Blog - 02 juni 2022

Zo bepaal jij de beste Unique Selling Points voor jouw product of dienst

Geschreven doorFrans Onze ervaren Trainee Digital Marketing

Tegenwoordig wordt de (online) concurrentie steeds heftiger, waarschijnlijk ook in jouw sector. Daarom is het anno 2022 des te belangrijk om je te kunnen onderscheiden van de rest. Maar wat maakt jouw bedrijf zo bijzonder en waarom moet de klant nu juist voor jou kiezen? Het antwoord hierop kan best lastig te formuleren zijn. Het wordt tijd om je Unique Selling Points te bepalen! In deze blog leggen wij je uit hoe jij de beste Unique Selling Points voor jouw product of dienst bepaalt.

Wat is een USP?

Een Unique Selling Point, ook wel USP genoemd, is een waardepropositie waarmee jij je onderscheid van de concurrentie met vergelijkbare producten of diensten. Deze waardepropositie bestaat meestal uit meerdere Unique Selling Points. Deze onderscheidende waarde kan ervoor zorgen dat de klant jouw product of dienst boven die van de concurrentie verkiest. Het zijn de voordelen die jij de klant kan bieden die de concurrentie niet kan bieden. Dus hoe breng je Unique Selling Points in kaart?

Breng jouw doelgroep in kaart

Allereerst is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Wie is jouw ideale klant, welke wensen en behoeften hebben zij en welk probleem kun jij voor hen oplossen? Ook is het goed om na te denken over wat jouw doelgroep belangrijk vindt. Is dat het bieden van goede service, bereikbaarheid of juist een goede prijs/kwaliteit verhouding? Wanneer je weet wie jouw ideale klant is en wat hen beweegt kun je je unieke waardepropositie daarop afstemmen.

Breng concurrenten in kaart

De volgende stap is het in kaart brengen van je concurrenten. Welke voordelen bieden zij aan de klant en wat is hun toegevoegde waarde? Door een duidelijk beeld te krijgen van je concurrenten leer je de markt goed kennen maar leer je ook veel over je eigen bedrijf. Dit helpt je snel in te spelen op trends en ontwikkelingen in de markt en leert je de verschillende Unique Selling Points van jouw concurrenten kennen. Door erachter te komen waarin de concurrenten zich onderscheiden krijg je een beter beeld hoe jouw bedrijf ervoor staat in de markt en kun je beter kansen en bedreigingen in kaart brengen.

Waar ligt jouw kracht?

Je hebt nu je ideale klant en je directe concurrenten in kaart gebracht, waardoor je alle kansen en bedreigingen voor jezelf op een rijtje hebt gezet. Dan is het nu zaak om je eigen kracht in kaart te brengen. Tijd om zelf dus eens goed in de spiegel te kijken. Wat is uniek aan jouw bedrijf? Welke voordelen kan jij de klant bieden die de concurrentie niet heeft? En wat is de toegevoegde waarde van jouw product of dienst voor die klant? Het antwoord op deze vragen omvatten jouw Unique Selling Points.

Soorten Unique Selling Points

Heb je nog steeds moeite om jouw Unique Selling Points te bepalen? Om je een beetje op weg te helpen geven wij je hieronder een aantal voorbeelden van factoren waarop bedrijven onderscheidend kunnen zijn:

  • Prijs: de goedkoopste in de markt
  • Kwaliteit: het beste, mooiste, sterkste of snelste product/dienst hebben
  • Marktleiderschap: uitstralen dat je de grootste in de markt bent
  • Innovativiteit: wij zijn het enige bedrijf waar je dit product kunt kopen
  • Doelgroep: dit product sluit het best aan op jouw imago

Het definiëren van jouw USP’s

Als het goed is heb jij nu een of meerdere Unique Selling Points geformuleerd. Nu is het nog belangrijk dat je dit ook weet over te brengen naar je doelgroep. Daarbij is het zaak om je USP’s niet te algemeen te formuleren. Met termen als ‘goede prijs’ of ‘goede service’ zul je niet snel blijven hangen in het brein van je ideale klant. Zorg dat je USP pakkend en onderscheidend is. Een goed voorbeeld is die van Bestbuy.com, die zich wil positioneren als de goedkoopste in de markt: “Find a lower price and we’ll match it”. Niet per se uniek maar wel een pakkende manier om onderscheidend te zijn.

Hulp nodig?

Weet jij als ondernemer wel wat je USP’s zijn maar heb je moeite om dit op de juiste manier naar buiten te dragen? Wij bij Traffic Today helpen je graag verder. Door middel van de juiste content weet jij je te onderscheiden van de concurrentie in het brein van jouw ideale klant. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!

Wat is een KPI? De betekenis en uitleg

Vorige blog

Corporate identity: hoe helder is de identiteit van je organisatie?

Volgende blog