Blog - 27 december 2021

Internationaal gaan met je webshop – De Do’s en Don’ts

Geschreven doorSander Onze Commercieel Directeur | Digital Strategist

De overstap maken van nationaal naar internationaal met je webshop is voor veel ondernemers een droom. Door nieuwe markten te betreden vergoot je je marktaandeel en met een goede strategie maximaliseer je je omzet. Internationaal gaan met je webshop is een logische stap wanneer je bijvoorbeeld het limiet van de nationale afzetmarkt bereikt hebt. Maar hoe pak je de stap naar internationale groei precies aan? En wat moet je vooral niet doen? In dit blog lees je welke stappen je kunt zetten om de stap naar een internationale webshop te maken en met welke obstakels je rekening moet houden. Aan de slag!

Waarom je website uitbreiden naar het buitenland?

De meest voorkomende reden om internationaal te gaan met je webshop is het vergroten van de afzetmarkt. Niet heel gek gedacht gezien Nederland natuurlijk maar een klein aandeel heeft in de wereldwijde of Europese omzet vanuit e-commerce-land. Ondanks dat Nederland één van de koplopers is in de adoptie van online aankopen, zijn wij maar een klein landje, in absolute aantallen gezien. Het vergroten van je afzetmarkt is dan ook voor veel ondernemers de voornaamste reden om het vizier te vergroten.

Toch zijn er ook andere redenen om je webshop ook op de internationale markt te richten. Zo kunnen je producten bijvoorbeeld beter aansluiten op een doelgroep in een ander deel van de wereld. Misschien is de Nederlandse consument nog niet klaar voor jouw producten, maar kunnen ze deze in Duitsland wel waarderen.

De do’s van internationaal gaan met je webshop

Voordat je jouw webshop up-and-running hebt in het buitenland, is het verstandig om het één en ander goed in kaart te brengen. De volgende stappen kunnen je daarbij helpen.

1. Onderzoek je kansen

Wanneer je met je webshop de buitenlandse markt wilt betreden, betekent het dat je te maken krijgt met een andere markt, een andere doelgroep en met andere concurrenten. Wil jij je webshop uitbreiden naar een ander land, dan is het noodzakelijk dat je inzicht krijgt in deze punten door middel van een goede analyse. Met deze analyse bepaal je waar je kansen liggen en hoe je de markt gaat benaderen.

2. Houd rekening met verschillen in zoekgedrag

In een ander land zoeken mensen anders dan in Nederland. Zorg er daarom voor dat jouw e-commerce strategie goed specificeert voor het land waar je je op gaat richten door uitgebreid te onderzoeken hoe het zoekgedrag eruit ziet en welke zoekwoorden je potentiële klanten gebruiken. Op die manier voorkom je een hoop vertraging in het proces.

3. Pas je webshop aan op de doelgroep per land

Wie in verschillende landen onderneemt, krijgt te maken met cultuurverschillen. En deze beperken zich niet enkel tot offline. Ook online zijn cultuurverschillen aan de orde van de dag. Waar een Nederlander bijvoorbeeld houdt van een merk dat op een verhalende manier producten aanbiedt, heeft een Duitser over het algemeen liever dat je direct je punt maakt en de USP’s benoemt. Ook kleurgebruik en tone of voice kunnen aanzienlijk van elkaar verschillen. Verdiep je daarom goed in de behoeften van je doelgroep en pas je webshop en content hierop aan.

4. Vertaal je webshop

Naast het onderzoeken van het zoekgedrag in een ander land, is het erg belangrijk om je webshop naar de juiste taal te vertalen. Een belangrijke keuze hierin is om te bepalen of je je webshop wilt lokaliseren in een land, of dat je enkel je webshop wilt afstemmen op anderstalige mensen. Een goede tip bij het vertalen van je webshop, is om gebruik te maken van native speakers. Zij kennen de taal en cultuur van een land waardoor je hier niet de mist mee ingaat.

Andere taalversie

Wil jij je webshop alleen afstemmen op anderstalige mensen, dan kan je kiezen voor alleen een andere taalversie van je webshop. Het voordeel hiervan is dat je de autoriteit die je hebt opgebouwd met je huidige domein, behoudt. Het nadeel van alleen een andere taalversie, is dat je je webshop niet lokaal kan optimaliseren.

Nieuw domein

Kies je ervoor om je webshop op een nieuw domein te registreren, bijvoorbeeld op landcode, dan kan jij je webshop echt lokaliseren voor het land in kwestie. Naast alleen het vertalen van je webshop, kan je alle interface- en designelementen op je webshop compleet optimaliseren op basis van de gewoonten en cultuur van het land. Denk hierbij aan kleurgebruik, afbeeldingen en reclame-uitingen. Houd er bij een nieuw domein wel rekening mee dat je kosten hoger zullen zijn en dat het lokaliseren van de webshop meer tijd kost.

Voorbeeld (onjuist)

www.voorbeeld.nl/de
de.voorbeeld.nl (subdomein)

Voorbeeld (juist)

www.voorbeeld.de/
www.voorbeeld.com/de

Wat voor jou de beste optie is verschilt. Het voordeel van het opzetten op dezelfde domeinnaam is dat je de opgebouwde basis domeinnaamwaarde behoudt en daardoor wat makkelijker gaat indexeren dan een nieuw domein die nog geen enkele linkwaarde heeft. Tevens zal het opzetten van een nieuwe taal op dezelfde domeinnaam ook een goedkopere optie zijn op gebied van development omdat je bij een nieuw domein ook een tweede website zult moeten beheren en updaten.

5. Verdiep je in betaalmogelijkheden per land

Naast dat er betaalmogelijkheden zijn waar ieder persoon op de wereld gebruik van kan maken, kan het heel goed zijn dat een bepaald land zijn eigen specifieke betaalmogelijkheden hanteert. Door deze specifieke betaalmogelijkheden te implementeren op je buitenlandse webshop, creëer je vertrouwen bij je buitenlandse klanten.

Zo hanteren ze bijvoorbeeld in Duitsland niet het in Nederland veelgebruikte iDeal, maar gebruiken ze hiervoor GiroPay. In België is MrCash een veelgebruikt betaalmiddel.

6. Bestudeer wet- en regelgeving

Ook, en misschien wel juist, in het buitenland is het goed omgaan met wet- en regelgeving en keurmerken zeer belangrijk. Keurmerken zijn een uitstekend middel om vertrouwen te creëren bij je doelgroep. Juist voor een “buitenlandse webshop” wellicht wel extra belangrijk. Elk land heeft zijn eigen keurmerken dus bekijk per land goed welke keurmerken voor jou interessant kunnen zijn. Let er hierbij wel goed op dat sommige keurmerken niets meer zijn dan een commercieel model van de partij die ze uitgeeft. Laat je hierbij dus niet misleiden.

Dan de wet- en regelgeving. Binnen Europa zul je merken dat de wet- en regelgeving in grote lijnen hetzelfde is, maar er zijn zeker wel zaken die je even goed moet bekijken. Hieronder een aantal belangrijke punten die je hierin moet meenemen.

  • Aansprakelijkheid. Als verkoper ben je verantwoordelijk voor schade die ontstaat door jouw producten. Dit is grotendeels uit te sluiten en/of te verzekeren. Aansprakelijkheidszaken zijn binnen Europa vergelijkbaar, er zijn wel kleine verschillen. Wanneer je gaat verschepen naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten, heb je te maken met een totaal andere wet- en regelgeving hierin.
  • Consumentenrecht(en). Consumentenrecht is binnen Europa behoorlijk vergelijkbaar, maar kent ook kleine verschillen. Buiten Europa zijn de verschillen groter. Kijk hier goed naar en stel per land een AV e.d. op.
  • Privacy. Ook hier geldt dat het in Europa vergelijkbaar is. Erg streng zoals we ondertussen weten. Pas echter in Duitsland hier extra goed mee op – ze zijn hier erg streng en waakzaam op.
  • Bestaande spelers. Bekijk per land goed of er lokale spelers zijn die in dezelfde markt zitten. Wellicht heb je in Nederland een (semi) monopolie maar is dat in het buitenland ook het geval? Bekijk de lokale merkenregisters en doe hierin goed onderzoek.
  • Fiscaal. Elk land heeft zijn eigen fiscale regels. Een open deur wellicht maar bekijk per land goed wat de regels hierin zijn. Dit kan bijvoorbeeld ook invloed gaan hebben op je prijsstrategie. Bijvoorbeeld de drempelbedragen tot waar je geen BTW hoeft te betalen. In Duitsland is dit € 100k en in Ierland is dit € 35k.

Wetgeving Duitsland

Vooral wanneer je een webshop in Duitsland gaat lanceren moet je rekening houden met een veel strengere wetgeving dan in Nederland. Enkele zaken waarmee je rekening moet houden zijn:

  • Je hebt een eigen vestigingsadres nodig in Duitsland voor een registratie bij de DENIC (de Duitse variant van SIDN.nl)
  • De wet koop op afstand of Fernabsatzgesetz moet worden nageleefd (bijv. retour binnen 14 dagen)
  • Goede vertaling van de Algemene Voorwaarden en richtlijnen
  • Impressum (het Nederlandse colofon) is in Duitsland veel strenger. Echter sinds de AVG-wetgeving is het beleid in Nederland ook strenger
  • Let op het drempelbedrag voor NL BTW of de Duitse BTW variant

Natuurlijk kan afhankelijk van je branche of product de wetgeving verschillen. Laat altijd een specialist dit beoordelen omdat wetgeving tussentijds ook aangepast kan zijn. Wel is het belangrijk om te weten dat in de afgelopen periode er grote claims zijn neergelegd bij Duitse webshops en deze markt dus strenger gecontroleerd wordt en dat overtredingen worden beboet. Denk hier dus zeker niet te licht over en maak een strakke checklist om aan alle voorwaarden te voldoen en laat dit toetsen door een bureau met ervaring.

Wetgeving België

Voor de Belgische markt zijn, mits je geen personeel hebt in dat land, minder specifieke wetten actief op dit moment voor het opzetten van een webshop. Het is dus eenvoudiger op gebied van wetgeving je webshop ook in België te lanceren zonder al te veel risico’s. Natuurlijk moet wel voldaan worden aan de wet koop op afstand en de Europese wetten, maar dat is ook al zo wanneer je in Nederland je webshop hebt.

website in het buitenland

7. Breng de logistieke keten in kaart

Je verzendproces ziet er waarschijnlijk net iets anders uit wanneer je je webshop ook in het buitenland gaat uitrollen. Breng daarom eerst het logistieke proces in kaart en maak hierin strategische keuzes. Denk er bijvoorbeeld goed over na vanuit welk land en naar welke landen je wil gaan versturen. Wanneer je een Nederlandse webshop hebt is meestal de logische keus om vanuit Nederland te gaan versturen, maar is dit altijd wel de meest ideale oplossing?

Wanneer je via dropshipment werkt, zal de leverancier de verzending doorgaans voor je regelen. Zij leveren immers direct aan de eindgebruiker. Overleg altijd wel met je dropshipment partij in welke landen zij leveren, en of hier wellicht nog overige kosten aan verbonden zitten.

Stel, je verstuurt vanuit Nederland, dan zijn er diverse vervoerders die internationale oplossingen aanbieden. Elke vervoerder heeft zijn eigen voor- en nadelen en afhankelijk van jouw wensen zal er altijd één het best aansluiten. Kijk met name naar de “grote” verzenders zoals PostNL, DPD, DHL, UPS en Van Straaten Post. Zij hebben immers doorgaans de beste internationale (prijs)afspraken en ook qua international parcel tracking bieden zij meestal de beste oplossingen.

Kijk verder ook goed naar automatische koppelingen met je webshop. Zo zijn er diverse toolings beschikbaar die het gehele verzendproces automatiseren. Deze toolings moet je zien als de koppeling van je shop met de verschillende vervoerders. Los van de automatisering is het doorgaans ook nog eens goedkoper om via zo’n partij de verzending te regelen. Kijk bijvoorbeeld eens op: Shops United.

8. Schakel met marketplaces

Nu je de stap naar een internationale webshop hebt gezet, wil je nu natuurlijk ook (relatief) snel omzet gaan genereren. Enerzijds om data te gaan vergaren, maar uiteraard ook voor de harde euro’s (of andere valuta :)).

Je kan ervoor kiezen om je te focussen op je eigen webshop en de verkopen via dit platform te laten verlopen. Uiteraard kan je dit proces vergroten en versnellen door flink in te zetten op Paid Traffic zoals Search Ads, Shopping of Social Ads, maar onze ervaring is dat je echt meters kan gaan maken door je (ook) te focussen op de internationale Marketplaces. Externe verkoopkanalen dus.

Bij de meeste Marketplaces werkt het zo dat je je producten verkoopt via een Marketplace en daarbij een bepaalde fee per transactie afdraagt aan de betreffende Marketplace. Verkoop je niets, dan betaal je ook niets, grof gezegd dan (los van evt. adverteren). Dit model is voor je eigen marketing- en salesplan natuurlijk ideaal omdat je met vaste percentages werkt. Je weet van de verkoopprijs exact wat je kwijt bent aan inkoop en fees. Daarnaast is het ook nog eens supersnel schakelen met Marketplaces. Via een feed- en/of API-koppeling presenteer je de producten op een Marketplace en verkopen maar. Natuurlijk ben je in de opstartperiode tijd kwijt aan het optimaliseren van de feeds en productpresentatie, maar de verkoop kan snel starten.

Los van het snelle schakelen en het doorgaans interessante pricingmodel biedt het ook nog eens een forse vergroting van de afzetmarkt. Marketplaces pakken namelijk een steeds groter marktaandeel in de e-commerce-wereld. Zo is Amazon in Duitsland verantwoordelijk voor meer dan de helft(!) van e-commerce-omzet.

Meer weten over de mogelijkheden van Amazon? Lees ook eens ons blog ‘Verkopen via Amazon: de juiste strategie!

Wereldwijd gezien zijn er vele honderden Marketplaces die interessant kunnen zijn. Afhankelijk van het land en de branche zullen er hierin keuzes gemaakt moeten worden. Kijk zeker ook verder dan alleen Amazon. Zo heb je in Duitsland ook Real.de met maandelijks meer dan 19 miljoen gebruikers. In Frankrijk heb je bijvoorbeeld Cdiscount.com. De een-na-grootste online marketplace met 9 miljoen actieve gebruikers, 12.000 verkopers en meer dan 48 miljoen producten.

De don’ts van internationaal gaan met je webshop

Naast bovenstaande punten die je vooral wél moet doen wanneer je jouw webshop ook in het buitenland uitrolt, zijn er ook zeker zaken die je niet moet doen. Hieronder vind je een lijst met de don’ts van internationaal gaan met je webshop:

Klanten

  • Je website niet vertalen
  • Geen rekening houden met verschillen in doelgroepen per land
  • Verzend- en betaalmethoden niet aanpassen op het land
  • Je kansen niet vooraf onderzoeken

Techniek

  • Het foutief of niet instellen van de tags
  • Het niet instellen van de webmaster tools/search console (locatie-instellingen)
  • No-index/Index op de verkeerde manier gebruiken
  • De verkeerde domeinnaam instellen (zie eerdere paragraaf)

Wet- en regelgeving

  • Zonder enige kennis de internationale markt betreden
  • Laks omgaan met wet- en regelgeving
  • Je privacybeleid niet op orde hebben
  • Je niet verdiepen in de unieke wet- en regelgeving per land

Start je webshop in het buitenland

Heb je alle punten zorgvuldig doorgenomen en ben je ervan overtuigd dat het buitenland voor jouw webshop de volgende stap is? We denken graag met je mee en adviseren je verder over de factoren die hierbij komen kijken. Onze marketeers hebben ervaring met buitenlandse webshops en ondersteunen je bij het bepalen van de juiste strategie en het inrichten van je campagnes. Neem snel contact met ons op, dan vertellen we je meer!

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Deze nieuwe functies vind je binnenkort in Google Ads

Vorige blog

17 handige SEO-inzichten voor Google

Volgende blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.