Dit is hoe we het doen

Concurrentieanalyse

Krijg inzicht in jouw concurrenten door middel van een concurrentieanalyse!

Onze digital marketeers nemen je bij de hand en spelen met een concurrentieanalyse in op de juiste kansen. We brengen je concurrenten in kaart en schrijven hier een bijpassende strategie voor.

Vraag het Steven Onze Directeur | Digital Strategist & Business Lead (Team Violet)

De voordelen van een concurrentieanalyse

  • Uitgebreide analyse
  • Duidelijk overzicht van huidige marktpositie
  • Basis voor strategie
  • Sterkere positie ten opzichte van klanten
  • Creëert zekerheid
  • Verzekerd zijn van de juiste zoekwoorden om te ranken

Wat is een concurrentieanalyse?

Een concurrentieanalyse is een manier waarop je je marktpositie in kaart brengen. In deze analyse worden jouw concurrenten namelijk onder een vergrootglas gelegd. Eerst wordt er gekeken naar wie deze concurrenten zijn, vervolgens naar hoe zij zich gedragen.

Aan de hand van een concurrentieanalyse schrijven we een geschikte strategie voor je. Sterker nog: de analyse van jouw concurrenten is hier erg belangrijk in: door in kaart te brengen wat je concurrenten doen, kunnen we zien waarin jouw bedrijf onderscheidend is.

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

Analyse aanvragen

Vul hier je gegevens in en ontdek wat een concurrentieanalyse voor jou kan betekenen.

👍 Is een SWOT analyse hetzelfde als een concurrentieanalyse?

Een SWOT analyse zou je kunnen zien als een variant op een concurrentieanalyse. Bij een SWOT analyse breng je de Strengths (sterktes), Weaknesses  (zwaktes), Oppurtunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Eigenlijk is een SWOT analyse gericht op je eigen bedrijf, maar je kunt de concurrenten er wel in meenemen. Zo kun je bekijken welke content gaps er zijn ten opzichte van concurrenten en hoe je hier op in kunt spelen (kansen).

❓ Waarom is het belangrijk om een concurrentieanalyse te laten uitvoeren?

Een concurrentieanalyse geeft je een beeld hoe je er op dit moment voor staat ten opzichte van webshops of websites uit dezelfde branche. Zo’n analyse vertelt je op wat voor vlakken je moet bijsturen (zoals productaanbod en prijs) en waar je al in excelleert (communicatie, naamsbekendheid, etc.)

Concurrentieanalyse in 4 stappen

We helpen je graag om een succesvolle concurrentieanalyse te maken. Dit doen we aan de hand van vier stappen, die we graag nader voor je toelichten. Deze vier stappen bieden omvang voor de gehele analyse en bieden daardoor een duidelijk compleet overzicht.

Stap 1: Zoektermen bepalen

Om je doelgroep te kunnen bereiken wil je vindbaar zijn op zoektermen die verwant zijn aan jouw product of dienst. Echter zul je merken dat wanneer je deze termen algemeen houdt, je een grotere concurrentie kunt verwachten. Het is daarom geen slecht plan om je zoektermen ook toe te spitsen, of om te kiezen voor een langere zoekterm. We voeren een zoektermenonderzoek uit als eerste stap van jouw concurrentieanalyse, zodat we weten waar jouw concurrenten zich op focussen en ook waar er juist voor jou nog kansen liggen.

Stap 2: Het identificeren van concurrenten

Jouw online concurrentie bestaat uit websites die op dezelfde zoekwoorden concurreren, meestal vanwege een vergelijkbare dienst of product. Door deze concurrenten te identificeren, kunnen we een uitgebreide analyse maken naar hun online gedrag. Op welke zoektermen bestaat al vindbaarheid en welke concurrenten zijn op dezelfde zoektermen vindbaar? Hierbij wordt rekening gehouden met zowel SEO (zoekmachine optimalisatie) als SEA (zoekmachine adverteren). Onderdelen van dit overzicht zijn:

  • Jouw zoektermen
  • De zoektermen per positie
  • Je concurrentie op basis van jouw zoektermen
  • Je huidige positie ten opzichte van je concurrenten op basis van deze zoektermen

Zodra dit beeld geschept is, lopen we het na met de zoekwoordenanalyse van de eerste stap. Zo weten we zeker dat het werk dat we leveren op de juiste wijze wordt uitgevoerd.

Stap 3: Backlinkprofiel

Nu we jouw concurrenten in kaart hebben gebracht, wordt het tijd om deze verder onder het vergrootglas te leggen, namelijk aan de hand van hun opgebouwde autoriteit binnen Google. Hierbij kijken we naar de Trust Flow (de relevantie van backlinks) en de Citation Flow (linkjuice die doorgegeven wordt), het aantal externe backlinks, het aantal verwijzende domeinen, ip-adressen en subnetten. Zodra we deze informatie vergaard hebben, kijken we welk type websites de meeste relevantie en waarde doorgeven. Door deze autoriteit te bepalen, kunnen we hier ook op inspringen, door een nog waardevollere website te ontwikkelen, volgens de regels van Google. Dit onderzoek vormt de basis van jouw linkbuilding strategie.

Stap 4: Social media en content

De laatste stap van de concurrentieanalyse is het kijken naar online gedrag in de vorm van social media en verdere content (blogs of verdere websiteteksten). Deze stap wordt overigens alleen in kaart gebracht indien het relevant is voor de desbetreffende partij. We brengen in kaart welke social media-kanalen je concurrenten gebruiken en hoeveel dit voor ze oplevert in de vorm van volgers en likes. Hierdoor kunnen we de binding met de doelgroep bepalen en vervolgens bepalen of dit ook relevant is voor jou. Vragen die we beantwoorden in dit onderdeel van de analyse zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe vaak plaatst de concurrent content? (Dagelijks, wekelijks of maandelijks)
  • Ontwikkelt de concurrent nieuwe pagina’s of zijn het artikelen die aan een blog of kenniscentrum worden toegevoegd?
  • Hoe wordt de content ontvangen door de doelgroep? (Aantal keer gedeeld, likes, comments etc.)

Natuurlijk leggen we niet alleen de nadruk op de frequentie van je concurrenten, maar ook op de kwaliteit van de on-site content. Voorbeelden hiervan zijn de opbouw van een pagina, de hoeveelheid tekst, het zoektermgebruik, de aanwezigheid van afbeeldingen en/of video’s en het aantal interne links. Zo kunnen we precies het succes van een pagina bepalen, want kwalitatieve on-site content kan een echte ‘make’ of ‘break’ worden.

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Precies weten wat je concurrenten doen?

Wij vertellen je graag wat er speelt!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

Verschillende concurrentieanalyse modellen

Voor een succesvolle concurrentieanalyse zijn er verschillende concurrentieanalyse modellen die je kunt volgen. Al deze concurrentieanalyse modellen helpen je om jouw marktpositie te bepalen en creëren een goede basis voor een strategie. We lichten deze modellen graag voor je uit.

Vijfkrachtenmodel van Porter

Het eerste model is het Vijfkrachtenmodel van Porter. Dit is het meest gebruikte model voor concurrentieanalyses, aangezien dit model niet alleen de concurrentie erg breed in kaart brengt, maar ook andere marktaspecten. De vijf krachten luiden als volgt:

  • Potentiële toetreders
  • Kracht van substituten
  • Leverancierskracht
  • Afnemerskracht
  • Concurrentiekracht

Het Vijfkrachtenmodel van Porter is een goede basis om een latere strategie op te baseren, aangezien je door deze vijf aspecten in kaart te brengen, jouw eigen marktpositie ook in kaart brengt. Er wordt niet alleen naar jouw concurrenten gekeken, maar ook naar je aanbod en het algemene marktgedrag in deze sector. Op basis van deze gegevens, schrijven onze online strategen je strategie, zodat je precies weet hoe je je moet gedragen.

Het 4 P’s model

Het 4P’s model (ook wel bekend als de marketingmix van McCarthy) is een model dat een goede basis vormt voor een interne of externe analyse. Hierdoor is het ook goed inzetbaar voor een concurrentieanalyse, aangezien dit onderdeel vormt van je externe analyse. In een externe analyse breng je namelijk je externe omgeving in beeld. Dit gebruik je om je marktpositie te bepalen, maar je kunt het ook gebruiken om je strategie te bepalen. De vier P’s in dit model zijn:

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie

Zoals je ziet wordt hier niet meer enkel rekening gehouden met externe factoren, maar wordt er ook gekeken naar jouw eigen gedrag. Dit maakt dit model erg succesvol, aangezien je hiermee niet alleen kijkt naar anderen, maar ook gelijk de link legt naar jezelf. De eerste stappen voor je strategie worden dus al gemaakt, aangezien je voor een goede strategie vooral je gedrag aanpast.

Het 4C-model

Het 4C-model lijkt erg op het zojuist benoemde 4P’s model, maar er is één groot verschil: waar het 4P’s model zich focust op het bedrijf, is het 4C-model gefocust op de klant. Hierdoor krijg je hele andere inzichten, omdat je jezelf niet vanuit een markt of bedrijf bekijkt, maar vanuit het perspectief van een mogelijke conversie. Om dit succesvol te doen, zijn de volgende vier C’s opgesteld:

  • Customer Solution
  • Cost to the Costumer
  • Convenience
  • Communication

Aan de hand van het 4C-model zoom je écht in op de gedachte van de klant. Je daadwerkelijke marktpositie wordt hiermee achterwege gelaten, aangezien dit voor klanten minder interessant is. Jouw strategie past precies op de wensen en eisen van je klanten. Het 4C-model is de basis van een goede concurrentieanalyse, zonder dat het daadwerkelijk in gaat op je concurrenten.

Wanneer maak je een concurrentieanalyse?

Misschien denk je dat een concurrentieanalyse alleen nodig is als je een nieuwe markt gaat betreden, maar dit is niet volledig waar. Ja, als je een nieuwe markt betreedt, heb je een concurrentieanalyse nodig. Maar, het is ook belangrijk om deze te blijven updaten als gevestigd bedrijf. Zo houd je rekening met jouw omgeving en kun je inspringen op ontwikkelingen en trends. Doe je dit niet, dan is de kans aanwezig dat je achter gaat lopen op jouw concurrenten. Zodra dit het geval is, wordt het lastig om je achterstand in te halen. Een concurrentieanalyse kan dus vrijwel altijd gemaakt worden, en moet ook regelmatig geüpdatet worden, zodat jouw analyse te allen tijde relevant is.

Directe en indirecte concurrenten

Een belangrijk onderdeel van je concurrentieanalyse zijn natuurlijk je concurrenten. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen directe en indirecte concurrenten. Directe concurrenten zijn concurrenten die een dienst of product aanbieden die hetzelfde is aan die van jou. Indirecte concurrenten zijn concurrenten die een vergelijkbare dienst of product aanbieden. Deze bieden geen directe concurrentie, maar zijn wel concurrenten omdat ze potentiële klanten wel af kunnen pakken. Tijdens het opstellen van je concurrentieanalyse ben je snel geneigd om alleen naar directe concurrenten te kijken, maar als je het écht goed wilt doen, zijn ook indirecte concurrenten belangrijk om mee te nemen.

Eisen van een goede concurrentieanalyse

  • Zowel directe als indirecte concurrenten
  • Bekijken vanuit verschillende perspectieven
  • Werk onbevooroordeeld
  • Voer hem regelmatig uit
  • Wees streng
  • Kijk ook naar jezelf

Concurrentieanalyse door Traffic Today

Het is lastig om een succesvolle concurrentieanalyse zelf uit te voeren, maar het is wel een essentieel onderdeel van jouw strategie. Onze online strategen helpen je daarom graag om deze analyse voor je uit te voeren. We hebben de juiste kennis en ervaring in huis om jouw bedrijf naar een hoger online niveau te brengen, maar om dit te doen, moeten we eerst een goede concurrentieanalyse uitvoeren.

Een concurrentieanalyse is de basis van verschillende diensten, zoals

Deze diensten voeren we niet zomaar blindelings uit: we werken graag met een strategie om deze middelen te ondersteunen. Daarnaast werken wij transparant: door onze planningssoftware Asana weet jij precies wat wij doen, en door onze strategie weet je ook nog eens waarom we dit doen. Zie jij deze samenwerking wel zitten? Mooi! Kom in contact met één van onze specialisten, zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.

Concurrentieanalyses doen wij voor

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Precies weten wat je concurrenten doen?
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.