van bestaande werkzaamheden. We moeten minder nadenken over hoe Chat GPT ons kan vervangen en meer over hoe we het kunnen gebruiken om onze huidige functies aan te vullen, te versterken en te optimaliseren. Wellicht betekent dit dat uitvoerende taken vaker door AI worden uitgevoerd, waardoor PPC-specialisten meer tijd hebben om na te denken over strategieën, innovatie en samenwerking tussen producten. ChatGPT kan weliswaar veel generieke tekst genereren, maar voor creatieve en innovatieve aspecten zal nog steeds een menselijke touch nodig zijn om echt het verschil te maken.