Blog - 18 november 2023

Zero click search in de lift: de definitie

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

Van de online marketingwereld wordt weleens gezegd dat het er één is die bijzonder dynamisch is, door de vele veranderingen die er plaatsvinden. Die transities gaan vaak gepaard met begrippen die uit het niets ontstaan, zoals ook het geval is bij de zero click search. Zero click search is een relatief nieuwe term in de marketing, die een andere benadering vraagt van marketeers. Hoewel de zero click search het organische verkeer van websites doet verminderen, biedt het ook kansen. Traffic Today legt in dit blog uit wat de zero click search is en wat je ermee aan moet.

Wat is zero click search?

Zero click search is een nieuwe vorm van zoeken waarbij gebruikers direct antwoorden op hun vragen krijgen zonder door te klikken naar een specifieke website. In plaats daarvan levert de zoekmachine, zoals Google, direct relevante informatie op de zoekresultatenpagina, die ook wel SERP genoemd wordt. Dit kan variëren van antwoorden op vragen, korte samenvattingen, grafieken, tabellen, tot zelfs directe actiegerichte stappen, zoals het weerbericht, valutakoersen, berekeningen, en meer.

Deze verandering in het zoekgedrag is het gevolg van zoekmachines die steeds slimmer worden in het begrijpen van gebruikersintenties en het leveren van onmiddellijke, bruikbare informatie. Hoewel dit gemak biedt voor gebruikers, kan het voor websites een uitdaging vormen, omdat het verkeer naar hun pagina’s kan verminderen als gebruikers vinden wat ze nodig hebben binnen de zoekresultaten zelf.

Voorbeelden van Google zero click searches

Er zijn ontelbaar veel voorbeelden van Google zero click searches. De lijst is zelfs zo lang, dat het ondoenlijk is om ze allemaal te beschrijven. Hieronder vind je er een aantal:

    1. De leeftijd van een bekende Nederlander
    2. Woordenboek
    3. Recepten
    4. Vertraging vliegtuig
    5. Hoteldeals
    6. Vacatures
    7. Aantal coronabesmettingen per dag
    8. Veelgestelde vragen
    9. Update van het weer
    10. Navigatie
    11. Antwoorden in video

Hoe moet je omgaan met zero click searches?

Het is belangrijk om je te realiseren dat jouw vragen ook opgenomen kunnen worden in de zero click searches. Het optimaliseren van content voor structured data en andere zero-click zoekresultaten kan een strategie zijn om zichtbaarheid te behouden. Ondanks dat zero click search belangrijker wordt, betekent het niet dat Google nooit meer voorrang geeft aan de reguliere organische resultaten.

Tips voor het optimaliseren van jouw mobiele website

Vorige blog

The Social Selling Index berekening & uitleg

Volgende blog