Case

B2B
SEA

Meer dan recruitment: Topicus versterkt zijn employer brand door full funnel marketing

IT-bedrijf in Deventer


Topicus bouwt technologische oplossingen die de samenleving écht vooruit helpen. Om in de toekomst nog meer technologische impact te maken, is het vinden van de juiste IT-professionals belangrijk. Makkelijker gezegd dan gedaan, want de krapte op de arbeidsmarkt maakt deze uitdaging groter dan ooit. Maar onmogelijk? Dat niet. Topicus schakelde ons in voor een full funnel aanpak.

Doelstellingen

Topicus stelde voor het jaar 2024 twee doelstellingen:

  • Datagedreven optimalisatie van de wervingsfunnel voor een efficiëntere
    cost per lead en cost per hire
  • Een significante stijging in sollicitaties, verdeeld over technische en
    niet-technische functies

De grootste uitdaging was het verdelen van het budget over de verschillende
kanalen en het effectief aantrekken van de juiste doelgroep binnen een krappe
arbeidsmarkt.

Onze aanpak

De doelgroep bestond uit IT-professionals, zoals developers. De strategie speelde niet alleen in op hun behoeften, maar sloot ook aan bij de waarden van Topicus: innovatie, maatschappelijke impact en mensgerichte technologie. Door deze aanpak claimde Topicus een sterke positie als aantrekkelijke werkgever in een krappe arbeidsmarkt.

Om de doelgroep op het juiste moment te bereiken, voerden we een full funnel strategie uit (Awareness, Consideration, Action) en stemden we de communicatie per fase af om zowel zichtbaarheid als conversies te stimuleren. Hierbij maakten we een onderscheid tussen de technische vacatures en employer branding:

  • Technische vacatures: code-krakers op Reddit om de betrokkenheid van IT-ers te verhogen
  • Employer branding: Meta- en LinkedIn-campagnes met medewerkers in beeld om de zichtbaarheid te versterken

Met een flexibel mediabudget werden kanalen zoals Google Ads, LinkedIn, Meta,
Reddit en YouTube ingezet. Dynamische verdeling en continue optimalisatie via
tools als Airtable en PIWIK zorgden voor maximale effectiviteit. Door een
always-on campagne is Topicus continu zichtbaar in elke fase van de
marketingfunnel. Daarnaast zorgden regelmatige evaluaties en de nauwe
samenwerking met Topicus voor maximale impact.

Resultaat


De aanpak heeft indrukwekkende resultaten opgeleverd. Zo steeg het aantal sollicitaties met bijna 25% boven het oorspronkelijke doel, waardoor de verwachtingen ruim werden overtroffen. Kortom, een resultaat om trots op te zijn!

Samen groeien?

Benieuwd hoe wij jouw bedrijf kunnen laten groeien met gerichte online marketingcampagnes? Wil je meer leads genereren en je naamsbekendheid vergroten? Ons ervaren team staat klaar om je te helpen!