Blog - 22 oktober 2020

Wat is interne linkbuilding

Geschreven doorMarc Onze ervaren SEO Marketeer

Wanneer men over linkbuilding praat gaat het eigenlijk bijna altijd over het bouwen van links vanaf externe websites naar die van jou. Niet helemaal terecht, want interne linkbuilding is extreem belangrijk. Google crawled websites namelijk aan de hand van interne links. De bot van Google komt binnen op je homepage en gaat vervolgens op allerlei links klikken die op jouw homepage staan. Als de interne links dus niet goed staan, zal Google je website ook nooit correct kunnen crawlen. Daarnaast zorg je er met interne links ook voor dat bezoekers gemakkelijk de weg kunnen vinden op jouw website.

Waar bestaat interne linkbuilding uit?

  • In-content links
  • Headermenu
  • Breadcrumbs
  • Footerlinks

Deze vier verschillende soorten interne links zijn allemaal cruciaal in het goed functioneren van een website en hebben ook allemaal een eigen functie. Het doel van de verschillende interne links is echter wel hetzelfde: de bezoeker én Google gemakkelijk door je website laten klikken.

In-content links
zijn links die in de tekst verwerkt staan. Bijvoorbeeld zo: Duitse linkbuilding. In-content links zijn voor Google interessant omdat er context omheen staat. Dankzij de context snapt Google of het logisch is of niet dat het woord ‘Linkbuilding’ in deze alinea een link is, of niet. Wanneer het logisch is dat een bepaald woord is verlinkt waardeert Google dit hoger, en verhoogt het ook het gebruiksgemak van je website.

Het Headermenu is het centrale menu van je website. In dit menu staan al je belangrijke categorieën en overige belangrijke pagina’s. Een kenmerkend punt van het headermenu is dat deze op elke pagina op je website terugkomt, en elke pagina in je headermenu dus al minstens net zoveel interne inlinks heeft als dat er pagina’s op je website zijn. Door deze hoeveelheid inlinks krijgt elke pagina automatisch relatief veel waarde. Er is echter zeker wel verschil of een pagina direct linksboven in het menu staat of onderaan weggestopt: Ook Google leest van boven naar onder en van links naar rechts. Een groot verschil met in-content links is dat er in het headermenu geen context is en Google dus minder goed snapt wat een link betekent.

Breadcrumbs of het Kruimelpad is het pad dat je volgt naar een pagina. Doorgaans staan deze pagina’s bovenaan de pagina waar je je op bevindt. Bijvoorbeeld op onze pagina over Conversie optimalisatie zie je het volgende pad:
Wanneer je op zoek bent naar deze pagina zijn dit de stappen die je waarschijnlijk hebt gevolgd om bij deze pagina te komen vanaf de homepage. Het kruimelpad is dus simpel gezegd je navigatie door de website. Het kruimelpad zorgt ervoor dat de bezoeker in één klik terug kan klikken naar de bovenliggende categorie of nog verder terug. Ook voor Google is het kruimelpad handig, zij kunnen namelijk zo beter snappen welke pagina’s gelieerd zijn aan elkaar, en dat Conversie optimalisatie een onderdeel is van Zoekmachine optimalisatie.

Footerlinks zijn de links die je terugziet in de footer. Doorgaans zijn dit vooral praktische links zoals informatie over contactgegevens, betaalmethodes en de algemene voorwaarden. Naast deze praktische zaken kan je de footer ook gebruik om bepaalde categorieën of landingspagina’s extra in de spotlight te zetten. De footer komt namelijk net zoals het headermenu terug op elke pagina, waardoor pagina’s die in de footer verlinkt staan er automatisch weer veel inlinks bij krijgen. Net zoals bij de links in het headermenu staat bij deze links geen context. Echter, anders dan in het headermenu is het gemakkelijk om specifieke landingspagina’s in de footer te zetten die normaal geen plek hebben in het headermenu.

Het nut van interne linkbuilding

Het belangrijkste nut was al even benoemd: de bezoekerservaring. Door het plaatsen van een correcte interne linkstructuur kan een bezoeker gemakkelijk door jouw website klikken en snel vinden wat hij of zij zoekt. Dit zorgt voor een prettige ervaring waardoor de kans op conversie groter wordt.

Aan de andere kant is het ook voor Google cruciaal, en wel om verschillende redenen.

1. Het crawlbudget
Google hanteert een crawlbudget. Het crawlbudget is een bepaalde hoeveelheid tijd en moeite die Google aan jouw website wil besteden. Het is aan de websitebeheerder om dit budget zo goed mogelijk in te zetten zodat Google naar de juiste pagina’s wordt gestuurd, de belangrijkste pagina’s het meeste aandacht schenkt en ook heel belangrijk: minder belangrijke pagina’s juist wat minder aandacht.
Met de verschillende soorten inlinks kan je Google goed wijzen naar de belangrijkste pagina’s zodat deze het vaakst gecrawled worden. Het verhogen van je crawlbudget doe je dan weer onder andere met externe linkbuilding.

2. Verdeling van autoriteit
Continu probeer je je website beter te maken. Je plaatst nieuwe content, je bouwt nieuwe externe links en verbetert de layout van je website. Al deze werkzaamheden zorgen ervoor dat je domeinautoriteit stijgt waardoor je website als het ware een steeds zwaarder gewicht krijgt. Je wilt dit gewicht zo goed mogelijk verdelen over de pagina’s op je website, waarbij je zeer zeker jouw belangrijkste converterende pagina’s het meeste aandacht geeft: de meeste en prominentste inlinks. Op deze manier herkent Google dat deze pagina’s zeer belangrijk zijn voor deze website en zal meer waarde toekennen aan die pagina’s.

3. Voorkomen van orphan pages
Een orphan page is een pagina zonder enige inlink. Als een pagina geen enkele inlink heeft zal Google deze pagina niet zien en dus negeren. Normaliter wil je dit voorkomen, daar deze pagina op deze manier nooit zal ranken.

Anchor teksten

Anchor teksten is het stukje verlinkte tekst. Bijvoorbeeld: Onze Diensten. Net zoals bij externe linkbuilding is het zeer belangrijk om hier op te letten. Anders dan bij externe linkbuilding kan je voor interne links geen penalty krijgen, maar Google kan interne links wel afwaarderen of negeren bij een ongezonde verdeling van je anchor teksten. De grootste boosdoener hierin is een Exact Match Anchor tekst. Dit zijn anchor teksten die exact overeenkomen met het money keyword van de pagina waar je naartoe linkt. Stel je verkoopt Zwarte laptop tassen. Wanneer je elke keer dat deze drie woorden terugkomen op de website daar een link van maakt kan dit worden gezien als keyword spam. Zeker iets om te voorkomen dus!
Het belangrijkste bij anchor teksten is dat er een goede verdeling is, en je niet altijd dezelfde tekst pakt. Niet alles branded, niet alles exact match. Zolang je varieert zal er geen risico op een penalty of devaluering van de link ontstaan.

cta-employee-particles
Marc staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

NEW: Google Lokale Services

Vorige blog

White-hat linkbuilding: Wat is het en waarom doet het ertoe?

Volgende blog

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.