Blog

Internationaal gaan met je webshop – De Do’s en Don’ts

Geschreven door

Sander Hoetink

Commercieel Manager | Online Strateeg

Gepubliceerd

16 april 2019

Kennis

Internationaal gaan met je webshop is een wens of strategie van veel ondernemers die wij spreken. Dit is immers een logische stap wanneer je het bereik en de afzetmarkt wilt vergroten. Maar is dit altijd wel de meest logische keus? In dit blog vertellen wij je meer over internationaal gaan met je webshop.

Dit is een introducerend en algemeen blog. In de volgende delen gaan wij meer de diepte in per onderwerp. Enkele algemene vragen die wij in dit blog zullen behandelen zijn:

  • Moet ik mijn webshop vertalen en zo ja, waar moet ik rekening mee houden?
  • Wat kunnen Marketplaces en Affiliates betekenen in mijn internationalisering?
  • Wat zijn de mogelijkheden (en beperkingen) omtrent logistiek?
  • Wat is Dropshipment en is dit voor mij interessant?
  • Moet ik rekening houden met buitenlandse wetgeving?

Je bereik vergroten

De meest voorkomende reden om internationaal te gaan met je webshop is het vergroten van de afzetmarkt. Niet heel gek gedacht gezien Nederland natuurlijk maar een klein aandeel heeft in de wereldwijde of Europese omzet vanuit eCommerce land. Ondanks dat Nederland één van de koplopers is in de adoptie van online aankopen zijn wij maar een klein landje, in absolute aantallen gezien.

Zoals je in bovenstaande diagram ziet heeft Nederland maar een relatief klein aandeel in de totale eCommerce omzet. UK, Frankrijk en Duitsland zijn de grote koplopers. Samen met België zijn dit dan ook de landen waarheen wij onze klanten veelal zien uitbreiden. Maar deze keuzes zijn steeds minder zeker. UK bijvoorbeeld – Zeer interessante afzetmarkt, zowel qua logistiek, taal, hoeveelheid inwoners en adoptie van eCommerce. Maar wat doet de Brexit? Dit kan het totale plaatje wel eens omgooien. Duitsland is ook veelbesproken land. Zo zit er bijvoorbeeld gigantisch veel verschil tussen het westen en oosten qua (online) gedrag. Verder kent Duitsland een zeer strenge wetgeving en ook dienen Duitsers totaal anders benaderd te worden ten opzichte van ons joviale en directe Nederlanders.

Het vertalen van je webshop

Recentelijk hebben wij een blog geschreven over het vertalen van je webshop en waar je bij bepaalde zaken rekening mee dient te houden. Wij Nederlanders zijn namelijk gewend heel direct te zijn in de communicatie en waarderen to-the-point communicatie zonder te veel wolligheden. Maar geldt dit voor de landen bij ons in de buurt ook?

Wanneer je bijvoorbeeld de Belgische markt wilt gaan veroveren met een Belgische webshop, dien je rekening te houden dat Belgen in de (online) communicatie wat meer terughoudend, indirect en conservatiever zijn. Zoals wij in ons vorige blog ook al schreven biedt dit juist ook kansen voor de Nederlandse ondernemer, maar een aangepaste aanpak is wel gewenst. Kijk verder ook goed naar Belgisch taalgebruik gezien er soms écht totaal andere woorden worden gebruikt.

Duitsland is bijvoorbeeld een typisch land waarbij een formele aanpak een vereiste is, taalgebruik foutloos moet zijn en to-the-point communicatie ook erg belangrijk is. Duitsers hechten erg veel waarde aan vertrouwen en zijn minder gevoelig voor gladde marketingpraatjes.

Dit zijn even twee voorbeeldlanden die we aangeven. Resumé is het erg belangrijk dat je per land goed op papier zet wie de doelgroep is, waar zij waarde aan hechten en hoe ze aangesproken wensen te worden. Iets 1-op-1 vertalen zal doorgaans een negatief effect op je webshop hebben en dus op de verkopen in dat betreffende land.

Snel schakelen met Marketplaces

Oké, je hebt de stap gemaakt en bent met je webshop actief gegaan in een aantal andere landen. Je wilt nu natuurlijk ook (relatief) snel omzet gaan genereren. Enerzijds om data te gaan vergaren, maar uiteraard ook voor de harde euro’s (of andere valuta :)).

Je kan de keus maken door je te focussen op je eigen webshop en de verkopen via dit platform te laten verlopen. Uiteraard kan je dit proces vergroten en versnellen door flink in te zetten op Paid Traffic zoals Search Ads, Shopping of Social Ads, maar onze ervaring is dat je echt meters kan gaan maken door je (ook) te focussen op de internationale Marketplaces. Externe verkoopkanalen dus.

Bij de meeste Marketplaces werkt het zo dat je je producten verkoopt via een Marketplace en daarbij een bepaalde fee per transactie afdraagt aan de betreffende Marketplace. Verkoop je niets, dan betaal je ook niets, grof gezegd dan (los van evt. adverteren). Dit model is voor je eigen marketing- en salesplan natuurlijk ideaal omdat je met vaste percentages werkt. Je weet van de verkoopprijs exact wat je kwijt bent aan inkoop en fee’s. Daarnaast is het ook nog eens super snel schakelen met Marketplaces. Via een Feed en/of API koppeling presenteer je de producten op een Marketplace en verkopen maar. Natuurlijk ben je in de opstartperiode tijd kwijt aan het optimaliseren van de feeds en productpresentatie, maar de verkoop kan snel starten.

Los van het snelle schakelen en het doorgaans interessante pricingmodel biedt het ook nog eens een forse vergroting van de afzetmarkt. Marketplaces pakken namelijk een steeds groter marktaandeel in de eCommerce wereld. Zo is Amazon in Duitsland verantwoordelijk voor meer dan de helft van eCommerce omzet (!).

Wereldwijd gezien zijn er vele honderden Marketplaces die interessant kunnen zijn. Afhankelijk van het land en de branche zullen er hierin keuzes gemaakt moeten worden. Kijk zeker ook verder dan alleen Amazon. Zo heb je in Duitsland ook Real.de met maandelijks meer dan 19 miljoen gebruikers. In Frankrijk heb je bijvoorbeeld Cdiscount.com. De een-na-grootste online marketplace met 9 miljoen actieve gebruikers, 12.000 verkopers en meer dan 48 miljoen producten.

Logistiek/dropshipment

Denk er omtrent internationale verzending goed over na vanuit welk land en naar welk land je wilt gaan versturen. Wanneer je een Nederlandse webshop hebt is meestal de logische keus om vanuit Nederland te gaan versturen, maar is dit altijd wel de meest ideale oplossing?

Wanneer je via Dropshipment werkt zal de leverancier dit doorgaans meestal voor je regelen. Zij leveren immers direct aan de eindgebruiker. Overleg altijd wel met je Dropshipment partij in welke landen zij leveren, en of hier wellicht nog overige kosten aan verbonden zitten.

Stel, je verstuurt vanuit Nederland, dan zijn er diverse vervoerders die internationale oplossingen aanbieden. Elke vervoerder heeft zijn eigen voor- en nadelen en afhankelijk van jouw wensen zal er altijd één het best aansluiten. Kijk met name naar de “grote” verzenders zoals PostNL, DPD, DHL, UPS en Van Straaten Post. Zij hebben immers doorgaans de beste internationale (prijs)afspraken en ook qua international parcel tracking bieden zij meestal de beste oplossingen.

Kijk verder ook goed naar automatische koppelingen met je webshop. Zo zijn er diverse toolings beschikbaar die het gehele verzendproces automatiseren. Deze toolings moet je zien als de koppeling van je shop met de verschillende vervoerders. Los van de automatisering is het doorgaans ook nog eens goedkoper om via zo’n partij de verzending te regelen. Kijk bijvoorbeeld eens op: Shops United .

Regelgeving en keurmerken

Ook, en misschien wel juist in het buitenland, is het goed omgaan met regelgeving / wetgeving en keurmerken zeer belangrijk. Keurmerken zijn een uitstekend middel om vertrouwen te creëren bij je doelgroep. Juist voor een “buitenlandse webshop” wellicht wel extra belangrijk. Elk land heeft zijn eigen keurmerken dus bekijk per land goed welke keurmerken voor jou interessant kunnen zijn. Let er hierbij wel goed op dat sommige keurmerken niets meer zijn dan een commercieel model van de partij die ze uitgeeft. Laat je hierbij dus niet misleiden.

Dan de regelgeving/wetgeving. Binnen Europa zul je merken dat de wet- en regelgeving in de grote lijnen hetzelfde is, maar er zijn zeker wel zaken die je even goed moet bekijken. Hieronder een aantal belangrijke punten die je hierin moet meenemen.

  • 1. Aansprakelijkheid. Als verkoper ben je verantwoordelijk voor schade die ontstaat door jouw producten. Dit is grotendeels uit te sluiten en/of te verzekeren. Aansprakelijkheidszaken zijn binnen Europa vergelijkbaar, er zijn wel kleine verschillen. Wanneer je gaat verschepen naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten heb je te maken met een totaal andere wet- en regelgeving hierin.
  • 2. Consumentenrecht(en). Consumentenrecht is binnen Europa behoorlijk vergelijkbaar, maar kent ook kleine verschillen. Buiten Europa zijn de verschillen groter. Kijk hier goed naar en stel per land een AV e.d. op.
  • 3. Privacy. Ook hier geldt dat het in Europa vergelijkbaar is. Erg streng zoals we ondertussen weten. Pas echter in Duitsland hier extra goed mee op – Ze zijn hier erg streng en waakzaam op.
  • 4. Bestaande spelers. Bekijk per land goed of er lokale spelers zijn die in dezelfde markt zitten. Wellicht heb je in Nederland een (semi) monopolie maar is dat in het buitenland ook? Bekijk de lokale merkenregisters en doe hierin goed onderzoek.
  • 5. Fiscaal. Elk land heeft zijn eigen fiscale regels. Een open deur wellicht maar bekijk per land goed wat de regels hierin zijn. Dit kan bijvoorbeeld ook invloed gaan hebben op je prijsstrategie. Bijvoorbeeld de drempelbedragen tot waar je geen BTW hoeft te betalen. In Duitsland is dit € 100k en in Ierland is dit € 35k.

Conclusie

Internationaal gaan met je webshop biedt absoluut vele kansen, maar er zijn ook veel zaken waar je goed rekening mee dient te houden. Even een domeinnaam registreren, je webshop vertalen en klaar is kees is er helaas niet (meer) bij. Per land zal een uitgebreid plan van aanpak gemaakt moeten worden waarbij input van (lokale) specialisten in sommige gevallen zeer wenselijk is.

In dit introducerende blog hebben we een aantal belangrijke zaken aangestipt omtrent internationalisering van je webshop. In de aankomende tijd zul je meer blogs over dit onderwerp voorbij zien komen. Wij nodigen je echter graag al uit om eens te brainstormen over jouw internationale kansen en wat we wellicht voor elkaar kunnen betekenen.

Heb je een vraag?

Sander vertelt je graag meer.

Op wie mik jij je online marketingpijlen?

Vorige blog

Hoe kleur van invloed kan zijn op je merk

Volgende blog
Close Hoor het van Sander

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.