Blog - 10 oktober 2023

1 min leestijd

Deliverability: de KPI van de e-mailmarketeer

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

De reden dat een sales medewerker niet aan de slag willen als marketeer, hangt vaak samen met het feit dat ze de conversies binnen marketing te ‘soft’ vinden. Marketeers reageren daar vaak op door te stellen dat KPI’s juist inzicht bieden. Het mooie aan deze waarde is dat elke subdienst van marketing gefocust is op zijn eigen KPI’s, wat de nodige houvast geeft in je strategie. In het geval van de e-mailmarketeer wordt er onder meer gestuurd op de deliverability. In dit blog leggen we uit wat deliverability is en hoe je hem kan verbeteren.

Wat is deliverability?

Deliverability verwijst naar het principe waarbij e-mails succesvol afgeleverd worden in het postvak IN van je ontvangers. Als e-mailmarketeer wil je te allen tijde voorkomen dat de mail die je gemaakt hebt in de ongewenste mail belandt of zelfs helemaal niet wordt afgeleverd. Mails die niet aankomen, noemen we ook wel ‘gebouncede e-mails’.

Hoe bereken je de deliverability rate?

De deliverability rate is ontzettend makkelijk om te berekenen met behulp van deze formule:

Deliverability rate = (totaal aangekomen mails / totaal aantal nieuwsbriefontvangers) * 100%

Waarom is de e-mail deliverability zo belangrijk?

De e-mail deliverability is belangrijk om uiteenlopende redenen. Hier zijn enkele redenen waarom het een essentiële factor is in e-mailmarketing:

Reputatie van afzender: Een goede deliverability hangt nauw samen met de reputatie van de afzender. Mailprogramma’s zoals Gmail en Outlook beoordelen de afzender op basis van eerdere e-mailverzendingen. Een positieve reputatie vergroot de kans dat je e-mails de inbox bereiken.
Klantbetrokkenheid: E-mails die in de inbox belanden, hebben meer kans om te worden geopend en gelezen. Een hoge deliverability zorgt voor meer klantbetrokkenheid en een grotere kans op websitebezoeken of verlate winkelwagenaankopen.
Weggegooid marketingbudget: een slechte e-mail deliverability zorgt ervoor dat het werk van de marketeer minder waardevol is, omdat de nieuwsbrieven niet ankomen op de gewenste plek van bestemming.

Hulp bij e-mailmarketing?

Traffic Today is trotse partner van Spotler en Reloadify. En daarmee assisteren we je graag met e-mailmarketing. Plan gerust een vrijblijvend kennismakingsgesprek met ons in, zodat we het onder andere over je deliverability en bounce rate kunnen hebben.

Newsjacking: slimme zet of valsstrik?

Vorige blog

Black hat SEO: dit betekent het (+ voorbeelden)

Volgende blog