Blog - 24 juni 2022

Verzamel handige inzichten van jouw website met Microsoft Clarity

Geschreven doorJordin Onze creatieve Content Marketeer

Het kon niet langer op zich laten wachten: met Microsoft Clarity mengt Microsoft zich “eindelijk” in de strijd van verschillende web analytics. De focus ligt hierbij op laagdrempeligheid. Gelukkig gaat dit niet ten koste van de effectiviteit: Microsoft Clarity is makkelijk te gebruiken, maar geeft je wel precies de inzichten die je als websitebeheerder nodig hebt. Zo is Microsoft Clarity de tool voor elke marketeer met nog weinig ervaring in de online wereld! In deze blog vertellen we je meer over Microsoft Clarity en wat deze handige web analytic precies voor jou kan betekenen.

Waarmee helpt Clarity van Microsoft?

Met Clarity heeft Microsoft ervoor gekozen om zich puur te richten op functionaliteit. Zo ontvang je misschien wel minder functies dan bij andere web analytics, het feit dat alles zo overzichtelijk in een dashboard voor je wordt weergegeven, kan al enorm helpen. En, natuurlijk ook niet onbelangrijk, de gegevens in dit dashboard zijn alle belangrijke gegevens die je nodig hebt. Zo vind je in je Microsoft Clarity dashboard bijvoorbeeld de volgende gegevens:

  • Populaire pagina’s: welke pagina’s op jouw website worden het best bezocht?
  • Devices: wat voor system wordt er gebruikt om jouw website bezoeken?
  • Countries: waar woont jouw websitebezoeker?
  • Referrals: vanuit welke bron komt de bezoeker op jouw pagina terecht?
  • Dead- en rage clicks: hoe vaak wordt er op jouw website op een plaats geklikt die geen link heeft naar een andere pagina, en hoe vaak wordt dit binnen korte tijd vaak achter elkaar gedaan?
  • Quickbacks: hoe vaak gebeurt het dat een websitebezoeker direct terugkeert, na bijvoorbeeld een misclick?
  • De gebruikte browser: gebruikt jouw websitebezoeker Google Chrome, Safari, Internet Explorer, Firefox of nog iets anders?

Veel van deze gegevens lijken op het eerste oog misschien overbodig, maar dat is voor geen één detail het geval. Zo helpen de gebruiker gegevens je met een gerichte targeting in bepaalde regio’s en zijn de gegevens van het gedrag op je website erg handig voor conversie optimalisatie. Door op de juiste wijze op de gegevens van je Microsoft Clarity dashboard in te springen, zorg je dus voor een effectievere website.

Microsoft Clarity vs Hotjar en Google Analytics

Je weet nu wat Clarity voor jou kan betekenen, maar wat ook nog handig is voor jou is, is de vergelijking met andere CRO-tools, zoals Hotjar en Google Analytics. Als we kijken naar Microsoft Clarity vs Hotjar wordt één verschil direct duidelijk: Hotjar heeft veel meer opties. Of dit een voordeel of nadeel is, verschilt per gebruiker. Dit zal voornamelijk afhangen van jouw ervaring op het gebied van CRO-tools: als je hier nog vrij onervaren in bent, is Microsoft Clarity een uitstekend instapmodel. Weet jij al wel het één en ander van dit soort gegevens af? Dan kan Hotjar je helpen om meer gedetailleerde informatie te verzamelen, die je met Clarity niet krijgt.

Hetzelfde kan gezegd worden over Google Analytics. Een groot voordeel van deze tool is echter dat er veel doorverbindingsmogelijkheden zijn, omdat vrijwel alles op het internet via Google gaat. Zo is Google Analytics niet alleen een tool voor conversie optimalisatie, maar is het, in combinatie met je Google Bedrijfsprofiel, de basis van jouw gehele online marketing.

Handige koppelingen

Een groot voordeel aan Microsoft Clarity is dat er erg veel mogelijkheden mee zijn. Allereerst is het erg gemakkelijk aan je website te koppelen aan de hand van Google Tag Manager. Dit gaat niet ten koste van de snelheid van je website, waardoor het geen negatief resultaat voor je SEO-score zal hebben. Daarnaast breid je Clarity gemakkelijk uit: zojuist benoemden we net al de verschillen tussen deze tool en Google Analytics, maar deze twee zijn ook prima gecombineerd in te zetten. Sterker nog: ze zijn gemakkelijk aan elkaar te koppelen. Zo verzamel je een breed bestand aan verschillende gegevens, maar blijf je genieten van het overzicht dat Clarity je biedt.

Welke CRO-tool moet ik inzetten?

Om deze vraag te beantwoorden, moet je jezelf de vraag stellen hoeveel ervaring jij hebt op het gebied van conversie optimalisatie. Microsoft Clarity is een uitstekende eerste tool, die jou helpt om dit landschap beter door te krijgen. Dit betekent niet dat voor ervaren marketeers Microsoft Clarity geen goede tool meer is, aangezien je de meest belangrijke details hier alsnog mee verzamelt.

Uiteraard hoef je niet per se zelf je weg te vinden met deze tool. Onze specialisten weten precies hoe we CRO-tools succesvol onderdeel van jouw marketingstrategie maken. Kom in contact, dan laten we je weten hoe we dit voor je doen!

Plan, Do, Check en Act met de PDCA-cyclus

Vorige blog

Artificial Intelligence: wat is het en wat kan het voor jou betekenen?

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.