Blog - 24 juni 2022

Artificial Intelligence: wat is het en wat kan het voor jou betekenen?

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

De online wereld is een continu veranderde wereld, waarin steeds nieuwe trends worden geïntroduceerd. Eén daarvan is Artificial Intelligence. Deze dienst, die ook bekendstaat als AI of kunstmatige intelligentie, kan patronen herkennen en hierop inspringen. Artificial Intelligence is voor veel bedrijven erg interessant, omdat het gemakkelijk een onderdeel van je automation kan gemaakt worden. In deze blog vertellen we je meer over Artificial Intelligence en wat het voor jou kan betekenen, dus lees snel verder!

Hoe werkt Artificial Intelligence?

Artificial Intelligence is gebaseerd op patronen. Het is zelflerend, wat betekent dat het deze patronen omzet wanneer het er één herkent. Dit kan op veel verschillende manieren ingezet worden. Veel games gebruiken Artificial Intelligence om meer tegenstand te bieden: zodra een patroon herkend wordt in jouw speelstijl, past de AI zich aan om dit patroon te doorbreken. Maar, voor marketeers is dit niet heel interessant. Wat wel interessant is, zijn de volgende voorbeelden van kunstmatige intelligentie in een marketingcontext:

  • Chatbots: als je een betere service aan je websitebezoekers wil geven, kun je een chatoptie inbouwen. Het kost best veel tijd om deze actief in de gaten te houden, maar niet wanneer je hier Artificial Intelligence inzet. Deze helpt jouw websitebezoekers door standaardvragen te herkennen en deze om te zetten in succesvolle antwoorden. Uiteraard zal (vooral in de beginfase) de bot niet altijd een correct antwoord hebben, dus zorg ervoor dat je wel medewerkers klaar hebt staan voor wanneer dit het geval is.
  • AI content generator: wil jij je website vullen met content, maar heb je hiervoor niet de juiste marketeers in huis? Tegenwoordig zijn er veel AI content generators te vinden online, die deze voor jou realiseren. De AI content generator gebruikt Artificial Intelligence om content te vinden met vergelijkbare onderwerpen. Nadat het dit heeft gedaan, is het in staat om jouw content te maken. Natuurlijk kun je dit later nog aanpassen naar jouw hand, zodat het uiteindelijke volledig bruikbaar is.
  • E-mailmarketing: Artificial Intelligence kan ook goed ingezet worden om patronen te herkennen in het gedrag van jouw klanten. Denk bijvoorbeeld aan herhaalaankopen: wanneer de AI doorheeft dat een bepaalde klant op regelmatige basis dezelfde aankoop doet in jouw webshop, kan via e-mail contact op worden genomen over het niet vergeten van deze aankoop. Een andere manier is een zogeheten “Verlaten winkelwagen”-campagne, waarin je klanten een mailtje stuurt over het feit dat ze hun aankoop nog niet af hebben gerond.

Moeten we bang zijn voor kunstmatige intelligentie?

Als mensen over kunstmatige intelligentie gevraagd wordt, zijn ze vaak bang voor het idee dat robots slimmer worden dan mensen. Een geweldig script voor een goede sciencefiction, maar daar blijft het gelukkig ook bij. Artificial Intelligence wordt namelijk te allen tijde gecontroleerd door mensen zelf. Wij bepalen of het onderdeel van een website wordt en in hoeverre het zich kan ontwikkelen. Als de AI niet volledig fungeert zoals je verwacht, is er ook altijd de mogelijkheid om het stop te zetten en het werk weer zelf op te pakken. In het algemeen neemt Artificial Intelligence ons alleen maar werk af, waardoor het zeker niet iets is om bang voor te zijn, maar juist iets is om te vieren.

Artificial Intelligence inzetten

Ben jij geïnteresseerd in de vele trucjes die Artificial Intelligence voor jou kan uitvoeren en hoe AI werkt? De marketeers van Traffic Today helpen je graag dit te realiseren, of beantwoorden graag verdere vragen over dit onderwerp voor je. Kom in contact!

Verzamel handige inzichten van jouw website met Microsoft Clarity

Vorige blog

Zo werkt SEMrush API

Volgende blog